Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fartkänsla (omdöpt tråd)
1, 2, 3   >>
3837 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Fartkänsla (omdöpt tråd)

Trevlig bil och underbart ljud. Dock blir man alltid lika besviken på accelerationen när man provar liknade bilar.... Man tror att man ska tryckas bakåt i förarstolen och allting ska gå våldsamt till, men ack... Nu kommer jag häda rejält... den kändes faktiskt inte så väldigt mycket snabbare än min S40 T4 (235 hk). Självklart gick den snabbare, men det är känslan jag pratar om. Tror att problemet är att man har alldeles för höga förväntningar. Tyvärr blev det mest rattlåskörning då det ej var optimalt väglag med sommardäck Ljudet från motorn var härligt och växellådan (manuell) var fin.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ger inte ett mjukare chassi en högre "känsla" för acceleration?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Re: Körde M3 E46 för första gången idag

Elise skrev:
Dock blir man alltid lika besviken på accelerationen när man provar liknade bilar.... Man tror att man ska tryckas bakåt i förarstolen och allting ska gå våldsamt till, men ack... Nu kommer jag häda rejält... den kändes faktiskt inte så väldigt mycket snabbare än min S40 T4 (235 hk). Självklart gick den snabbare, men det är känslan jag pratar om.

Det där är ju intressant. Sådär brukar ofta turboägare uppleva det, allra helst Aero-ägare.

Elise skrev:
Självklart gick den snabbare, men det är känslan jag pratar om.

För visst är det så!
Men det är därför väldigt lustigt hur mycket "känslan" står för...? (Speciellt out-of-control-känslan man får i en std.trubbo )

Sorry om jag nu hädar.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Ger inte ett mjukare chassi en högre "känsla" för acceleration?


Tror också att det stämmer. Dessutom är det ju otäckt dålig väghållning i Volvon, vilket gör upplevelsen mer skrämmande
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Får iaf intrycket av att min golf accar som bara den när fronten lyfter sig ca 10cm vid gaspådrag fast hastighetsmätaren rör sig knappt

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag provkörde Gallardo med 500 hk. 0 - 200 km/h på c:a 13 sek.
Den gör 106 km/h på ettan...sen har du 5 kvar.

Vet ni vad, den kändes inte heller speciellt snabb. Faktiskt.
Mycket pga den inte var manuell kanske, men också väldigt hård.
Ingen nigning och sånt skit vid acceleration och inbromsning.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Många moderna bilar har ju tyvärr ingen som helst fartkänsla. Ruskigt tråkigt och nästan farligt, blir ju fartblind som fasen...

Personligen gillar jag när det känns och lever om mycket... min egen bil kan nog inte kallas för någon extremt förfinad körupplevelse, men när man på krokig väg får brottas med ratten ut ur kurvorna för att få den att hitta rätt så glider mungiporna tvivellöst upp på kinderna.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Erik B skrev:
Vet ni vad, den kändes inte heller speciellt snabb. Faktiskt.


Är det sant???

Detta bådar inte gott.... Vad f*n ska man byta till för bil nästa gång? Får väl bli en astrimmad Supra
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ragnar skrev:
Många moderna bilar har ju tyvärr ingen som helst fartkänsla.

Vet en som har det.
<------
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Elise skrev:
Erik B skrev:
Vet ni vad, den kändes inte heller speciellt snabb. Faktiskt.

Är det sant???
Detta bådar inte gott.... Vad f*n ska man byta till för bil nästa gång? Får väl bli en astrimmad Supra


Ja, men den ÄR snabb!

En annan viktig punkt är nog också att vanliga standardbilar blivit så snabba.
Jag menar, en steg 1 trimmad RS6 på 2000 kg kan man ju få att gå på 16-17 sekunder till 200 km/h.
En standard S4 går på c:a 20 sek och en M3 kring 18 sekunder.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Detta är ju faktiskt intressant. Det är ju egentligen inte snabbheten man vill åt (så länge som man inte tävlar), utan det viktigaste är ju känslan av snabbhet. Samtidigt tror man (förutfattade meningar) att snabba bilar verkligen ska kännas snabba, men de gör ofta inte det. Kan tänka mig att det ännu "värre" i en RS6. Sannslöst snabb, men med automat, 2 ton, AWD etc kanske den inte heller känns så snabb som den egentligen är. Å andra sidan har ju den turbo, vilket kanske bidrar positivt till känslan.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Provkör Chrysler Neon på Gelleråsen om ni vill ha fartkänsla.

Sällan har 136 hk (?) känts så sportigt!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Min bror är Saab-turboägare och han tyckte min gamla M5 kändes trött när han körde den. Vi kom fram till att det var "smällen" han saknade.
När jag provar bilar så brukar jag gilla om de känns hanterbara. Man ska kunna få dem att byta riktning snabbt och känna att man har kontroll över det för att jag ska trivas. Visst är det mysigt med acceleration rakt fram, men jag vill kunna närma mig gränsen för bilens kapacitet nån gång emellanåt.

Nu är det ett par år sen jag körde en M3 E46, men då tyckte jag Z3 med motsvarande maskin kändes bättre att köra. Inte lika klumpig...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Elise skrev:
Ragnar skrev:
Många moderna bilar har ju tyvärr ingen som helst fartkänsla.

Vet en som har det.
<------


Kan tro det.. finns med på listan över rimliga drömbilar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



hmmm jag älskar kicken man får av Tex en lite lagom trimmad Evo. låt oss säga runt 350 - 400 hk. Särskilt när man står helt still och dom släpper kopplingen o satan vad det bettar iväg. MAn trycks sanslöst hårt bak i stolen vissa har tom uppmätt ett acc på över 1g i starten. Iof med en Gtech men den gsensorn borde ju funka hyffsat iaf. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



[REKLAM]Hastigheten mäts på pulsen[/REKLAM]

Gissa vad det var reklam för

Jag tyckte att det kändes oroväckande fort att köra min gamla Suzuki (not so) Swift (anymore) GTi i 60 i lätta böjar... det var visserligen efter att jag hade smällt den, och med ett krokigt lössittande fjäderben som gnuggade däcket mot hjulhusen i lite mer dramatisk bromsning kanske det var berättigat?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Gammal bubbla på däck från skroten i rondeller i regn.... Det ger också en härlig fartkänsla









Fast fort går det inte

_________________
Magnus Thomé
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Det där är lite läskigt att man kan vänja sig vid effekt och att man tycker att dokumenterat snabba bilar inte känns så märkvärdiga. Har åkt med ett par bilar med effekter på 500-650hk där jag hade väntat mig mer.
En bil som jag dock blev riktigt impad av när jag fick åka med var Jockes M3 turbo. Där sparkade det loss så man nästan knappt hajade vad som hände. När pedalen fälldes från ca 100km/h skenade bilen samtidigt som det blev två lååånga svarta spår. Då snackar man alltså om ett vikt/effekt förhållande på under 2kg per hästkraft.

_________________
Jonas Edling
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Elise skrev:
Samtidigt tror man (förutfattade meningar) att snabba bilar verkligen ska kännas snabba, men de gör ofta inte det.

Exakt, vilket kanske är anledningen till att man verkligen kan åka fort med dem. För det känns ju ändå inte så dramatiskt?
Ungefär som när man sätter sin snabbaste varvtid, vare sig det är go-cart eller bil - det är när det inte kändes varken speciellt dramatiskt eller fort.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Långloppan i underskriften känndes snabb, tom på Mantorps breda raka...men det är först när man tämligen flyger om div GT3:or som man riktigt inser det. En annan sak är att det fortfarande tokaccar på de högre växlarna över 200km/h.

Annars är nog polarens Suzuki Swift 1300 Gti bland det hårigaste jag åkt. Iaf efter att han fick fäste på de högre växlarna. 285hk/301Nm i 900kg bil utan allt för avancerade chassi och bromsmodifieringar, det du Andrew.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Med tanke på väglaget så är jag inte speciellt förvånad....
Citera
Allmänt banåkaforum
Fartkänsla (omdöpt tråd)
1, 2, 3   >>
3837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande