Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bränslesystem
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (58586 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



lägger till en fråga ang bränslesystem här;

Finns det någon speciell nackdel att använda sig av aluminumrör istället för tex stål/rostfritt stål?

Någon som vet var jag kan få tag på lämpliga rör i 1/2" diameter här i Sverige?
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Har läst hela denna tråd då jag skall konvertera från förgasare till sprut.

Borde det inte gå att sätta en nålventil med flottör(eller liknande) i toppen på catchtanken för att se till matarpumpen inte trycksätter catchtanken utan bara håller den full till en viss nivå (= 95 % full eller nåt)?

Sen är det ju bara att mata vidare genom huvudpump och retur till vanliga tanken.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Möjligt att någon redan informarat om detta men GA har visst 1 liters catchtankar för 1500:- med AN6 anslutningar på

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Rikard Ahlin skrev:
Har läst hela denna tråd då jag skall konvertera från förgasare till sprut.

Borde det inte gå att sätta en nålventil med flottör(eller liknande) i toppen på catchtanken för att se till matarpumpen inte trycksätter catchtanken utan bara håller den full till en viss nivå (= 95 % full eller nåt)?

Sen är det ju bara att mata vidare genom huvudpump och retur till vanliga tanken.

Det borde väl funka iofs, men jag har svårt att se poängen. Först och främst är det fler komponenter == större risk för strul, och sedan förlorar du ju kylningen av catchtanken om det inte är någon cirkulation.

Värdet av cirkulation för kylning kan kanske diskuteras, men frågan är om det inte har viss betydelse om catchtanken sitter i ett varmt motorrum... Och så lär väl returen från högtryckspump och fuelrail hjälpa till att värma soppan i catchtanken dessutom.

Kort sagt - varför inte bara göra det så enkelt och pålitligt som möjligt (ingen lågtrycksregulator, flottör eller liknande), och få kylning på köpet, just in case?


Edit: Det var ju en hyffsat gammal tråd, denna, förresten...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005
Inlägg: 79



Angående dimension på bränslerör och material. Hittade 10m 8mm kopparrör på Biltema som är benämnt som bränslerör. Hur långt räcker egentligen 8mm, 400-500hk?

_________________
Erik Abrahamsson

Opel Manta -74
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Måste hoppa in lite här.
Är det någon som har en ritning eller bra foto på en catch tank?
Måste nog bygga mig en pga probs när man körde på sturup

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
wiking72 skrev:
Måste hoppa in lite här.
Är det någon som har en ritning eller bra foto på en catch tank?
Måste nog bygga mig en pga probs när man körde på sturup



Min byggde jag av ett 2,5" avgasrör, ca 35cm högt. Tre anslutningar längst upp, varav två är riktade så att det som kommer ut sprutar längs med väggen (minskar skummrisk) och en är högre än de andra. Högsta går som retur till tanken. De andra två är fyllning från lågtryckspump och retur från bränsleskena. En anslutning nertill (inte riktigt i botten så att ev. skräp landar i botten och ligger där) går till högtryckspumpen. Sen bara "lock" på ändarna.

Väldigt enkelt. thumbs up Behövs ingen ritning. Generell princip är högt och smalt. Regler i klassen du ev. tävlar i brukar begränsa storleken (typ 1l), men eftersom min inte byggd för nån viss serie, spelade volymen mindre roll, men sikta på att ha ca 1l i catchtanken (beroende på hur många hästar din motor har räcker det ju olika mycket så har du en stor V8 med stötstänger och förgasare kan du ju sikta på 2-3l kanske ).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Perfekt
Då e det bara o bygga

Tackar för hjälpen thumbs up

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



olofson skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Har läst hela denna tråd då jag skall konvertera från förgasare till sprut.

Borde det inte gå att sätta en nålventil med flottör(eller liknande) i toppen på catchtanken för att se till matarpumpen inte trycksätter catchtanken utan bara håller den full till en viss nivå (= 95 % full eller nåt)?

Sen är det ju bara att mata vidare genom huvudpump och retur till vanliga tanken.

Det borde väl funka iofs, men jag har svårt att se poängen. Först och främst är det fler komponenter == större risk för strul, och sedan förlorar du ju kylningen av catchtanken om det inte är någon cirkulation.

Värdet av cirkulation för kylning kan kanske diskuteras, men frågan är om det inte har viss betydelse om catchtanken sitter i ett varmt motorrum... Och så lär väl returen från högtryckspump och fuelrail hjälpa till att värma soppan i catchtanken dessutom.

Kort sagt - varför inte bara göra det så enkelt och pålitligt som möjligt (ingen lågtrycksregulator, flottör eller liknande), och få kylning på köpet, just in case?


Edit: Det var ju en hyffsat gammal tråd, denna, förresten...


Sparkar upp en gammal goding..

Tanken var att förpumpen, en Facet Bluetop i mitt fall, inte skulle behöva gå fullt hela tiden. Men om Facetpumparna pallar att flöda fritt timme ut och timme in utan problem så finns det ingen poäng med nålventilen, men gör den det?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Japp...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rikard Ahlin skrev:


Sparkar upp en gammal goding..

Tanken var att förpumpen, en Facet Bluetop i mitt fall, inte skulle behöva gå fullt hela tiden. Men om Facetpumparna pallar att flöda fritt timme ut och timme in utan problem så finns det ingen poäng med nålventilen, men gör den det?



Mina har gått ett par hundra timmar utan problem thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Min har väl gått cirka 30h hittils utan problem på något sätt. Den verkar inte bry sig speciellt mycket, har inte ändrat i ljud vad jag kan märka (under förutsättning att förändring i ljud betyder att döden närmar sig).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Gott! Tack!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



ButterflyRacing skrev:
bobo skrev:
Bränslerör är ju i koppar så kan man använda vanligt VVS-rör

Jag har fått lära mej att man inte ska ha koppar i en bränsleledninng.......varför kommer jag inte ihåg.....men det skulle förstöra soppa, eller nå't..



Vanliga kopparrör blir spröda av vibrationer.

Kopparnickelrör fungerar. (används exempelvis som hydraulrör och bromsrör på bilar.)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



dublett

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Rikard Ahlin skrev:

Tanken var att förpumpen, en Facet Bluetop i mitt fall, inte skulle behöva gå fullt hela tiden. Men om Facetpumparna pallar att flöda fritt timme ut och timme in utan problem så finns det ingen poäng med nålventilen, men gör den det?


Facet RedTop är i vilket fall ingen höjdare att ha som matarpump till catchen. Konstruktionen klarar inte att gå för fullt nån längre tid, jag har haft två stycken som gått sönder på exakt samma sätt: pumpen blir så varm att isoleringen till matningen smälter och kortsluts mot pumpens chassiejord - inte skoj att råka ut för under körning.

Använde dubbla RedTop tidigare, men efter två st gått sönder vid olika tillfällen så byttes dessa mot en ensam Holley Blue, den flödar ~400 liter/timmen (om jag inte minns fel). Räcker gott till att hålla min catchtank fylld. Huvudpumpen till fuelrailen är en Bosch 044 och returen går till huvudtanken.


_________________
Johan H
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



oops, låter inte bra.

Dude och Westfield, vad har ni använt för Facet-pumpar som funkat bra?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Någon som har erfarenhet av dessa pumpar? Säljs av Mekonomen och jag hittade en sådan (14412) i en låda i gagaret idag. Kanske kan vara nåt att använda?

http://www.hardi.de/verge.htm

_________________
Rikard Ahlin
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag har kört en liknande (har den inte här, om den ens är kvar) som matarpump, den fungerade utan att jag direkt kunde gnälla på den. Men jag gick ändå över till en "riktig" matarpump, från Volvo 940, för att vara mer säker på att den kan leverera tillräckligt. Jag hade nämligen två begagnade huvudpumpar som skar med "Mekonomenpumpen" som matarpump, men det kan lika gärna ha berott på något annat.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Min fuel rail har ingen retur, kan man koppla såhär då?

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bränslesystem
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (58586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande