Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Bränslesystem | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 12 besök senaste veckan (58586 totalt) |
lägger till en fråga ang bränslesystem här;
Finns det någon speciell nackdel att använda sig av aluminumrör istället för tex stål/rostfritt stål? Någon som vet var jag kan få tag på lämpliga rör i 1/2" diameter här i Sverige? |
||||
Har läst hela denna tråd då jag skall konvertera från förgasare till sprut.
Borde det inte gå att sätta en nålventil med flottör(eller liknande) i toppen på catchtanken för att se till matarpumpen inte trycksätter catchtanken utan bara håller den full till en viss nivå (= 95 % full eller nåt)? Sen är det ju bara att mata vidare genom huvudpump och retur till vanliga tanken. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Det borde väl funka iofs, men jag har svårt att se poängen. Först och främst är det fler komponenter == större risk för strul, och sedan förlorar du ju kylningen av catchtanken om det inte är någon cirkulation. Värdet av cirkulation för kylning kan kanske diskuteras, men frågan är om det inte har viss betydelse om catchtanken sitter i ett varmt motorrum... Och så lär väl returen från högtryckspump och fuelrail hjälpa till att värma soppan i catchtanken dessutom. Kort sagt - varför inte bara göra det så enkelt och pålitligt som möjligt (ingen lågtrycksregulator, flottör eller liknande), och få kylning på köpet, just in case? Edit: Det var ju en hyffsat gammal tråd, denna, förresten... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Måste hoppa in lite här.
Är det någon som har en ritning eller bra foto på en catch tank? Måste nog bygga mig en pga probs när man körde på sturup _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
Min byggde jag av ett 2,5" avgasrör, ca 35cm högt. Tre anslutningar längst upp, varav två är riktade så att det som kommer ut sprutar längs med väggen (minskar skummrisk) och en är högre än de andra. Högsta går som retur till tanken. De andra två är fyllning från lågtryckspump och retur från bränsleskena. En anslutning nertill (inte riktigt i botten så att ev. skräp landar i botten och ligger där) går till högtryckspumpen. Sen bara "lock" på ändarna. Väldigt enkelt. Behövs ingen ritning. Generell princip är högt och smalt. Regler i klassen du ev. tävlar i brukar begränsa storleken (typ 1l), men eftersom min inte byggd för nån viss serie, spelade volymen mindre roll, men sikta på att ha ca 1l i catchtanken (beroende på hur många hästar din motor har räcker det ju olika mycket så har du en stor V8 med stötstänger och förgasare kan du ju sikta på 2-3l kanske ). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
Sparkar upp en gammal goding.. Tanken var att förpumpen, en Facet Bluetop i mitt fall, inte skulle behöva gå fullt hela tiden. Men om Facetpumparna pallar att flöda fritt timme ut och timme in utan problem så finns det ingen poäng med nålventilen, men gör den det? _________________ Rikard Ahlin |
||||
Mina har gått ett par hundra timmar utan problem _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Min har väl gått cirka 30h hittils utan problem på något sätt. Den verkar inte bry sig speciellt mycket, har inte ändrat i ljud vad jag kan märka (under förutsättning att förändring i ljud betyder att döden närmar sig).
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Vanliga kopparrör blir spröda av vibrationer. Kopparnickelrör fungerar. (används exempelvis som hydraulrör och bromsrör på bilar.) |
||||
|
||||
Facet RedTop är i vilket fall ingen höjdare att ha som matarpump till catchen. Konstruktionen klarar inte att gå för fullt nån längre tid, jag har haft två stycken som gått sönder på exakt samma sätt: pumpen blir så varm att isoleringen till matningen smälter och kortsluts mot pumpens chassiejord - inte skoj att råka ut för under körning. Använde dubbla RedTop tidigare, men efter två st gått sönder vid olika tillfällen så byttes dessa mot en ensam Holley Blue, den flödar ~400 liter/timmen (om jag inte minns fel). Räcker gott till att hålla min catchtank fylld. Huvudpumpen till fuelrailen är en Bosch 044 och returen går till huvudtanken. _________________ Johan H |
||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Någon som har erfarenhet av dessa pumpar? Säljs av Mekonomen och jag hittade en sådan (14412) i en låda i gagaret idag. Kanske kan vara nåt att använda?
http://www.hardi.de/verge.htm _________________ Rikard Ahlin |
||||
Jag har kört en liknande (har den inte här, om den ens är kvar) som matarpump, den fungerade utan att jag direkt kunde gnälla på den. Men jag gick ändå över till en "riktig" matarpump, från Volvo 940, för att vara mer säker på att den kan leverera tillräckligt. Jag hade nämligen två begagnade huvudpumpar som skar med "Mekonomenpumpen" som matarpump, men det kan lika gärna ha berott på något annat.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Sparade trådar/FAQ Bränslesystem | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 12 besök senaste veckan (58586 totalt) |