| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Färgkodade lager
|
922 besök totalt |
|
Färgkodade lager
Jag håller på att renovera en Suzuki Swift GTi motor som ska turbokonverteras, men nu har jag stött på lite problem. Det är min första motorbygge, så det är bäst att snacka med grabbarna på forat. Jag har tittat i verkstadshandboken och konstaterat att det ska vara färgkodade lager, alltså lager med en viss tolerans. Jag har tagit hjälp av en motorfirma för att mäta upp och fixa lager, men de säjer (vad jag förstår) att de normalt kör med standardlager utan färgkod. Givetvis går väl det bra om man nu har turen att få rätt tolerans, frågan är bara vad som kan tänkas vara rimlig tolerans. Mellan färgkodningarna är det ju bara några tusendelar som skiljer. Är det någon som vet mer om hur man bör tänka om detta? _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
|
jo... det är väl så det är med nyare motorer
på fabrik så machas lagrena mot vevaxeln så att det blir väldigt liten skillnad i spel mellan ramlagrena. (Därigenom har man möjlighet att ha en olja med lägre viskositet och då minska förlusterna i lagren. Det ger också en möjlighet att ha en oljepump med lite mindre flöde.) Du kan ju försöka hitta färgkodade lager till vettiga priser hos din suzikihandlare.. lycka till Nej, det behövs inte färgkodade lager. Det är fullt normalt att man vid renovering har en "standardsats" med ramlager. Vill du ha exakt samma spel i varje lager så kan du sätta upp veven i en svarv o ta bort den/de sista hundradelarna med ett slipband/putsskiva på de lager som är "lite stora"... Alltså.. bry dig inte om det där med färgmärkningen så länge toleranserna är bra Vad du däremot INTE vill är att ligga i underkant på spelen... hellre lite över. När du sätter på turbo så belastas lagrena hårdare och du vill ha ökat oljeflöde över lagret för att den ökade förlusteffekten skall kunna kylas bort. _________________ Mats Andersen |
|
ok, det låter ju bra! Hoppas bara jag inte har nåt övermått på veven då. Är det fler som har samma erfarenhet av detta?
Det ska ju finnas någon form av mätplast som man lägger för att mäta spelet på lager, var får man tag på sånt? _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
|
Plastiguage, finns väl hos din närmaste bildelsnasare, men som sagts skit i tusendelar köp alroundvarianten och skaffa dig en riktig oljetrycksmätare till maskin sedan, och logga vad du har i tryck samt ha koll på detta i framtiden.
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
|
mekonomen har jag köpt plasigauge av tdigare, är det motoröst som hjälpt dej mäta eller som du konsulterat innan?? (såg du med var från norrköping)
har inget större förtroende för dem själv tyvär. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
![]() |
Skruva banåkabil
Färgkodade lager
|
922 besök totalt |