Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kylarslangar
959 besök totalt
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Kylarslangar

Köpt en motor, och självklart så var kylarslangarna avskurna, så nån som har tips på hur man ska gå tillväga för att komma undan så billigt som möjligt. Är också ute efter nya små vakumslangar.

originalkylarslangarna till min bil kostar 613:- för den övre och 346:- för den undre, minus lite rabbat som man kan få kanske. [Honda original]

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

biltemas flexislangar funkar lika bra som andra dyrare

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Vakumslang har jag av lathet alltid köpt på macken förmodligen till lika bra pris som om jag skulle blivit tvungen att köra in till stan och köpa med allt vad resekostnad heter. + att jag sparar en timme

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Åker du till lokale slanggubben brukar de tyvärr sällan ha några böjda slangar utan bara universalslang på rulle. Jag brukar därför åka till lokala skroten och leta slang... en välutrustad skrot har ju även lite nyare bilar där de inte hunnit bli dåliga. Dessutom brukar iaf jag få dem ganska billigt då det är "udda" prylar.

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

KristianAE86 skrev:

Menar du de där universalslangarna till kylare? I så fall håller jag inte med... Den veckade ytan gör att de inte flödar lika bra som en slät slang - fast är det till en bruksbil så kanske det inte spelar så stor roll

MGB GT 1967
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Mats Friberg skrev:
KristianAE86 skrev:

Menar du de där universalslangarna till kylare? I så fall håller jag inte med... Den veckade ytan gör att de inte flödar lika bra som en slät slang - fast är det till en bruksbil så kanske det inte spelar så stor roll

Nu gäller detta kanske inte på standardbilar... men några kompisar (som har en sciroccoliknande skapelse för rakframåkning) köpte sån universalslang och den tålde inte trycket i kylsystemet. Den sprack illa kvickt. Nu är deras motor utrustad med en elektrisk vattenpump av märket Moroso, så den har säkert högre tryck än en vanlig pump.

Så kan det gå när man har en tight budget och tror sig gjort ett smart drag

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Daniel Ekström skrev:
[ Nu är deras motor utrustad med en elektrisk vattenpump av märket Moroso, så den har säkert högre tryck än en vanlig pump.

Största delen av trycket i ett kylsystem kommer från temperaturen, dvs trycket bildas iom att vattnet hindras från att koka. Tror att pumpens tillskott till totala trycket uppströms pumpen är litet.

Kylarslangar
959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande