| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Porsche-bromsok på BMW M3 e46
|
2 besök senaste veckan (2780 totalt) |
|
Jag undrar om någon här vet ifall man kan montera Porsche 997 turbo-bromsok på en BMW M3 e46 till M3-originalskivor? (Så man slipper alla problem med bultcirkel m.m.) M3ans bromskivor är 330mm. 997 turbo har ju större skivor och jag undrar om det har någon betydelse ifall beläggen delvis kommer gå utanför skivan? Går det att montera oken till mina 330mm-skivor med hjälp av adapters för infästningen? oken: http://212.112.179.20/images/88/8868 (Jag är inte intresserad av att byta skivor!) _________________ Magnus Salinas |
|
Hej!
Jo det går! Jag har haft det på min M3 GT. Men..... svephöjden är mindre så man får fasa/slipa av beläggen från nya och utterligare en gång halvvägs. Sen är M3 skivorna endast 325/28 och Porsche oken ska ha 350/34 så skivorna är lite tunna så det blir svårt att köra slut beläggen. Och slutligen så får det inte plats med någon adapter utan man får modiera spindeln för Porsche okets infästning. Bättre blir det med csl skivorna som är 345/28 då får adaptern plats och beläggen passar bättre. Hade jag vetat allt detta innan jag monterade mina för många år sedan. Har ok ifrån en GT2 men det är väl samma som på turbon idag så hade jag köpt ett modellanpassat kit - tex. Stoptec. Är du inte väldigt händig med svets och fräs och sånt eller har gratis tjänster att inkassera på rätt ställe så blir det krångligt och dyrt........ och inte helt superbra. / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
|
Jag var rädd för det
Men t.ex. audi rs2-oken då? De är ju mindre? Porsche har ju många olika ok att välja mellan. Jag tänker mig att jag köper helt nya ok då (ca 20.000kr för 4st). Det bör väl gå att få till ganska bra utan att behöva modifiera mer än att man behöver tillverka en adapter för infästningen? _________________ Magnus Salinas |
|
Kolla in på www.millway.se där finns ok och adaptrar för att åka med M3 E46 skiva, bolt on.
Allt går frågan är om det blir bra? Köp ett bra kit som fungerar fram för lite över 20' bak behöver du inte bry dig om för bromseffektens skull. / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
|
Håller med, köp ett färdigt kitt. Blir enklast och bäst. E46ans hålborrade skivor spricker lätt vid lite mer inspirerande körning också, så en solid skiva är att föredra.
_________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
|
Tack för tipset. På hemsidan fanns bara bromsslangar till m3e46 men jag har mailat och frågat om de har ok som passar. Ang. Oken så vill jag helst ha porsche-ok till originalskivorna. Har helt nya originalskivor liggandes. Porsche-oken vill jag helst ha för utseendet skull (det borde jag kanske inte nämnt på det här forumet:))
_________________ Magnus Salinas |
|
Millway säljer både ok och adaptrar.. på e46 och e36an är det 4 kolvs Boxter oken som häller och av rätt model så det är viktigt...köp klart från millway istället.. eller en stoptech sats från Pean så slipper du greja..det är ingen lek att få till och som det skrev ovan måste du ha tillgång till svarv,fräs osv för att kunna greja med allt
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2780 totalt) |