Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3687 besök totalt |
Re: fjäderbensstag bak.
Lär det säkert göra, tror inte den lilla biten plåt gör nån skillnad. eller så förstod jag dig fel din bil lyfter förhoppningsvis inte på bakhjulen i kurvorna ![]() Har både stag och "hatthylla" men jag inte kört den utan staget så.. _________________ Daniel Steiner |
||
polarn tyckte iaf bilen blev styvare när han monterade sina i sin e30
![]() ![]() _________________ Johan Blixt |
||
Ska oxå sätta i ett stag på min bil där bak. Det blev en stor skillnad när jag skruvade dit ett sånt fram så det måste bli skillnad när man sätter bak med.Plåten i hatthyllan brukar inte vara så tjock .
_________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||
Dom man bultar i stötdämparfästena , är tämligen värdelösa , ska svetsas eller bultas i hjulhusen för att ge styvhet , (gäller 323ti) , men tror dock att samma gäller dom flesta
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Detta är ju intressant när man monterar bur också. Kan du inte utveckla lite? Ska man fästa buren i fjäderbenstorn eller hjulhus? Fram har man ju inget val, men bak? |
||
Krister menar nog att dom stagen som man skruvar mellan dom gummiupphängda stötdämparfästena är tämligen värdelösa. Utan staget måste skruvas mellan hjulhus/stötdämpartornen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Exaktemente ![]() ![]() ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Ah .. Fästen, torn .. Nu e jag me
![]() Men bortsett från min misstolkning, spelar det nån större roll om man monterar bake burstagen i tornen eller i hjulhusen? Tornen kräver lite mer rör (några kilo extra) plus att man kanske genom att vara listig kan förstärka främre bärarmsinfästningen bak genom att sätta buren mot hjulhuset istället - det blir lite att bulta rören mot bärarmsinfästningen istället för fjäderbenstornet. Nån större skillnad? |
||
Hmm.
Jag har ingen lust att svetsa dit ett permanent stag mellan hjulhusen. Det är ju även en transportbil (fälgar, domkraft mm) och då måste det gå att ta bort. Inte så sugen att svetsa överhuvudtaget i bilen. De bakre stötdämparfästet sittet med två skruvar genom hjulhuset och det är dessa två jag har funderat på att använda. Nu har jag inte orginalfästena utan lite stadigare saker i aluminium, så det kanske funkar. Vad tror ni? _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Jag skulle då vilja att det satt bättre än bara på två M8 per sida men det är väl bara jag det. Annars är väl frågan om det behövs på M3:an, har du ryggstöd i plåt eller har du fällbara baksäten? om du har plåt så skulle jag då skippat staget.
Kan inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad när jag satte stag fram i min E36:a, bak har jag inget pga att R-däcken måste ju få plats till banorna (det ha ett hjul i baksätet räcker ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3687 besök totalt |