Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2198 besök totalt |
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Detdär var intressant och kul.
![]() Nästan lite March... ![]() ![]() Sörpan, dina länkar till Autosport där man måste registrera sig osv kan i vissa fall uppfattas som stötande... ![]() ![]() |
||||
ooops, tänkte inte på det... Det är så länge sedan jag registrerade mig där så jag hade glömt bort det. Men det är väl bara att registrera sig? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Från Autosport:
The most startling aspect of the design of Williams' new Formula 1 challenger, the FW26, has to be its radical new nose section. The car features a short nose cone, with the front wing's main plane mounted on extended 'tusks'. It also features a twin keel monocoque design, the first time Williams has gone down this route which has been used by Sauber among others. Its sidepods are also much narrower, enabled by a revised cooling packaging. Chief designer, Gavin Fisher said: "It will be immediately evident to onlookers that a high degree of innovative design has gone into the FW26. There has been a great deal of anticipation on our part about this new car. It has challenged us throughout its development and there is certainly a sense that today is a more significant launch day than in previous years." The aerodynamics have been conceived under the supervision of the chief aerodynamicist, Antonia Terzi. Technical director Patrick Head said that while the car might not look the prettiest F1 chassis produced by Williams, its aim is that the car is highly effective. It is not a styling exercise Patrick Head "It is not a styling exercise," said Head of the nose section. "We have eliminated part of the nose above the front wing. It allows more freedom for the airflow. It is to minimise drag and increase downforce. You have to maximise every part of the package to win in F1. Once the concept was established, the biggest work was to satisfy the crash test requirements." on the subject of the twin keel, he added: "It's something that we've looked at for a while. The advantage was there, but it was small. We've come to the conclusion that it's a good thing to do." _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Tack Christian! Hehehe... Så sant så... ![]() |
||||
Den verkar väl OK om man jämför med vad dom kan tänkas bygga i framtiden. Eller?
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/ [/img] _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
Det första jag tänkte när jag såg nosen va att dom måste nog tänkt på alla nosar som montoya kört väck och vill därför va på den säkra sidan.
![]() |
||||
Det är väl det som är "twin keel", man offrar längden på dom lägre armarna till förmån för fritt luftflöde under nosen. Istället för en fästpunkt för båda armarna rakt under nosen har man en för varje sida som sticker snett utåt-neråt. Suaber var först med det tror jag, Arrows hade också det på sin sista bil (som nu Minardi har köpt). Finlir på hög nivå! |
||||
Den såg verkligen ful ut vid första anblicken men man vänjer sig kanske senare..... fast det är kul med en bil som inte ser ut som "alla" andra...
Det trodde jag man inte efter ha sett dom senaste årens likartade skepnader.... för sätter man på "fel" lackering så är det inte lätt för många att se skillnader på bilarna.... |
||||
Jag håller inte på bmw men respekterar deras tävlande.
Det första jag tänkte på dock när jag bilden var en flasköppnare? Är det funktionellt so go for it! Som någon för många år sedan sa att en f1 bil gör man först snabb sedan säker. Gör man den säker först går den inte att få snabb. Tror inte grabbarna tänker så hårt på styling utan försöker nog låta resultaten visa sitt språk istället. Forza Ferrari! ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Här finns lite fler noser från F1-historien avbildade:
http://www.itv-f1.com/features/photo _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
den sista nosen föll för det aerodynamiska trycket? ![]() _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Kanske är jag som är dålig på utländska namn.... men låter inte det där misstänksamt italienskt?! ![]() ![]()
Nosen längst ner på sidan är inte att leka med! ![]() ![]() _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
Jovisst, och dessutom ett kvinnligt italienskt namn (från BMW-nyheter April 2003): KVINNA AERODYNAMIKCHEF HOS WILLIAMSF1. Aerodynamiken hos den nya FW25 och det arbete som lagts ner på dess utforming under den gångna vintern har inte fungerat tillfredsställande. Nu har Sir Frank Williams befordrat Antonia Terzi, som tidigare var aerodynamikchefen Nicolas Tombazis högra hand hos Ferrari. Terzi är en 33-årig kvinna som de senaste fem åren arbetat hos Ferrari, men som anställdes av Williams förra våren. Hon hade ansvar för FW25 projektet när det gällde arodynamik och efter att Jason Sommerville lämnat företaget kort före Australiens Grand Prix, har hon nominerats till chef för den 40 man starka avdelningen i Grove, som för övrigt kommer att utökas inom den närmaste tiden. I Grove arbetar man för övrigt på att färdigställa sin nya 1:1 skala vindtunnel. Den blir dock inte klar i år. Det kan kanske synas underligt att Antonia Terzi befordrats när man vet att de största problemen med den nya FW25 är aerodynamikrelaterade. Förklaringen ligger i att Antonia arbetade genom alla sina uträkningar och kalkyler och kom fram till ett antal viktiga förändringar i tid för Australiens GP. Patrick Head var nöjd och de första två racen på säsongen har gett lovande resultat. Head var för övrigt inte närvarande i Malaysia. Han stannade hemma i Grove för att koncentrera sig på utvecklingsarbete för att kunna förbättra FW25 så snabbt som möjligt. _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2198 besök totalt |