Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 1990 Black Adder 3.8 *SÅLD*
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (34794 totalt)
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens
Trådstartare


Min första luftkylda Porsche! Första ägaren tog ut denna bakhjulsdrivna Carrera den 3 juli 1990, en viss monsieur Francois FIAT i Paris. Han var (och är fortfarande) tävlingsförare som framgångsrikt körde bl a 911 RSR och 996 Cup. Totalt körde han 61 lopp och vann 13 av dem. Bästa prestation är 3e plats i French GT Championship 2005. Hans karriär i racing kanske förklarar varför bilen utrustades med diff 40% (option code 220) från fabrik, ett ganska ovanligt tillval. Efter några ägarbyten hamnade bilen i händerna på en fransman som pendlade mellan jobbet i London och bostaden i hemlandet, det är därför bilen gått över 300.000 km! Pendlaren sålde så småningom till en engelsman som började rejsa till bilen med lättare dörrsidor osv. Engelsmannen sålde i sin tur till en svensk journalist på tidningen Automobil som registrerade bilen i Sverige 16 juli 2008. Sen dess har den rullat som Automobils projektbil "Black Adder" och synts i rätt många tidningsartiklar. Tidningen och Peter Hajas/Ferdinand i Jönköping fortsatte jobbet med att anpassa bilen för bana/slalom (100 kg lättning, RS svänghjul, sitta still stolar, H&R chassi osv...) och min plan är att fortsätta utveckla bilen till en riktig banraket! Utvecklingsplanen kan sammanfattas 100% sport - 0% komfort... ! Skillnaden mot min förra 996 turbo är total och det dröjer nog en säsong eller två tills jag får till set upen och lär mig vrida fort på ratten i denna... men oj vad skoj den är att köra! Visst kan jag sakna den hysteriska turbokicken men 964an ger så mycket mer känsla. För att inte tala om ljudet! Med lätt svänghjul och hotfilm luftmassemätare blir också gasresponsen betydligt snabbare än i turbon.

Motor:
konverterad från renoverad original 3.6 L till helrenoverad 3.8 L Capricorn cylindersats
LMM 993 hotfilm
Annat luftfilter
Motorfästen original 964 RS
Diffbroms original

Växellåda:
Svänghjul original 964 RS

Avgas:
Cargraphic GT Auspuff - utan värmekamrar med symmetriska headers, 100 cell racekat och dubbla slutrör

Chassi:
"Sportigt gatchassi" H&R monotube coilover (29580-1)
Nya bussningar
Ny styrväxel och nya styrleder
RSR styrservo (dvs inget servo alls;)

Bromsar:
Big Red (993 turbo)
Belägg Pagid orange

Kaross:
All ljudisolering borttagen, lättviktsmattor
Nya lyktor och reflektorer
Cupspeglar
Kolfibertak utan taklucka
Plastrutor makrolon
"Rejslack"

Interiör:
Heigo fullbur (godkänd och inskriven i reg beviset)
Ingen AC
Ingen stereo
Inget baksäte
Sparco mockaratt
Quick Release ratt
Sparco Evo förare + passagerare
6 punkt Schroth (HANS)
Innerbackspegel Lättvikt Racing Special med sugpropp från Biltema 39,90:-

Fälgar och däck:
Svartlackade Porsche originalfälgar 17" Cup
Spacers fram och bak
Michelin Cup 205 / 255

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



Så du fick tag på bil till slut. Jag tror denna är ett bättre köp än min gamla.
Jag hajjade till när annonsen kom ut och för en stund så kände jag lite ångest över att jag varit för snabb med mitt bilbyte.
Grattis.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Härligt!

Skall bli kul att följa bilen här på rejsa.

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Det blir bara fler och fler 964or här!!!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Fränt ska bli kul att se den.

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108



Det där måste vara en kul bil. Hoppas att jag får se den på något banmöte snart.

_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för alla positiva kommentarer och hejarop!
Ser fram mot att lära känna bilen närmare, det lilla jag provkört lovar mycket gott... !

Jocke Rydell skrev:
Så du fick tag på bil till slut. Jag tror denna är ett bättre köp än min gamla. Jag hajjade till när annonsen kom ut och för en stund så kände jag lite ångest över att jag varit för snabb med mitt bilbyte. Grattis.
Tack, ja det känns faktiskt som jag hade lite tur som kom över denna. Vi ses på banorna framöver!


dole skrev:
Fränt ska bli kul att se den.
Hoppas du har lust att hänga med på provtur? Vill gärna höra hur du tycker bilen känns med lätta svänghjulet och motor/växellådsfästen jämfört med din turbo.


Fredrik Gabrielsson skrev:
Det där måste vara en kul bil. Hoppas att jag får se den på något banmöte snart.
Det vet du! Den kommer gå både med PCS och PCSR och så förstås på Gotland Ring!

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Idag har jag vägt bilen hos Bilprovningen. Det låter nästan för bra för att vara sant men vågen stannade på 1120 kg med 1/2 tank utan förare!

Jag väntar på ett paket från England med kolfibertak och ett paket från Tyskland med fullbur. Plastrutorna har redan kommit. Hög finish till överraskande lågt pris, under 5.000 SEK ink frakt. Rutorna är i makrolon och ser riktigt fina ut, hoppas passformen är lika bra.


_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



1120 kg?!?

Den är väl inte speciellt lättad nånstans förutom all isolering inne? Har du båge i bilen? Min helbur väger drygt 30 kg och min väger ca 1200 kg med lite soppa i. Men nu blev jaf nyfiken för då handlar det om en skillnad på 70-100 kg. 1120 är som en plåtren cup.

Vad är gjort som kapar vikt på din bil?

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



964 skrev:
1120 kg?!?

Den är väl inte speciellt lättad nånstans förutom all isolering inne? Har du båge i bilen? Min helbur väger drygt 30 kg och min väger ca 1200 kg med lite soppa i. Men nu blev jaf nyfiken för då handlar det om en skillnad på 70-100 kg. 1120 är som en plåtren cup.

Vad är gjort som kapar vikt på din bil?


Här står lite.

http://www.automobil.se/projekt/en-bantares-bekannelser-471

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Har gjort mer än deras lista och står som sagt på drygt 1200, iofs inkl bur så säg 1170. Skiljer ändå 50 kg och mer om bensin ska läggas på.

Kanske ska åka å testa den vågen och se vad den säger

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Gratulerar till bilen! Härligt att börja med en så utsorterad bil, hoppas man får se den på banorna i sommar.

Min väger 1210 med halv tank (90 liters) på cornerweight vågarna. Min får nog anses vara hyfsat lättad. RS inredning, plåtren med enbart tunn lack under, inga krockbalkar i dörrarna, aluminiumhuv, magnesiumfälgar, ingen AC, ingen servostyrnong, ingen radio etc. men helbur.

Den vågen skulle man ju ha när man väger in bilen på släpet

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Som ni förstår är jag också förvånad för att inte säga milt skeptisk till vikten. Hade inte möjlighet att kontrollväga någon annanstans utan endast på Bilprovningen. Får göra det sen när bilen är hyfsat klar för säsongen. Nu ska det i fullbur samtidigt som en del tunga grejer som bakruta och taklucka ska bort. Lita på att vi ses på banorna snart...

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
964RS skrev:
Gratulerar till bilen! Härligt att börja med en så utsorterad bil, hoppas man får se den på banorna i sommar.
/Anders


Tack! Bilen i nuvarande skick känns som en perfekt plattform att jobba vidare med. Sen gäller det ju att han som sitter i stolen kan vrida på ratten också

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Uppar tråden och pushar för att man kan bli kompis med Black Adder på Facebook samt följa bilen på Twitter. Så missar man inget. Snart ska jag såga av taket.

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Efter 12 veckors leveranstid (dubbla väntetiden mot vad tillverkaren lovade) kom äntligen kolfibertaket från UK. Finish och passform ser mycket bra ut. Så nu har vi satt sågen i taket! Takluckan och den tunga elmotorn är avlägsnade. Rutorna är urtagna. Hittade lite typisk 964 rost runt rutorna som vi nu förstås passar på att laga innan vi sätter i plastrutorna i makrolon. Fler bilder på http://www.flickr.com/photos/blackadder964/






_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Dubbla takluckor?

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pehr Johnsson skrev:
Dubbla takluckor?


Javaddå, bilen har ju ingen AC

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Hur coolt som helst med kolfibertak thumbs up
Vilket företag köpte du det ifrån?

_________________
D Ekholm
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



Snygg bil thumbs up

Vilket grymt tak, var det inte läskigt att kapa i bilen eller har det gjorts förr ?

JAg skulle vara orolig , grymt coolt ialllafall!

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Trueracer skrev:
Hur coolt som helst med kolfibertak thumbs up
Vilket företag köpte du det ifrån?


Tog hem direkt från tillverkaren www.performance-trim.com på rekommendation av kompis i PCS. Prisvärt och bra kvalitet men liiite dåliga på att svara på mejl och i telefon och dom höll inte alls leveranstiden som dom lovat. Men det kanske är ett gott tecken att dom har mycket att göra?

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 1990 Black Adder 3.8 *SÅLD*
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (34794 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande