Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1706 besök totalt |
Försvagning av brottanvisning
Jag skulle vilja göra en hållfasthetsberäkning på ett aluminiumrör. Det jag skulle vilja veta är hur mycket man försvagar det om man fräser ett spår runt röret (dvs skapar en frivillig eller ofrivillig brottanvisning). Är det någon här som kan hjälpa mig med en sådan beräkning eller peka ut var jag kan hitta relevant litteratur för att göra det själv? Tack på förhand! _________________ ![]() |
Vilken sorts kraft ska den utsätter för? Tryck, drag, böj, vrid?
Är det dragkraft så kan du säkert räkna på den nya ytterdiametern, den i spåret. Dragspänningen är lika med kraften/tvärsnittsarean. _________________ Jörgen Eriksson |
en brottanvisning ger en lokal belastning som överskrider medelbelastningen. Känsligheten för brottanvisningen är beroende av både materialet och geometrin på brottanvisningen.
pröva att söka på "stress concentration factor" _________________ Mats Andersen |
kan rekommendera Carl Björks formelsamling om du har tänkt ägna dig åt hållfasthetsberäkningar.
Svårt att säga exakt hur din brottanvisning påverkar när vi inte har dimensioner och lastfall (vrid, drag eller böj), en enkel skiss kanske? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
![]() |
Racetech
![]() |
1706 besök totalt |