| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Microencapsulated bolt vs Loctite
|
1181 besök totalt |
|
Såg att jag har 2st skruvar i växellådan som är "microencapsulated" - för-doppade i skruvlåsning som låser när de dras åt. De får tydligen inte återanvändas. Det köper jag - men det borde väl gå att återanvända skruven om man drar på Loctite på dem. Eller? Vilken Loctite borde jag satsa på? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
|
Nån vanlig skruvlåsning, vad kan dom heta, 271?
Man använder ganska ofta sån där låsning för att trigga vinkelmätning vid moment-vinkeldragning av skruvförband på viktiga ställen typ hjulupphängningen. Inget man kör hemma mao. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Man kan dela upp Loctite's skruvläsning i tre grupper beroende på dess styrka att låsa; svag, medium och stark.
Exempel på produkter (finns variationer på temperaturbeständighet, vätska/stift, kemikalieresistens med mera) Svag : 222 Medium : 242 Stark : 270 På Loctite Adhesive Sourcebook finns information om de mesta av sina produkter. Tänk på att alla produkter inte finns i Sverige - hittade ingen motsvarighet till denna på svenska hemsidan. http://henkel.dirxion.com/skin/entry Vet ej vad micro-encapsulated skruvlåsning motsvarar - gissar på att det finns flera olika styrkor här också. Har sett det på en del skruvar från BMW, allt ifrån små skruvar som håller fast oljespridarröret i toppen till svänghjulsskruvar. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
|
Det kan väl också vara så att orsaken till att den inte skall återanvändas är att det är en sträckbult, i sådant fall har det inget att göra med typen av gänglåsning/tätning. Om bulten är dragen så att den har blivit sträckt och därmed anses kasserad så ska du nog inte återanvända den även om du drar på loctite på den.
Säger inte att det definitivt är så, bara nåt att tänka på alt. kolla upp. _________________ Tobias Bylund |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1181 besök totalt |