Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Så här bygger du din egen biltransport!
38 besök senaste veckan (49460 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
   
RizaQ
Helsingborg



Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 13:32     Så här bygger du din egen biltransport! Citera

Lägger ut detta bygge i en egen tråd som en guide för er som är sugna på något liknande för lätta bilar upp till ca 1 ton.
Tyngre bilar rekommenderar jag dubbelaxlade släp och då tror jag inte det är lönt att bygga själv,minimikostnaden för detta bygge är i trakten av 4-5000:-.
Då ska allt i princip kosta gratis,fasta kostnader är 1500:- för pappersbiten sen ska lämpligt husvagnschassie inköpas....


Har äntligen haft tid att färdigställa bilsläpsprojektet jag startade tidigare i min biltråd,budgeten på 10000:- verkar hålla och detta är enbart material samt reg-kostnader.
Jag kunde snålat men har byggt med nya grejor så det går att spara $$ om man vill,nu ska jag även ha släpet till annat så sidoväggar och plyfabotten kan sparas in.
Arbetstiden för projektet skulle jag tippa ligger på ca 50-60 tim inkl kaffe/kaka

Köpte in ett lämpligt reggat/bromsat husvagnsobjekt och rensade bort allt utom stommen.
Chassiet rensat och ska nu slipas/blästras rent innan det byggs på med lämpliga profiler.
Även tipp/vinschfästen ska byggas på så det blir lätt att lasta.
Bromsar/vajer samt fälg/däck är genomgånget och fungerar perfekt.
Lastytan kommer bli ca 4,0m x 1,8m med förhoppningsvis en lastvikt runt 900 kg.

Skaffade ett husvagnschassi från -76 och rensade och förstärkte chassiet.

Byggde på körbanor samt avbäring till golvytan.

Här har jag byggt in tvärbalkar,väggstomme,fästen,etc samt målat.

Byggde här om dragdelens infästning till tippbar led,detta syns framför hjulet.

Idag ska jag dra el samt montera ihop tippanordningen fram med vevfunktion,detta syns framför lastytan.

Dagens arbete:Mät in och svetsat ihop främre tippanordning.
Grova profilen i mitten med sladden i är ett fäste till en vinsch som ska dra igenom skåran i framväggen.
Rakt igenom denna profil och genom centrum balken går elförsörjningen,var ett H-vete att få i

Tippat och klart,fick fälla in en upphängning till bromsstången då den inte går att böja med,blev en bra förstärkning av den.

En närbild på bakre tipplåset,M16 ledad igenom ett 10mm järn böjt och svetsat i dragramen.

Så nu var chassiet färdigt,svetsade på ett par plåtar på bakre hörnen till lemlåsen.
Bakre lemmen kommer bli ca 50cm lång och blir en förlängning av flakytan med jämn och bra vinkel.
Nästa jobb blir att klä in väggarna samt koppla in alla lampor och funktionstesta det hela.'

Får laserskurna körbanor imorgon i 3mm durkaluminium men börjar även jobba några tunga pass,nästa vecka då fortsätter det hela
Galvad tunnplåt som jag bockat och passat in i väggsektionerna och sen popnitat på plats.

Gamla hjulhusbaljorna från husvagnschassiet som var galvade kapades ner och bockades om för att bli nya skärmar.

Monterat på 3mm alu-körbanor samt gott om fästpunkter(detta ska av efter reggning och monteras plyfa under)

Allt färdigkopplat fram till elförsörjning samt reflexer.

All elförsörjning inkopplat i en IP55 dosa samt lite extra tejp i fall att.....(kommer sitta mer skyddat när plyfan är på plats)

Bakljus,nummerskyltsbelysning,nummerskyltshållare sitter på plats och funktionskontroll är gjord.
Allting fungerar bra och även dimljus från bilen går över i släpet när det är påkopplat thumbs up

Kommer ny uppdatering när reggningen är klar samt resterande detaljer är på plats men i nuläget är det som synes fullt användbart det kommer tillkomma fler detaljer på släpet men målet på 900kg lastvikt är redan kört >

Biltransporten blev omregistrerad idag tomvikten på släpet är 350kg vilket ger mej en lastvikt på 850kg, totalvikt på 1200kg,skulle vilja haft mer men räcker till Lotusen men kanske även till nya projektet
Skulle tro att jag klarar få ner den till 900kg iaf så eventuellt kostar det lite överlast oavsett är det skönt att få det gjort och utan några större besvär dock så finns det detaljer att tänka på om ni funderar på liknande bilsläpbyggen.

1:Bygg på ett gammalt husvagnschassie,nyare chassie är för klena och kräver hållfasthetsberäkningar + att äldre chassie kan man bygga om lite mer fritt men originalchassiets utformning bör vara intakt.
2:Chassie fram till -76 har inga direkta krav på lastöglor,etc dessutom behövs inga lysande positionsljus fram,räcker med vita reflexer,bak måste det finnas orange lysande sidomarkering med reflex.
3:Släpets originalbredd samt längd bör bibehållas,jag byggde om min lastyta men inom originalmåtten,bredden är ytterbredd alltså utsida skärm/däck inte lastyta,släpets avstånd från kula till axel centrum FÅR EJ ÄNDRAS!.
4:om igen,ändra inget på originalchassiet utan bygg till så mkt du behöver,i mitt fall var original lastyta ca 3,7m vilket jag förlängde framåt 30 cm och eftersom plastlådan där gasol,etc var bortplockat så var det lämpligt ur balanssynpunkt.
5:Utgångsobjektet bör vara över 1 Ton totalvikt då egenvikten på färdigt chassie är minst 300kg troligen mer,äldre chassie är betydligt kraftigare i stommen så tänk på det,utgå alltid från lastbehovet och givetvis hur mkt din bil får dra.
Kostnader för vägning/omregistrering/kontrollbesiktning,etc totalt ca 1500:-

MVH/Sammy
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum



Här sen Feb 2009
Inlägg: 1146



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 15:09     Citera

Bra skrivet!

Kan göra ett tillägg som har med vikter på gamla biltrailers att göra. Köpte i våras en 1500kg(totalvikt) biltrailer som jag renoverat och planerade att sänka totalvikten till 1450kg så jag får dra den bakom min bil utan att skaffa E-kort. Jag trodde att det inte var några problem att sänka lastvikten på släpet, det borde ju bara bli säkrare, men så enkelt är det inte. Det måste göras någon teknisk förändring på trailern för att motivera en ändring av totalvikten. Det som kan göras är att man bygger om släpet och visar upp hållfasthetsberäkningar med mera för att visa på vilken totalvikt man vill ha. Krångligt och jag vet inte ens om det går. Det finns två enklare vägar.

1: Byt draghandske. Finns tyvärr inte så många att välja på, de flesta verkar ligga på 1300, 1500, 2000 och så vidare. Funkar om man vill ändra från tex 1500kg totalvikt till 1300kg.

2: Byt däck. Montera däck med lägre lastindex som matchar den tänkta totalvikten på släpet. Jag har inte kollat upp vilka marginaler man måste ha eller om man ska lägga sig exakt på den tilltänkte vikten. Jag hade redan köpt in däck i våras, så jag har inte reggat om mitt släp än, ska göra det till våren hade jag tänkt.


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14573



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 16:16     Citera

Det finns kulkopplingar och däck att hyra för omreggningen.
Det ska finnas nån firma i gbgtrakten som har det "som affärsidé".


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
BTG
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 7779



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 16:26     Citera

Kul läsning - tack!


_________________
Mvh/Micke Regnell
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
cocoanton
Kista, Stockholm



Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 17:44     Citera

bra initiativ! thumbs up

det blev ett väldigt stiligt släp måste jag säga


_________________
Anton Kindblad
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum



Här sen Feb 2009
Inlägg: 1146



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 20:04     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Det finns kulkopplingar och däck att hyra för omreggningen.
Det ska finnas nån firma i gbgtrakten som har det "som affärsidé".


Ursäkta trådkapet, men om någon känner till denna firma så kan det nog vara intressant för fler än för mig.


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cassius
Göteborg



Här sen Jan 2005
Inlägg: 1825



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 20:20     Citera

Jag är lite nyfiken över hur de kommer sig att du inte fick mer lastvikt än 850kg? Är det totalvikten på husvagnen som styr där? En vagn med t ex 1400kg totalvikt som byggs om blir biltrailer med 1400kg totalvikt?


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RizaQ
Helsingborg



Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 20:31     Re: Citera

Cassius skrev:
Jag är lite nyfiken över hur de kommer sig att du inte fick mer lastvikt än 850kg? Är det totalvikten på husvagnen som styr där? En vagn med t ex 1400kg totalvikt som byggs om blir biltrailer med 1400kg totalvikt?


Det stämmer,totalvikten på husvagnen du utgår ifrån är maxvikten du kan använda därför är det viktigt att ta det med i beräkningen vid val av objekt samt även att chassiet är stort nog.
De flesta husvagnarna är tillräckligt långa men svårare med bredden mellan hjulen.
Mitt utgångsobjekt har en kulhanske som är typad för 1600kg och chassiet/C-däcken skulle nog klara det men axeln är typad för 1200kg och det är det som var angivet som totalvikt i gamla regbeviset.

Sen måste du ha en dragbil som har en tjänstevikt högre än totalvikten på släpet oavsett om det är last på eller ej,många tror att det är ok så länge som det inte är lastat men det är den reggade totalvikten som styr=olovlig körning!!
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14573



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 20:42     Re: Citera

Gustav_H78 skrev:
Niklas Falk skrev:
Det finns kulkopplingar och däck att hyra för omreggningen.
Det ska finnas nån firma i gbgtrakten som har det "som affärsidé".
Ursäkta trådkapet, men om någon känner till denna firma så kan det nog vara intressant för fler än för mig.
Nån släpspecialist på Hisingen vill jag minnas, det skrev jag i våras iaf.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 20:59     Citera

Tack för tråden perfekt att utgå ifrån thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RizaQ
Helsingborg



Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2010 21:07     Re: Citera

Josen skrev:
Tack för tråden perfekt att utgå ifrån thumbs up thumbs up thumbs up


Finns en del att ta till sig,hittade själv en hel del info på olika forum.
Sen att jag har flera gamla bekanta och vänner på bilprovningen som finns till när man behöver hjälp är ovärdeligt
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Jakobsson
Norge



Här sen Apr 2010
Inlägg: 13



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Dec 2010 07:04     Citera

Vældigt imponerade!

Mkt snyggt bygge och tråd! Prydligt!


_________________
Magnus Jakobsson
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Så här bygger du din egen biltransport!
38 besök senaste veckan (49460 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.129 sec)
Webbrowser render:
sec