Hjuluphängningsbygge toyota MR2
Det är en Toyota MR2a -91 som ska få lite uppdatering i hjulupphängningen och nya bromsar
och jag vill slippa bygga om flera gånger och handla onödiga prylar så jag vill ha hjälp med utformning
och material val.
om det är nödvändgt vetande, vikt 1080 fulltankad, ca 60%bak och 40% fram, mittmotor.
600-700hk, ska hålla på bana med r-däck, 265 bak och 225 fram.
Jag vill behålla orginal spindlar och fjäderbenen ska inte bytas så vissa begränsningar råder, och den ska gå igenom sfro så det blir skydd på alla leder. Infästningar i karossen och utforming utav bärarmar är jag helt öppen för, men är dom inte helt utdömda så blir det enkast att ersätta stagen framåt med nya lagrade och montera ledlager i stora bärarmarna och bara flytta upp infästningarna lite.
Fram skulle jag gärna vilja få flytta in hela spindeln/fjäderben/fjäderbenstorn ca 2cm för att få plats med mera gummi. Det är gott om plats i tornet för ett flytta in benet osv...
om det går så kan jag nog även flytta upp hela styrväxeln så stagen blir raka.
Börjar fram som det ser ut nu i ride height
Det är allt detta som jag hellst vill flytta in ett par cm.
Stag 10-11 lutar lätt uppåt, enkast blir att flytta upp främre infästningen och montera ett ledlager om det är OK? Till nr12 skulle man ha haft ett stort och brett ledlager?
Nuvarande infästningen till nr 11
Ute vid spindeln
Sett ovanifrån
Sen hamnar vi bak
Staget imellan 1-2 lutar en del upptåt, tänkte utgå ifrån orginal, flytta upp infästningen och använda ett länkhuvud där inne vid nr 1, pressa i ett ledlager vid nr 2 och ett nytt rör därimellan. Men hur låser man ledlager nr2 i spindeln, ska man fräsar hålet större och spara en krage som man pressar lagret emot fräser ett spår på andra sidan lagret som man kan få i en låsring i eller har ni nån enkel lösning..? Till nr3 behöver jag veta vad jag ska ha för lager om det duger för övrigt.
Andra änden på Nr3.. Nr4 borde enkelt gå att ersätta med ett länkhuvud, och lite högre infästning
.
Till nr5 behöver jag ett bredare ledlager om jag ska pressa i ett där, och ev flytta upp infästningen ett par cm.
om inte konstruktionen är utdömd så söker jag ett sånt här ledlager
Detta kanske är ett alternativ fram om det är bättre och om min spindel tillåter det?