| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skadad länkarm, behövs den bytas?
|
1265 besök totalt |
|
Hade ett handbromsras på min 951:a och några av delarna satte sig mellan länkarmen och bromsskivan och orsakade några mindre skador. Dels en ca 0,5-1 mm djup repa i bromsskivans "handbromsdel" men också ett par jack i länkarmen. Bromsskiverepan tror jag inte är några problem med och antagligen inte jacken i länkarmen heller men tänkte jag skulle lägga upp ett par bilder för bedömning iallafall. Länkarmen är i gjuten aluminium med ganska rejäl godstjocklek och har ett antal inte särskilt "noggrannt" gjutna hål för olika funktioner. Det hacket som var värst sitter intill hålet för handbromsmekanismen och just att det börjar vid ett hål är väl det som bekymmrar mig lite. Efter jag tog bilderna har jag slipat ned de vassa kanterna på jacket men inte tagit bort hela. Min bedömning är att detta går att åka med, rätt eller fel? /Dea
_________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
Jag tycker inte det ser livsfarligt ut..
om den går att dela kan du se om där är en spricka på insidan. Hur ligger belastningen just här, är den kritisk för funktionen ?? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
|
Det går inte att se från insidan, men själva jacket går inte "runt kanten" in på insidan.
Lägger till en bild till för att bättre visa hur det sitter i förhållande till navet. /Dea
_________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
För funktionens skull behöver den nog inte bytas men står du ut med att veta att det ser ut sådär under din bil
För er som inte sett den kan jag meddela att man får leta länge för att hitta en bil som är renare och snyggare. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
|
Skönt med några second-opinions med samma bedömning jag gjort
Jag ska bita ihop och låta den länkarmen vara tills det blir dags att byta bussningarna i den... som tur var sitter skadan innanför bromsskivan så den syns inte
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1265 besök totalt |