Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Är ytrostborttagning med roterande stålborste bra?
3 besök senaste veckan (11262 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare

När jag tog bort ytrost på en oanvänd plåtbit med stålborsteförsedd vinkelslip...

... så mindes jag något jag hört tidigare om att det inte är så bra att använda denna metod. Det sades då att man hellre ska slipa bort rosten eftersom stålborsten bara "masserar in" rosten i plåten. Kan det ligga någon sanning i detta påstående?

Eslöv
Här sen Apr 2006

inget att bry sig om

Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Då fortsätter jag med en till dum(?) fråga i samma ämne: någon har även sagt att det inte är bra att använda roterande "stålborste" av mässing (finns billiga på Rusta,ÖB etc) ...

... pga att borsten lämnar spår av mässing som negativt påverkar efterföljande ytbehandling. Ingen sanning i detta heller?

vårgårda
Här sen Jan 2005

när s70 byggdes svetsades det mässing på ren kaross, när gamla s80 byggdes svetsades brons på ren kaross. karosserna ed doppades efter det och det var inga problem på / runt dessa områdena,

Eslöv
Här sen Apr 2006

jamen det går inte att säga exakt... varken stål eller mässingsborsten... skall det vara bondsmide.. skall hela skiten elförzinkas/galvas sen osv.

Till vanligt smide fiunkar det bra med stålborsten. Är det till något där det är krav på svetsen så skulle jag slipa den efteråt, åtminstone närmast där det skall svetsas.. inte så mycket pga ingnodd rost som ingnott fett, som tom kan ligga i en por som man smetat metall över med stålborsten.

Samma med mässingsborsten (koppar o zink) skall det bara målas över.. så vaddå kör bara.. är järnet guldfärgat efter turen med mässingsborsten så skulle jag slipa där det skall svetsas, även om halterna kommer att vara så små att det inte rimligen skulle kunna påverka

Västra Götaland
Här sen Feb 2009

Ett bra alternativ är citronsyra.. finns att köpa industrivarianter (går bra att äta även den, provat..) blandat i rätt dos med vatten. Blötlägg papper i syran och lägg på rostiga delar och täck med glapack, låt stå upp till 8h beroende på rost och sen voila! skadar inte metallen eller lacker runt om (perfekt för stenskott etc bl.a.)

Här sen Maj 2003

Citronsyra går även att köpa skapligt billigt på ÖB i stor burk.
Den vanliga varningen för roterande stålborstar bara, använd bra skydd framför allt för ögon. De trådar som lossnar har sån kraft att de lätt sätter sig huden.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nåt som man skall ge absolut fan i är att använda en borste i svartstål till rostfritt, det smetar av sig och sen rostar det...

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (11262 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande