Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tips til ror-chassi prosjekt
2144 besök totalt
S.Haga
Norge
Här sen Okt 2010

Trådstartare

Hei!
Jeg er i gang med å bygge ny bil. Utgangspunktet for chassiet er et lamborghini skall med porsche transaxel og chevy v8.
Har noen sporsmål ang ror-rammen så all kritikk er velkommen!

Hva tror dere?
Jeg synes losningene til dorstreverne (dor-avstiver) er svært dårlig. Siden jeg ikke har altfor mye erfaring med dette tegner jeg ramma i solidworks så kan man simulere og få diverse test resultat. Chassiet blir i vanlig FIA godkjent stål. 38mm og 45mm x 2.5mm
Ramma på bildet har korrekt hoyde, lengde, akselavstand, doråpninger men bredden er omtrent 40cm smalere enn karosseriet.

MVH

Bromma
Här sen Feb 2003

Som rör konstruktion så ser det inte så tokigt ut. Rören är placerade på ett logiskt sätt. Det jag inte kan uttala mig om är hur det fungerar i den tänkta bilen. Ramen är "skelettet" i bilkroppen, och som i människan så skall skelettet tjäna syftet att hålla styr på alla organ, muskler och kroppsdelar. Det betyder att man börjar med att placera ut alla bilens komponenter på deras rätta platser, sedan ritar man dit en ram som kan hålla allt på plats. Det innebär att ramen kommer att se ut mer eller mindre som den tvingas att se ut.

Nu överdriver jag lite, men min poäng är att ramen inte kan betraktas självständigt. Skulle man till exempel
vilja ha en diffussor på denna ramen så får man besvär. Jag ser heller inte hur A-armar och särskilt coilovers skall placeras. Om man vill ta den oljetråget på plats så ser även detta knepigt ut.

Detta kanske räcker som ett startskott.
mvh
Göran

Norge
Här sen Okt 2010

Trådstartare
Takk for svar!
Jeg må nok finne ut av hvilken "approach" jeg skal ha. Har måttet ventet en stund på karosseriet og ville ikke begynne med så mye for jeg fikk det siden det var vanskelig å vite noe som helst mål. Nå sitter jeg med hode ned i boker om understellsgeometri, aerodynamic og chassi-teknikk. Hadde lyst til å tegne inn så mye som mulig for å få et ca CG for etter det jeg har skjont vil jeg plassere RC etter CG.
Planen var å lage egen forstilling og bruke de delene jeg har fra 996 bakstillinga. Dessverre er 996 bakstillinga designet slik at den er ganske komplisert å måle opp å få inn i suspension analyzern for å vite RC etc.

Noen som noe om 996 bakstillinga? (2005 TT AWD). Er den tess til andre biler enn 996, evnt noe mer utfyllende data ville vært bra.

Ser også på andre muligheter for å bygge chassi. Som mere composit/honeycomb og mindre ror.

Mye forskjellige sporsmål/funderinger! Tar imot alle tips som kan hjelpe meg igang.

MVH

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Det som de flesta böcker missar på är strategin för ett bilbygge, att klargöra för bilbyggaren i vilken ordning han skall arbeta, samt hur de givna omständigheterna formar hur hjulupphängningar mm skall se ut. Det blir därför lätt att invaggas i tron att det finns en optimal hjulupphängning som man generellt skall sträva efter att använda sig av. Det är i stället så att däcktyp, och i synnerhet downforce dikterar hur saker och ting bör se ut. Vi kan tala om bilar som har allt i från 0,8 till 4 G:s kapacitet i kurvorna, vilket leder till helt olika prioriteringar i design.

Det som gör att en tävlingsbil blir snabb är att den fokuseras för en specifik och "smal" uppgift, till skillnad mot en standardbil som skall kunna transportera folk, dra lite bensin, klara fart hinder samt vara trafiksäker i alla omöjliga väglag. Det är därför av fundamental vikt att men VET vad för tävlingsform och regler som gäller.

Ett annat gott tips är att använda samma geometri för fram och bakvagn, detta skapar geometrisk balans, vilket är om inte viktigare än geometrin som sådan, väldigt betydelsefult för hur enkel den blir att analysera beteendemässigt. Det bör man vara klar över när man väljer en befintlig fram eller bakvagn, eller så använder man ett redan utprovat koncept, fram o bakvagn, från en likvärdig bil.

Att bygga ett hybridchassie med både composit och rör är så pass kompliserat att jag inte ser det som rimligt att blanda in donator hjulupphängningar, på den nivån bygger man allting. Men det är ju självklart fråga om vad man tycker är roligt, jag ser det enbart från en teknisk tävlingsmässig synvinkel.
mvh
Göran

Norrköping
Här sen Jun 2003

Som sagt så får man bygga chassiet kring de komponenter man vill ha i bilen. Så man får ta hänsyn till motor och drivlina, hjulupphängningens infästningar, karosseri, underrede, kylare, bränsletank och annat som behöver packas i bilen.

Man kan också förstärka genom att nita och limma fast aluminiumpaneler i chassit, då är det fördelaktigt att utgå ifrån fyrkantsrör. Man kan också använda paneler med aluminium och aluminiumbikaka, ex. en stor panel under chassit för att göra det styvare.

Notera också de energiabsorberande strukturerna man har monterat fram och baktill på chassit nedan, ett R12 chassi för Audis DTM bilar.

Citera
Racetech
2144 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande