Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
567 besök totalt |
Viktfördelning 7
Vad har olika 7-varianter för viktfördelning ungefär? Chaffisen sitter ju rätt långt bak och även motorn är väl rätt långt bak, tp nästan bakom framaxeln, eller? Borde ju bli bra. Antar att dom men mc-motor har extra bra viktfördelning? Skiljer det mycket i viktfördelning på färdig bil beroende på dom olika chassina? _________________ Pär Hylander |
Hej Pär,
utan så mycket erfarenhet ska jag försöka ge dig lite svar. Det viktigaste med de olika chassina är valet av stel eller delad bakaxel. Sen är det andra viktigaste valet att få plats själv och att transmissionstunneln är bred så du får in motorn i den så mycket det går. En del chassin har främre änden av motorn ungefär på främre hjulaxeln, en del längre bak. Mitt chassi är den bredaste varianten jag kunnat läsa mig till finns och motorn sitter bra långt bak bakom framaxeln, tippar ca 20cm eller nåt sånt. Viktfördelningen fram bak lär nog bli rätt så nära 50/50 gissar jag, problemet är ju egentligen fördelningen höger-vänster. Helst vill man ju ha motorn på höger sida för att kompensera för den egna vikten. Jag misstänker att med mig i lär nog vänstersidan ha ca 50kg mer vikt än höger, vilket ju är drygt 8% av hela ekipagets vikt (!!). De MC-motorförsedda bilarna jag sett har motorn tippad över på vänster sida eftersom det är så motorn sitter i hojen. Förvisso är motorn lätt, men det förvärrar ju viktfördelnigensproblemet höger-vänster. I en sån bil vill man nog helst sitta på höger sida. Många av raceputtarna i Seven-världen har väl högerstyrda bilar iom att de flesta svenska banor går medsols. Jag kommer cornerweighta bilen när den är klar så då får vi veta svaret definitivt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
567 besök totalt |