| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetryck vid bankörning Volvo S40
|
1205 besök totalt |
|
Tänkte kolla lite med dem som kört med sin S40 fas1/fas2 på bana med r-däck eller slicks (ej gatdäck). Har ni haft problem med att bilen tappat oljetryck vid skarp och hårdkurvtagning? Givetvis måste man ha en oljetryck mätare/givare eller dylikt, kopplad till bilen för att kunna veta detta. Tänkte ifall man behöver göra något åt tråget eller skaffa torrsump för driftsäkerhet vid bankörning. Mvh |
|
Hejsan!
En kompis S40 har vi kört på bana en del i år med slicks och det har fungerat bra hittills. Dock kontrollerade vi inte oljetrycket utan bara körde på, men om det hade varit problem hade det märkts då lagrena går direkt. Vi körde med begagnade 17" 210-däck, styvare krängare (bak), D2 coilovers och ca 460hk. Bilen känns hård på gatan men inte på banan.. oljetryck borde monteras in, men ägaren verkar inte bry sig så mycket. Det man inte vet har man inte ont av.. Att vi vågade köra med slicks var för att alla 850-åkare verkar köra med originaltråg och det funkar för dem. Hoppas det hjälper lite iaf. Mvh Erik _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
|
Som en av dom som har kört mycket bana med sin gatreggade 850 på R däck samt uteslutande slicks dom senaste 3åren så kan jag säga att det är inga problem med att köra originaltråg ( nu har jag aldrig kollat hur ett S40 tråg ser ut ) men det borde fungera då det är samma motor fast en cylinder mindre men jag rekkomenderar dig att montera oljekyl för tempen sticker upp efter bara nåt varv .
_________________ --VVTS-- |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1205 besök totalt |