Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
XYZ eller K-Sport Coilovers? Hårdhet på fjäder? Till M Coupe
5167 besök totalt
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010

Trådstartare

Hej!
Hade tänkt beställa coilovers nu i veckan men vet inte riktigt vad jag ska beställa.
Hade tänkt mig nått i stil me XYZ eller K-Sport då prisklassen passar mig.
Vad har ni för erfarenheter kring dessa märken?
Som jag förstått kan man beställa fjädrar efter vad man vill ha.
Bilen som dessa ska sitta på är en Bmw M Coiupe -00 som enbart ska gå bana. Så alla tips om
fjäderhårdhet är välkommna!

Mvh Tim Strindeborg

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

I dina galoscher hade jag tagit kontakt med Herr Kinnby som finns här på forumet. Han pysslar ju med XYZ och har en hel del rutin kring bilbyggande.

Jag vet inte hur det är numera men förut var det iallafall så att XYZ SS kit levererades i en fast hårdhet utan några direkta valmöjligheter. Hur det är idagsläget vet jag dock inte.

För övrigt har jag kört XYZ på samma bottenplatta som dig och det funkar bra i förhållande till priset. Prylarna kräver dock lite underhåll för bibehålla sin fräschör och gängor håller inte riktigt samma klass som en del dyrare tillverkare. Men helt klart prisvärda prylar enligt mig.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag rekommenderar också XYZ. thumbs up
Jag har sedan i våras ett sådant kit på min bil och är helnöjd. Det är fullt ställbart och med en gedingen kvalite och hög finish. I tillämpat läge fungerar det också utmärkt på bana. Helt oskruvat rakt ur kartongen så gick det utmärkt på ringen i somras. När jag fått skruvat det hela i ordning tror jag att det kommer gå fortare nästa år.
Jag har inte haft några som helst problem med XYZ.

om du vill ha tips på fjäderkonstanter så kan du säkert få inspiration i min biltråd genom att jämföra förväntad vikt på din bil. Jag kommer dock till nästa säsongen gå på ett snäpp mjukare fjädrar runt om då de jag valde var i hårdaste laget på ringen.

www.xyz-sweden.com :shifty2:

Halmstad
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Låter ju bra! Va helt inne på XYZ innan men så hittade jag k-sport och dom har man ju hört en hel del
från nu den senaste tiden. Men det e klart man ska gynna en annan forum medlem Kommer det med en grundinställning från fabrik eller måste man börja skruva inställningar direkt?
Som jag har förstått det så får man me topplagringar me om det finns till modellen, finns det till M-coupe?

fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Tjenna

Jag åker 100N/mm fram och 70N/mm (på coilover plats!, motsvarar väl ca 120!? på orginalplats) på min Coupe...
Tanken är att min bil ska vara inriktad främst på Nurburgring..

Har för mig Torbjörn (Z3M) här på rejsa åker 120N fram och 140N bak...

Det som får bilen att kännas hård är till stor del dämparna...
Min bil känns inte så hård förrens jag börjar ratta upp dämparna

Som lite extra kuriosa hade jag nog siktat på coilovers även bak....
Jag åkte tidigare med 100N fjädrar på orginal plats och såg när jag byggde till coilovers att övre fjäderinfästningen hade tryckts upp i karossen flera millimeter... tror jag har nån bild i min tråd på det..

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Fredrik Larsson skrev:
Tjenna

Jag åker 100N/mm fram och 70N/mm (på coilover plats!, motsvarar väl ca 120!? på orginalplats) på min

70N/mm bak motsvarar nog snarare ca 150N/mm på orginalplats

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

Michael Bäck skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Tjenna

Jag åker 100N/mm fram och 70N/mm (på coilover plats!, motsvarar väl ca 120!? på orginalplats) på min

70N/mm bak motsvarar nog snarare ca 150N/mm på orginalplats

kanske det... har inte räknat på det men tror inte det är riktigt samma utväxling som E30..

Åkte 73N fram och 100N bak tidigare (orginalplats) ... balansen är ungefär densamma nu med 100N fram och 70N bak (coilover)... (så säg 37% styvare fram och bak så borde det hamna på runt 137N bak!?)

timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Då"har jag fått lite klarhet!
Hur upplevde du balansen med 73n fram och 100 bak? Vill ju helst ha det lite överstyrt
och med tanke på att fjäderinfästningen hade flyttat sig så kanske man ska köra hyfsat mjuka?

fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

timhalmstad skrev:
Då"har jag fått lite klarhet!
Hur upplevde du balansen med 73n fram och 100 bak? Vill ju helst ha det lite överstyrt
och med tanke på att fjäderinfästningen hade flyttat sig så kanske man ska köra hyfsat mjuka?

Tycker den var (och fortfarande är) nära neutral men lite understyd...
Ska labba lite med det nästa år.... först lite mer camber fram sen ev. ett snäpp hårdare fjädrar bak.. får se

har även renoverat och spännt upp diffen till 40% inför nästa sommar... kanske går att reglera lite mer åt överstyrning med gasen sen?=)

timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Vi säger att jag köper ett XYZ kitt och jag vill ha lite olika fjädrar att laborera me.
Vilka passar till ett sånt kitt?

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

timhalmstad skrev:
Vi säger att jag köper ett XYZ kitt och jag vill ha lite olika fjädrar att laborera me.
Vilka passar till ett sånt kitt?

Mats har olika fjäderhårdheter hemma som passar.

timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Blev XYZ med 120 fram och ca 100 bak

JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Re:

timhalmstad skrev:
Blev XYZ med 120 fram och ca 100 bak

Var sitter bakfjädern när du ska ha 100nm/mm bak.
Hur tjocka kränghämmare har du?
Har du ändrat spårvidden fram och bak?
Har du lättat bilen något?

Halmstad
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Hej Janne! Bakfjädern sitter på orginalplats. Orginal kräningshämmare idag men det ska beställas nytt
Kommer inleda nästa år med att köra Bridgestones nya S001 i orginal dimmension då jag får dom för sjukt bra priser då jag jobbar med BR.
Bilen är helt rensad på insidan... skalstolar åker i snarast möjligt.. tittar lite på sparco sprint men måste bygga egna fästen som jag förstår det. Beställade stolar från ridetech.se men det verkar inte bli något me detta då dom inte bekräftar ordern.

Sitter faktiskt i detta nu och läser igenom din tråd för tredje gången hehe riktigt mkt bra tips!

Du har inget på lager till M-coupe:n som du vill bli av me?

mvh

Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004

Jag kör med det som Fredrik skrev ovan, 120 N fram och 140 N bak(orginalplats).
Fjädrarna bak är grupp G, linjära.
Jag har KW dämpare, och H&R krängare. Fram i hårdaste och bak i mjukaste läget.
I år har jag kört med Toyo 888, 225 fram och 245 bak. Lite toe out fram och toe in bak.
Min är lättad drygt 150 kg 52% fram 48% bak. Då är den lite understyrd in i böjen och kan överstyra lite ut ur böjen. Fungerar jättebra i torrt, dock är den giftig om det är blött. 40% diffverkan.
Jag tror du skall köra hårdare fjädrar bak.

Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Tror torbjörn fick med allt, 120 fram och 140 bak är väl utprovat, 100 kommer att funka bra men den sista skärpan saknas.
Krängarna gör stor skillnad, likaså att byta alla bussningar i bakvagnen till delrin.

Vill man ha kvar lite komfort så tar man powerflex till silentbussningarna och till diff kåpan använder jag en avsågad orginal bussning som sitter i bärarmarna bak.
Man får tillverka adapter som man sätter bussningen i sen pressar man i allt i kåpan.på så sätt har man några mm gummi som filtrerar bort det värsta oljudet från diffen.

Sparco evo stolarna passar bra i coupen eller recaro pole position.

5167 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande