Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3837 besök totalt |
Fartkänsla (omdöpt tråd)
Trevlig bil och underbart ljud. Dock blir man alltid lika besviken på accelerationen när man provar liknade bilar.... Man tror att man ska tryckas bakåt i förarstolen och allting ska gå våldsamt till, men ack... Nu kommer jag häda rejält... den kändes faktiskt inte så väldigt mycket snabbare än min S40 T4 (235 hk). Självklart gick den snabbare, men det är känslan jag pratar om. Tror att problemet är att man har alldeles för höga förväntningar. Tyvärr blev det mest rattlåskörning då det ej var optimalt väglag med sommardäck ![]() |
||||
Re: Körde M3 E46 för första gången idag
Det där är ju intressant. Sådär brukar ofta turboägare uppleva det, allra helst Aero-ägare. ![]()
För visst är det så! Men det är därför väldigt lustigt hur mycket "känslan" står för...? (Speciellt out-of-control-känslan man får i en std.trubbo ![]() Sorry om jag nu hädar. ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag provkörde Gallardo med 500 hk. 0 - 200 km/h på c:a 13 sek.
Den gör 106 km/h på ettan...sen har du 5 kvar. Vet ni vad, den kändes inte heller speciellt snabb. Faktiskt. Mycket pga den inte var manuell kanske, men också väldigt hård. Ingen nigning och sånt skit vid acceleration och inbromsning. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Många moderna bilar har ju tyvärr ingen som helst fartkänsla. Ruskigt tråkigt och nästan farligt, blir ju fartblind som fasen...
Personligen gillar jag när det känns och lever om mycket... min egen bil kan nog inte kallas för någon extremt förfinad körupplevelse, men när man på krokig väg får brottas med ratten ut ur kurvorna för att få den att hitta rätt så glider mungiporna tvivellöst upp på kinderna. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Ja, men den ÄR snabb! En annan viktig punkt är nog också att vanliga standardbilar blivit så snabba. Jag menar, en steg 1 trimmad RS6 på 2000 kg kan man ju få att gå på 16-17 sekunder till 200 km/h. En standard S4 går på c:a 20 sek och en M3 kring 18 sekunder. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Detta är ju faktiskt intressant. Det är ju egentligen inte snabbheten man vill åt (så länge som man inte tävlar), utan det viktigaste är ju känslan av snabbhet. Samtidigt tror man (förutfattade meningar) att snabba bilar verkligen ska kännas snabba, men de gör ofta inte det. Kan tänka mig att det ännu "värre" i en RS6. Sannslöst snabb, men med automat, 2 ton, AWD etc kanske den inte heller känns så snabb som den egentligen är. Å andra sidan har ju den turbo, vilket kanske bidrar positivt till känslan.
|
||||
Min bror är Saab-turboägare och han tyckte min gamla M5 kändes trött när han körde den. Vi kom fram till att det var "smällen" han saknade.
När jag provar bilar så brukar jag gilla om de känns hanterbara. Man ska kunna få dem att byta riktning snabbt och känna att man har kontroll över det för att jag ska trivas. Visst är det mysigt med acceleration rakt fram, men jag vill kunna närma mig gränsen för bilens kapacitet nån gång emellanåt. Nu är det ett par år sen jag körde en M3 E46, men då tyckte jag Z3 med motsvarande maskin kändes bättre att köra. Inte lika klumpig... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
hmmm jag älskar kicken man får av Tex en lite lagom trimmad Evo. låt oss säga runt 350 - 400 hk. Särskilt när man står helt still och dom släpper kopplingen o satan vad det bettar iväg. MAn trycks sanslöst hårt bak i stolen vissa har tom uppmätt ett acc på över 1g i starten. Iof med en Gtech men den gsensorn borde ju funka hyffsat iaf.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
[REKLAM]Hastigheten mäts på pulsen[/REKLAM]
Gissa vad det var reklam för ![]() Jag tyckte att det kändes oroväckande fort att köra min gamla Suzuki (not so) Swift (anymore) GTi i 60 i lätta böjar... det var visserligen efter att jag hade smällt den, och med ett krokigt lössittande fjäderben som gnuggade däcket mot hjulhusen i lite mer dramatisk bromsning kanske det var berättigat? ![]() |
||||
Det där är lite läskigt att man kan vänja sig vid effekt och att man tycker att dokumenterat snabba bilar inte känns så märkvärdiga. Har åkt med ett par bilar med effekter på 500-650hk där jag hade väntat mig mer.
En bil som jag dock blev riktigt impad av när jag fick åka med var Jockes M3 turbo. Där sparkade det loss så man nästan knappt hajade vad som hände. När pedalen fälldes från ca 100km/h skenade bilen samtidigt som det blev två lååånga svarta spår. Då snackar man alltså om ett vikt/effekt förhållande på under 2kg per hästkraft. _________________ Jonas Edling |
||||
Exakt, vilket kanske är anledningen till att man verkligen kan åka fort med dem. För det känns ju ändå inte så dramatiskt? Ungefär som när man sätter sin snabbaste varvtid, vare sig det är go-cart eller bil - det är när det inte kändes varken speciellt dramatiskt eller fort. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Långloppan i underskriften känndes snabb, tom på Mantorps breda raka...men det är först när man tämligen flyger om div GT3:or som man riktigt inser det. En annan sak är att det fortfarande tokaccar på de högre växlarna över 200km/h.
Annars är nog polarens Suzuki Swift 1300 Gti bland det hårigaste jag åkt. Iaf efter att han fick fäste på de högre växlarna. 285hk/301Nm i 900kg bil utan allt för avancerade chassi och bromsmodifieringar, det du Andrew. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3837 besök totalt |