| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromskylning från Turner?
|
4537 besök totalt |
|
Bromskylning från Turner?
Funderar på bästa sätt att lösa problemet med lite varma bromsar på CSL'en. Antingen nåt "fetbromskit" eller kanske lite kylslangar. Jag lutar just nu åt alternativ två. Jag har shysst såndäringa orange slang som jag köpte från Tom Schirmer och kikar på hur jag ska få fast slangarna på spindlarna. Det här verkar vara det som gäller: http://www.turnermotorsport.com/html Fördel med slang = längre livslängd på klossarna. Fördel med bigbrakekit = lite stummare och tydligare bromspedalkänsla kanske? Kommentarer? Åsikter? (typ: "bromsa mindre" )
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
1. Kylning
CSL-front har väl den enda nackdelen en CSL har kontra vanlig M3. Vanlig M3 har hål i front och kanaler som går genom innerskärm, ok inte som riktig kylning med styrning och slang. Men det hjälper. Gör som på loaded med kylning och sen ev investera i bättre bromsar.
_________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
|
Borde inte Samuels kit gå att använda? http://www.millway.se/bromsar/bromsk
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Har detta bromskit från Turner. Lättmonterat, fin passform, lätt
och minskar helt klart slitage på klossarna. Enda nackdelen är priset, men med den låga dollarkursen och litet tur i tullen så är det ju överkomligt även om man inte hämtar det själv på andra sidan Atlanten.
_________________
|
||||
|
Priset blir för turners variant blir ungefär som millways men då får man det i kolfiber också
|
||||
|
jepp men å andra sidan med Millways kit suportar man lokal tilverkning av sann rejsa entusiast! (Kardanaxel här på rejsa som tillverkar) tycker vi borde lobba för lite rejsarabatt hos Samuel strax då vi handlat där för ett antal kronor genom åren.
En sak till med att börja med kylning. det blir en mindre investering, troligtvis billigare skivor o belägg på sikt, mindre vikt. Sen så spar ju kylningen på både belägg OCH skivor vilket inte skall glömmas bort. Jag röstar för kylning om någon undrar
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
Det tror inte jag på. Det blir inget flöde av luft till följd av det.
En enkel och billig variant är att köpa/erhålla en rörstump i den diamater du har på slangen. Be någon som har en svets att dra fast rören på skölden och sedan (eller innan) göra hål. Ta sedan slangen och trä på, säkra med en slangklämma och led sedan slangarna till fronten. Sköldar kostar en spottstyver hos BMW, lämna iväg dem för att få svetssandet gjort. Kapa sedan sönder dem så att de går på utan att ta bort navet och vips är det klart. Sitter antagligen med tre stycken 13mms bultar. Kylning is da shit!
Ballare bromsar är ju kanon, MEN de kommer också behöva kylning.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
1. Satsa på kylning innan du går upp på big brake kit! Det är ju bara ännu dyrare grejer att slita ner med all värme.
jag fick en referens från Marcus S här på Rejsa förra året. Han hade mätt värmen på bromsskivorna efter ett körpass. På en e46:a utan kylning gick mätaren i bott dvs över 600 grader. På Marcus bil med bromskylning var temperaturen ca 250 grader. Kan självklart skilja på körsätt osv men det ger resultat i alla fall! Jag vet inte hur mycket det skiljer på e36 och e46 men jag har varit sugen på att kolla det länge nu. Hade varit bra att få tag i en e46:a som redan kapat bort plåtsköldarna och testa lite! _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
|
Re:
oken är lika mellan "vanlig" E46 M3 och CSL'en men skivorna är större på CSL'en. Men det ska väl inte göra någon skillnad för monteringen av skölden med stos för kylslangen?? Sen en annan fråga, Turner påstår att de täpper till med en extra fyrkantig bit så att luften inte smiter ut istället för att tvingas mot skiva/ok. Nyfiken på hur du ser på den frågan Jag har inte koll på hur det ser ut när det kommer på så jag har ingen åsikt alls än så länge om det
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Nu frågade du ju inte mig så jag svarar.
Svar: p**s i mississippi... _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Låter rimligt
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
om det bara är det som skiljer på CSL:en så ska det inte vara några problem. Jag antar att du även har lite större innerdiameter på dina skivor med då och då kommer du att få en liten springa där istället.
Här är en bild på min sköld på en m3 e36-skiva. Den smiter innanför kanten precis. Men på din så kanske du får 5-10 mm luftspalt mellan skivan och skölden. Så det där med den fyrkantiga biten är nog ett väldigt litet bekymmer för din del Men du kommer att få tillräckligt med luft ändå!
Jag ska se om jag har nån sköld i garaget som jag kan bygga ihop så ska jag ta ett kort på hur det ser ut där den fyrkantiga biten sitter. Men du får tänka på att luften ska förbi navklumpen innan den kommer bort till hörnet med och då är det nog inte så mycket tryck kvar... _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
|
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromskylning från Turner?
|
4537 besök totalt |
