| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ska byta till insprut..men vilket??
|
1 besök senaste veckan (6188 totalt) |
|
Tja. har jävlats med min förgasare hela sommaren så nu är skiten såld och jag ska bygga insprutning istället. men jag har noll koll på vad som är prisvärt och bra att jobba med...kan ni hjälpa mig? letar efter nåt i 5-7k klassen, beg el nytt spelar ingen roll. tändningen är en msd6al med tillkopplad boostcontroler....men vill gärna att sprutet ska styra tändningen! Skriv gärna vad ni rekommenderar och varför. Lägger in lite kort info om motorn. cheva 350 0.30 borr=5,9l, toppdeckat, o-ringat, ARP bultat, eagel H-stakar, eagle smidd vev, Wiseco kolvar, Brodix track1 toppar med rullvippor och rullkam(262¤insug 283¤avgas), brodix insug, Msd 6al med Msd BT controller, Garrett t62-1 turbo (750hk) mm mm. _________________ Martin Thelin |
||
|
Re: Ska byta till insprut..men vilket??
Kanske inte det enkla svar du är ute efter men... Kontakta några firmor, helst i din närhet för enkel support när du springer på problem. Fråga vilka system de önskar att jobba med på din bil. Välj den firman som verkar seriösast på dina frågor, sök gärna runt på firmanamnet lite först. Välj sedan ett system som någon mer firma inom körbart avstånd också jobbar med. om du installerar (och gör det tillräckligt bra) samt grundjusterar in så bilen startar och är enkelt körbar blir priset för justering sedan lägre. Återigen kom överens innan. Att bara köpa ett sprut och tro allting blir perfekt brukar inte räcka tyvärr. Även om en del styrsystem har lite olika automatjusteringsystem kommer det behövas handpåläggning för att få det perfekt av någon som kan. _________________ Roland Johansson |
||
|
Hej
Tror den här boken är en bra början http://www.amazon.com/dp/1557885575?tag=httwwwdiycom-20&camp=14573&creative=327641&linkCode=as1&creativeASIN=1557885575&adid=1G4SEFGCRF7FT958EAX2& //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
|
ok...följdfråga. har hittat flertalet haltech e6, vems, megasquirt,link mm mm till salu...spelar det nån större roll vilket man väljer?....är något bättre än det andra?...finns det sprut som man rentav ska passa sig för?
_________________ Martin Thelin |
||
|
Vems är ju ett väldigt populärt budget alternativ! Finns en hel drös med väldigt potenta BMW turbos med i krokarna av 1000hk som körs på Vems!
Megasquirt är väldigt likt Vems men enligt dom som håller på med vems inte riktigt lika bra, dock är de ju lite billigare då. Vad används bilen till? Är det bara strippkörning så ställer de ju mindre krav på sprutet eftersom det bara behöver fungera klockrent på full gas! Ska den kunna användas som bruksbil mer eller mindre ställs ju större krav på spridarkontroll bl a för att kunna mappa till ett bra låglast register! Få en bil att gå bra på full gas är inte så invecklat, men att få den att gå som en vanlig std bil då man ska till Ica och handla chips är svårare
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Jo har tittat lite på. vems..bilen kommer mest gå sena kvällar och på strippen...kommer ej bli någon bruksbil
Har även hittat haltech för ca 5k men som sagt ingen egen erfarenhet av . Ska ringa och fråga de på firman som ska mappa, se vad dom har för åsikter. _________________ Martin Thelin |
||
|
Re:
om firman inte gillar att jobba med ett visst märke och du ändå 'tvingar' dem att göra det blir resultatet dåligt och det tar längre tid = dyrare. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Jörgen från Vems.se finns på detta forum, jag skall be han kolla in i tråden. Kör själv på Vems 3.3 mappat utav Team Bonnmeck som har flertalet fordon med just Vems. Alla är nöjda med detta sprutet vad jag vet & där är där en salig blandning utav fordon. EVo2 500hk 142 5cyl 650hk Cherry Turbo 450hk 850Turbo 550hk BMW E30 kompressor.. 350hk..... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Re: Ska byta till insprut..men vilket??
Från reglerna för skruvaforumet: om du har en fråga som inte är 100% uppenbart banåkarelaterad så krävs det att du berättat om bilen och vad den används till i en tråd i "Våra banåkabilar" och att du lagt in länk till den tråden på sidan "Inställningar" under "Min biltråd här på Rejsa". Så upp med tråden om banbilen _________________ Magnus Thomé
|
||
|
En system i klass med Vems är annars 3:e generationens MS, sekventiell styrning av spridare/tändning, ingångar för avgastemp, laddtryckstyrning, funktioner för lustgas, CAN buss, loggning till SD kort etc etc. Sista generationens mjukvara Tunerstudio med autotune av bränslemapp osv
www.msextra.com, en färdig maskinlödd box ligger på ca $640 i staterna. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
|
vad jag har förstått så finns bara beta-versionen av ms3 ute och den har fortfarande massa buggar?.
Snackade med killen som ska mappa bilen och han rekomenderade ett dta s80...någon som har erfarenhet av detta. något dyrare men med inbyggd tändning _________________ Martin Thelin |
||
|
Stämmer att ms3 är fortfarande i beta.
Nu har jag lite koll på vems men har själv ett ms2 v3 i min bruksare och jämför man det med t.ex ett weber marelli från 90talet så är det fortfarande efter på många områden. Skulle själv aldrig sätta det i en bil där finlir av gasen är ett måste (läs banåka) pga det är för oexakt t.ex på "accpumpen". Nu kanske vems är bättre? nån som kan verifiera? _________________ AIexander StenvaII |
||
|
som vanligt är det efter tycke o smak
Har själv ett ms2 med msextra v3 (liknande mjukvara som i ms3), mjukvaran är i beta på båda men att dessa skulle upplevas som "buggiga" håller jag inte med om. Att ms2/3 skulle vara knepiga för en race motor är jag tveksam till, har nyligen kört min motor (4:a 2l, turbo, 300hk+) och en kompis motor (v6 2.7l kompressor, 270hk+) rena race och banbilar och motorstyrning och respons är det som vart minst problem med. "Motorbromsaren" (som ej var förtjust i ms egentligen) blev lite positivt överaskad av mjukvaran men var av den erfarenheten att ms kunde vara svåra att få "ekonomiska" men föga intressant på en race motor... kanske lättare när det är överladdat ? Men kan man inte/vill inte sätta in sig i mjukvara och box är nog det smidigaste att använda det man kan få bäst hjälp med. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
|
Re:
Av dem du nämner här så föreslår jag Link, men det rör den senaste versionen med 8 separata slut och och tändningssteg. Detta passar en V8:a perfekt. Denna ECU har dessutom en modern och bra mjukvara. En annan sak är den kompetens man har själv att jobba med den utrustning man väljer. Själv håller jag på och installerar ett system från Nira som jag kommer att redogöra för senare i min biltråd här i forumet. Det finns förvisso lite grand redan att läsa där. Anledningen till att jag valt Nira är det helt suveräna mjukvaran, men den kan kräva en viss kunskap att hantera, även om grundinställning är hyffsat enkel. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
|
||
|
Ska också installera ett S80pro under vintern så länk till ditt projekt önskas
Din mappare är det Maxxtuning kanske? _________________ Jonne Carlsson Fiesta Xr2 113hk Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk Mitsubishi Galant V6 163hk |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (6188 totalt) |