Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälmhjälp
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10114 totalt)
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Ska köpa en ny hjälm för raceåka (bla på ringen) och vill gärna ha en Uvex Jet 180
http://www.smart-riders.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=949 . . . .

MEN, jag vill ha ett annat visir så att den mer liknar denna
http://www.kopenscooter.nu/ImageViewer.aspx?AttachmentId=669

Är det någon som vet ifall det är någon sorts standard vart skruvarna/fästen sitter på hjälmar så att man i stort sett kan köpa till vilket visir man nu vill?
Eller är det olika standarder för olika märken?


_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Naida "zmulan" skrev:
Ska köpa en ny hjälm för raceåka (bla på ringen) och vill gärna ha en Uvex Jet 180
http://www.smart-riders.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=949 . . . .

MEN, jag vill ha ett annat visir så att den mer liknar denna
http://www.kopenscooter.nu/ImageViewer.aspx?AttachmentId=669

Är det någon som vet ifall det är någon sorts standard vart skruvarna/fästen sitter på hjälmar så att man i stort sett kan köpa till vilket visir man nu vill?
Eller är det olika standarder för olika märken?



Hojhjälmar har ingen standard, finns inte ett visir som passar på ett annat märke. Nu vet jag inte men skulle tro det är likadant med bilhjälmar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Naida "zmulan" skrev:
Ska köpa en ny hjälm för raceåka (bla på ringen) och vill gärna ha en Uvex Jet 180
http://www.smart-riders.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=949 . . . .

MEN, jag vill ha ett annat visir så att den mer liknar denna
http://www.kopenscooter.nu/ImageViewer.aspx?AttachmentId=669

Är det någon som vet ifall det är någon sorts standard vart skruvarna/fästen sitter på hjälmar så att man i stort sett kan köpa till vilket visir man nu vill?
Eller är det olika standarder för olika märken?



Hojhjälmar har ingen standard, finns inte ett visir som passar på ett annat märke. Nu vet jag inte men skulle tro det är likadant med bilhjälmar.



Hua då är det så att man får skaffa hjälmen efter det tillbehör som man är ute efter alltså?!
Verkar helt twisted!

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Värt att läsa.Ska du ha en hjälm bara för att prova på banåka någon enstaka gång kan det väl vara halvokej med en MC-hjälm. Men ska du skaffa en hjälm specifikt för bilkörning på bana så bör du nog tänka efter både en och två gånger innan köp.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Stratos skrev:
Värt att läsa.Ska du ha en hjälm bara för att prova på banåka någon enstaka gång kan det väl vara halvokej med en MC-hjälm. Men ska du skaffa en hjälm specifikt för bilkörning på bana så bör du nog tänka efter både en och två gånger innan köp.


Ja, tack.
Egentligen är jag ute efter tips om vilken hjälm som är lämplig men även att den finns i xs. Dessutom vill jag gärna ha ett visir som dämpar de värsta solstrålarna, vill helst slippa hålla på med solglasögon på och av.
Vilka hjälmar är för bilåka då? Håller på att läsa din länk nu.

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Låg vikt tycker jag är väldigt viktigt, ju högre vikt hjälmen har desto större kraft för nacken att hantera vid olycka. Dessutom är ju nackskador bland dom vanligaste skadorna vid kollisioner och avåkningar.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Stratos skrev:
Värt att läsa.Ska du ha en hjälm bara för att prova på banåka någon enstaka gång kan det väl vara halvokej med en MC-hjälm. Men ska du skaffa en hjälm specifikt för bilkörning på bana så bör du nog tänka efter både en och två gånger innan köp.


Inser att jag redan har varit i den tråden och läst igår. Synd att länkarna inte fungerar längre
Peltor hjälmar verkar endast vara från S så det är inte aktuellt.

Sedan förstår jag inte hur det kan vara så att man helst ska ha en integralhjälm om man ska köra i en öppen bil, men inte ha det om man kör i en stängd bil. Anledningen till att inte ha integralhjäm verkar vara att den dels är tyngre, vilket då leder till mer trolig whiplash-skada och att man inte kan ta av hjälmen på ett bra sätt vid olycka för tex hjärt-lungräddning. Fördelen med integralhjälm torde ju då vara att man inte får hela ansiktet penetrerat vid olycka, men frågan är ju då vad som är mest troligt. Jag tror det vanligaste är whiplashskada, oavsett om man kör i en öppen eller stängd bil. Jag åker oftast en Lotus Elise (med rullningsskydd) som det går att ta av taket på, så hur ska jag tänka???

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Karl V skrev:
Låg vikt tycker jag är väldigt viktigt, ju högre vikt hjälmen har desto större kraft för nacken att hantera vid olycka. Dessutom är ju nackskador bland dom vanligaste skadorna vid kollisioner och avåkningar.


Exakt, har du tips på någon sådan hjälm?

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



I en öppen bil torde det vara betydligt vanligare med stenskott och gummirester i ansiktet än en whiplash. Därav integralhjälm.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
MaZ skrev:
I en öppen bil torde det vara betydligt vanligare med stenskott och gummirester i ansiktet än en whiplash. Därav integralhjälm.


Men om man har en öppen hjälm med visir då?

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

om du är vid Nürburgring så säljer de ut Uvex superduper kolfiberhjälmar i XS för 350 Euro (ordinarie är 1200 Euro) i Uvex-butiken (eller vad det nu är den heter) i GP komplexet. Jag provade men min skalle är alldeles för stor.


Naida "zmulan" skrev:
Stratos skrev:
Värt att läsa.Ska du ha en hjälm bara för att prova på banåka någon enstaka gång kan det väl vara halvokej med en MC-hjälm. Men ska du skaffa en hjälm specifikt för bilkörning på bana så bör du nog tänka efter både en och två gånger innan köp.


Ja, tack.
Egentligen är jag ute efter tips om vilken hjälm som är lämplig men även att den finns i xs. Dessutom vill jag gärna ha ett visir som dämpar de värsta solstrålarna, vill helst slippa hålla på med solglasögon på och av.
Vilka hjälmar är för bilåka då? Håller på att läsa din länk nu.

_________________
Mikael S
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Mikael_S skrev:
om du är vid Nürburgring så säljer de ut Uvex superduper kolfiberhjälmar i XS för 350 Euro (ordinarie är 1200 Euro) i Uvex-butiken (eller vad det nu är den heter) i GP komplexet. Jag provade men min skalle är alldeles för stor.



Jag har varit i den butiken flera gånger, undra om jag inte har provat de i xs, men de var för stora till mig

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
Marcus Erlandsson
Halmstad
Här sen Okt 2009
Inlägg: 37



Att tänka på är att XS inte alltid är XS, utan det beror till viss del på tillverkare.
Misstänker att du stött på problemet vid sko köp att din vanliga storlek är för stor/liten, så är det även inom hjälmar.

Så prova alltid innan köp, sen är det viktigt att tänka på att inte bara storleken ska vara rätt, hjälmen ska passa formen på ditt huvud också.
Har provat många hjälmar, pga mc dock inte bil så kan bara relatera till de märken jag provat där, Shoei är ett bra märke tillika välkänd tillverkar men dom passar inte min skalle alls. Arai däremot sitter som gjutet.

_________________
/Marcus Erlandsson
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Marcus Erlandsson skrev:
Att tänka på är att XS inte alltid är XS, utan det beror till viss del på tillverkare.
Misstänker att du stött på problemet vid sko köp att din vanliga storlek är för stor/liten, så är det även inom hjälmar.

Så prova alltid innan köp, sen är det viktigt att tänka på att inte bara storleken ska vara rätt, hjälmen ska passa formen på ditt huvud också.
Har provat många hjälmar, pga mc dock inte bil så kan bara relatera till de märken jag provat där, Shoei är ett bra märke tillika välkänd tillverkar men dom passar inte min skalle alls. Arai däremot sitter som gjutet.


ok, nej det är ju klart. Omkretsen på mitt huvud är 54 cm och de tabeller jag har kollat emot säger xs. Tror inte de har varit för vissa märken utan för en viss butik. Men det är ju som du säger att olika hjälmar passar olika, precis som skor. Men när man är nybörjare så tror man ju på allt man läser på olika hemsidor osv. Det är väl samma generella "givna storlekar" som för skor. Dvs, det pendlar mellan xs och L dvs, ingen stlrk säger egentligen så mycket då thumbs down

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Naida "zmulan" skrev:
thumbs down


om du annars är/bor någonstans i närheten, så kan jag rekommendera ett besök hos Sandtler i Bochum:
http://www.sandtler.de/inhalt_index.htm

Ingen lågprisbutik, men dom har ett bra urval, du kan prova allt - och dom vet vad dom säljer.
(Hovleverantör till DTM t.ex..)


_________________
--
Citera
Marcus Erlandsson
Halmstad
Här sen Okt 2009
Inlägg: 37



Mitt tips är att leta upp en butik som har stort lager med hjälmar eller kolla runt på olika mässor och utställningar då är det lättare att hitta en som passar just ditt huvud när man har möjlighet att prova många olika. Sen är det ju viktigt att tänka på att hjälmen ska inte bara ha rätt storlek och passa plånboken, den måste (viktigt) sitta bra på just ditt huvud.

_________________
/Marcus Erlandsson
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Naida "zmulan" skrev:
thumbs down


om du annars är/bor någonstans i närheten, så kan jag rekommendera ett besök hos Sandtler i Bochum:
http://www.sandtler.de/inhalt_index.htm

Ingen lågprisbutik, men dom har ett bra urval, du kan prova allt - och dom vet vad dom säljer.
(Hovleverantör till DTM t.ex..)



Det verkar vara en bra butik. Jag bor dock i sollentuna

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Marcus Erlandsson skrev:
Mitt tips är att leta upp en butik som har stort lager med hjälmar eller kolla runt på olika mässor och utställningar då är det lättare att hitta en som passar just ditt huvud när man har möjlighet att prova många olika. Sen är det ju viktigt att tänka på att hjälmen ska inte bara ha rätt storlek och passa plånboken, den måste (viktigt) sitta bra på just ditt huvud.


Jaa, precis. Så någon som har tips vart man kan åka och prova hjälmar i stockholmsområdet som har stort sortiment?

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Naida "zmulan" skrev:
MaZ skrev:
I en öppen bil torde det vara betydligt vanligare med stenskott och gummirester i ansiktet än en whiplash. Därav integralhjälm.


Men om man har en öppen hjälm med visir då?


Den du visade ovan täckte ju bara ögonen. Resten av ansiktet kan kvitta eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
MaZ skrev:
Naida "zmulan" skrev:
MaZ skrev:
I en öppen bil torde det vara betydligt vanligare med stenskott och gummirester i ansiktet än en whiplash. Därav integralhjälm.


Men om man har en öppen hjälm med visir då?


Den du visade ovan täckte ju bara ögonen. Resten av ansiktet kan kvitta eller?


Njaa, nu har jag ju åkt på NBR sådär ca 50 varv UTAN hjälm både med och utan tak och aldrig blivit träffad av något, så jag vet inte om det är olika hur skyddad man är från bil till bil!? Min andra hälft har haft en integralhjälm, men nu bytt till en Uvex Jet 180 och det är han som äger Lotus Elisen, och han har kört över 1000 varv på NBR och aldrig haft problem med stenskott eller gummirester. Förstår att om man kör på grus så är det kanske mer behövligt med integral.

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Konstig nog låste jag in mig på att det var en Seven-typ av bil?

Med en vindruta typ Elise så håller jag med dig helt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälmhjälp
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande