Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 944 frågor
1527 besök totalt
J West

Här sen Jan 2004

Trådstartare
Porsche 944 frågor

Hej !
Har hittat en 944 som jag är intresserad av, men vad ska man tänka på vid ett ev. köp?
Har sökt information lite överallt men här verkar det finnas många kunninga.

Hur är väghållningen.. bromsar, driftsäkerheten m.m.

MVH
Jonas

Lund
Här sen Dec 2002

motorjournalen testade den som begagnad ganska noga för något år sedan, det fanns tidigare på deras sida, nu var bara denna korta snutt kvar: http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=2987

men du kanske kan maila dem och se om reportaget går att få tag på?

annars rekomenderar jag, som alltid att titta in på http://communities.msn.com/porsche944sverige om du inte redan vart där, det finns mycket matnyttigt att hitta om 944orna där.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Börja med att söka på 944 här...finns en hel del skrivet

Laholm
Här sen Nov 2002

Ha!, motorjournalen är roliga, undrar vad dom sniffat innan dom hittade på vilka priser dom skriva att olika reservdelar kostar till 944?

Dom skriver att glappar spindelleder kostar 20000 kr att fixa. I verkligheten kostar en spindelled under 3000 kr och tar 1-2 timmar att byta.

Däcken kostar oxo 20000 kr säger dom, vem köper däck för 5000 kr/st i 15" och 16"-storlekar (orginaldimensioner.

skåne
Här sen Mar 2003

dem har nog tänkt vad nya bärarmar kostar dem går på ca 7000per sida lösa spindlar går inte att köpa kan lämna in för 2300+inbyte så fixar han dem finn även ett renoveringskit för 1050kr båda sidorna nu att köpa

Lund
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
Ha!, motorjournalen är roliga, undrar vad dom sniffat innan dom hittade på vilka priser dom skriva att olika reservdelar kostar till 944?

Dom skriver att glappar spindelleder kostar 20000 kr att fixa. I verkligheten kostar en spindelled under 3000 kr och tar 1-2 timmar att byta.

Däcken kostar oxo 20000 kr säger dom, vem köper däck för 5000 kr/st i 15" och 16"-storlekar (orginaldimensioner.

det har du rätt i... de verkar ha ganska kass koll på priser i övrigt , en M coupé kostar enl. dem ungefär 125k... visa mig den och jag köper den direkt!

Här sen Jan 2004

Trådstartare
Bilen jag har hittat är en 87:a 160hk
Jag ska mestadels använda bilen till bankörning, hur är väghållningen och vad rekomenderar ni att jag ska uppgradera den med pris /märke lika så med bromsar

Många av dessa bilar har gått mellan 16 & 20 000 mil klarar de av lite mer hårdkörning.?
jag är rädd att om man köper en så krånglar den och man inte har råd att köra så mycket som man vill..
Hade en turbo bil som krångla en hel del i sommras så jag vill ha en driftsäker bil så det blir mycket körning i sommmar

MVH
Jonas West

Laholm
Här sen Nov 2002

Bromsar funkar med orginal ok och skivor, förutsatt att oken är i gott skick. Lite värmetåligare belägg är nog det som man satsar på i första hand och frisk bromsvätska såklart. En modifiering som är billig och som ger god nytta är att dra slang för kylning av skivorna.

Generellt är dom bilarna driftsäkra även med mycket mil, men självklart kan man ha otur.

Här sen Jan 2004

Trådstartare
Hur är det med försäkringen, är den jätte dyr på en sådan här bil..??

MVH
Jonas West

Skåne
Här sen Nov 2002

J West skrev:
Hur är det med försäkringen, är den jätte dyr på en sådan här bil..??

MVH
Jonas West

Japp, den är knäppt dyr. I och för sig är alla roliga bilar mer eller mindre hutlöst dyra att försäkra,
men 944-an tillhör, trots sin ålder, tyvärr de dyraste...

Går du med i Porscheklubben kan du ta en Entusiastförsäkring som kostar dig 2877 kronor / helår,
men då med en del begränsningar och krav, mer om det under:
http://www.porsche.nu/html_swedish/insurance/Terms.htm

Hoppas det löser sig på något bra sätt för dig - och lycka till med bilköpet! thumbs up

Porsche 944 frågor
1527 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande