Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2247 besök totalt |
Huvlås?
På min 318is tänkte jag ju ha SBF-godkänt huvlås (4 lås som öppnas utifrån) men vill samtidigt kunna ställa den på gatan utan att nån ska få för sej att slanga spolarvätska eller nått annat knasigt .. Dvs jag vill kunna låsa den på något fiffigt sätt. Finns det några patentlösningar på detta? Nån som gjort nått liknande? |
||||
På Rallybilen hade vi alltid 4 st små hänglås, när man parkerade den på gatan över natten..... dvs i huvpinnarna istället för pinnarna som går in där normalt.... blir ju någorlunda inbrottsäkert....
|
||||
Kör med huvlås på min E30 dock bara två dom främre har tagit bort vajerlåset inifrån bilen jag har aldrig råkat ut för att någon varit klåfingrig. men jag förstår hur du tänker om du sätter ett larm på bilen och en brytare till huven kanske, själv så fixade jag hemmagjord start spärr.om det är någon som vill in i bilen så går det på ca 10 sek med en bit ståltråd, har själv låst in nycklarna några gånger, men dom kanske får mer problem med tjuvkopplingen,Vad som suger mer är väl om man skaffar carbon huv och dom tjollar den
![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Har tänkt samma sak som Fredrik med hänglås. Hindrar iaf lite.
Vill man vara hyffsat säker så väger ju faktiskt ett larm inte speciellt mycket om man struntar i centrallås och annat onödigt. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Nackdelen med larm när man har plasthuv är ju att den kan fel larma ganska lätt. För mig räckte det om det blåste ordentligt eller om någon knackade på huven så löste larmet ut, så jag plockade bort brytaren. Har själv funderat på att sätta hänglås istället för sprintarna men har bara huvlås just nu.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re: Huvlås?
Hepp! Det räcker med två lås, original gångjärn räknas som (2) lås. Otydligt skrivet i reglerna. Sedan kanske du vill kunna ta av hela huven för att lättare kunna meka??? När det gäller att låsa "huvlåsen" så har jag sett små hänglås på många parkerade "raceåk" istället för sprintarna, hindrar i alla fall folk att bara kunna öppna huven. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Ska gå att öppna utifrån och vara fästad på minst 4 ställen tror jag.
Hade ju varit fint om det funkat, så hade man sluppit trixa med spolarmunstyckena, men det är nog lite meckigt med tanke på BMW'ns huvkonstruktion. |
||||
Jag kör orginal huven på min E30 med två snabblås i framänden inga problem att få dit behövde bara böja till dom så dom hamnar i rätt vinkel använde mig av dom färdiga hålen efter man plockat bort dom två plastbitarna som hindrar huven att slå i karossen om någon förstår..funkar kanon tyvärr äger jag ingen kamera men jag kanske kan greja en bild senare..
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Dalhems: http://www.dalhems.se/safetyequip/dz _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Har inte använt det själv, men polarn hade det på isn förra bil och det var inga problem med dom, 6st som höll hela glas-/kolfiberhuven. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Ska kolla upp dessa, man tackar och bockar.
Förresten det finns ingen annan modell av fastsättning av karrossdetaljer för jag har hört att de här dzuslåsen kan vara lite rangliga eller nåt.... _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2247 besök totalt |