Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcksdilemma - vad ska jag ta isf R888?
1 besök senaste veckan (1808 totalt)
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Bilen rullar nu på 235/?-18 fram och 265/?-18 bak på 8,5 resp 10 tum breda fälgar och gummit är som rubriken antyder Toyo R888.

R888 är ett trevligt däck i det att det presterar bra när både däcket och underlaget är kallt samt när det regnar. Nackdelen är att jag upplever det som alldeles för vekt för min bil med bland annat en luddig känsla i styrningen som följd. Jag kan tillägga att allt gummi är borta i hjulupphängningarna och den enda plast som finns är i form av en millimetertunn hylsa runt krängningshämmarnas infästningar. Det enda som kan flexa (förutom alu och plåt men bilen är förstärkt på de kritiska ställena) torde vara däcken. Hörnvägd och fyrhjulsinställd är den också så inga direkta fel där.

Tidigare rullade den på MPSC som är en trevligare däck när det är varmt (däck och underlag) och torrt men som tyvärr saknar fördelarna hos R888 när det inte är det.

Finns några andra alternativ där A048 (enligt vad jag läst mig till bla här) verkar vara ett mellanting mellan R888 och MPSC men jag har aldrig kört på det så jag vet inte. Hoosier skulle vara kul att testa men de verkar vara mer skurna slicks än R-däck och gissningsvis kass i regn.

Bilen i fråga väger battle ready in på 1415 med förare och rullar även massor på gata.

Det jag vill ha är ett däck som har en styv stomme som inte sladdrar och fladdrar som R888. Jag vill ha ett iaf skapligt grepp i väta och jag vill ha en relativt linjär greppökning relativt däckstemperatur. Michelins stomme med Toyos gummi fast utan problemen med överhettning vore en optimal kombo för mig. Däcket behöver inte nödvändigtvis vara av en typ som klarar SBP's nålsöga då jag har andra att skifta till om så skulle behövas.

Med mina nuvarande bredder på däck och fälg är det en touch av tyskstuk så helst vill jag ha motsvarande 245 och 275 bredd på R888, vad det nu kan tänkas bli hos andra fabrikanter då en mm uppenbarligen inte alltid är lika lång.

Tips och tankar mottages tacksamt!

Porsche 968 CS
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Testa Yokisar som nästa set (däck är ju inga livsinvesteringar) så får du se. Men du slutar nog som en del andra, ett set R888 och ett set som fungerar bra i torrt.
Rulla på R888 till banan och byt i depån om banan är torr o go. Du har ju en sån där CompiCoupé så fyra hjul går väl att lasta in
Men antalet fälgar växer ju...

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Mina 205or MPSC är nån cm smalare än toyosarna i samma bredd, så då får du gå upp en hel del i bredd.

265 runt om verkar ju vara en ganska bra setup på liknande bilar. Det är rätt mycket vikt att mosa ner på 235or.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Sport Cup + ?

Edit: Finns bara i 19" och 20".

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jag hade provat Dunlop Direzza 03G om man kan få tag på dem (jag har inte sett någon som säljer dem men likväl körs det på dem). Detta baserar jag på mina erfarenheter av 02G som jag körde på förra sommaren. Även om det var alldeles för smalt och mjuk blandning kändes de styvare i stommen än vad trippelåttor gör.

Mvh
Edvin som gillar r-däck med styva stommar

Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

http://www.mrtyremotorsport.co.uk/ säljer Direzza DZ03G.

Jag skulle köpa en uppsättning men ångrade mig och tog r888 för dom var billigare, 7200 med frakt mot 5000 för r888or 205/15/50, något jag ångrar stort nu. 5 varv och dom är hala som stryk och körs upp på nolltid, dum som jag är har jag alltid varit ute absolut all tid jag fått på banträffar i sommar och det har blivit ett par ~1 timmes pass, 3 banträffar och dom är nere på 20% kvar.

Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hur är Dunlop jämfört med R888, främst på de punkter jag listat?

Nackdelarna med R888 är främst den veka stommen samt att de har en förmåga att gå lite för varmt. Vek stomme kan jag inte acceptera, däremot så får jag kanske leva med värmeproblem om det innebär skapligt våtgrepp.

Vill i dagsläget undvika dubbla uppsättningar, även om det är en semikombi, även om det kanske blir där man hamnar en vacker dag.

Ingen som testat Hoosier?

Porsche 968 CS
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
På andra sidan pölen verkar många svaja mellan MPSC och Pirelli (Corsa?) där den senare påstås vara trevligare på blött underlag. Någon här som testat Pirelli?

Porsche 968 CS
Citera
Däck för banåka
1 besök senaste veckan (1808 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande