Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1960 besök totalt |
Växellåds konstruktions fråga :)
Hej! Kommer med en konstig fråga igen! ![]() När det är så som på bilden så kommer syncroniseringen att vid uppväxling bromsa ned dreven och vid ned växling att öka varvtalet. eller om man kör med trasiga syncringar eller man bara "vill" dubbeltrampa. Så vid ned växling behöver man öka varvtalet på dreven... (vilket man gör genom att gasa ![]() om man nu tänkter så här istället: om de blå-dreven sitter på en fast axen istället och de röda dreven (från motor) är lagrade och kopplingshylsan sitter nu på denna axel istället. Blir det någon skillnad över hur syncroniseringen kommer "arbeta"? Som att vid uppväxling måste den öka varvtalet på hylsan (istället för dreven ,som normalt) och om man skulle dubbeltrampa/inte koppla, skulle man behöva ge ökat varvtal vid uppväxling istället? (som vid ned växling normalt) Blir det ingen skillnad på detta oavsett vilken axel som har de "lagrade" dreven och kopplingshylsan? Alltså om den fasta axel sitter som utgående från lådan, och axen från motorn har de lagrade dreven och kopplingshylsan.(tvärtom) Blir det någon skillnad över hur det kommer bli om man skulle dubbeltrapa/köra utan koppling? Kommer man behöva ge ökat varvtal vid upp-växling istället för som normalt vid ned växling? Eller är det så enkelt att det inte blir någon skillnad för syncroniseringen eller vid dubbeltrampning? Konstig fråga kanske ![]() ![]() ![]() Tack på förhand! _________________ peter johansson |
Bla BMW's ZF låda har delat så att synkroniseringen för 3-4-5-R är på huvudaxeln och 1-2 på bottenstocken. Och om man kör en sådan låda utan koppling så är det ingen skillnad mellan växlarna.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
Finns det någon anledning till att den fasta axeln sitter från motorn? Skulle det om det var tvärtom bli förhöga varvtal på dreven då den utgående axeln skulle "driva" de resterande även i höga farter?
om det sitter som det gör på bilden kommer ju de lagrade dreven bara rotera beroende på motorns varvtal, dvs de kan aldrig rotera snabbare än max varv för motorn (vartalet ändras ju av utväxlingen, men det "drivande varvtalet"(som driver de lagrade dreven, kan max bli max motor varvtal? sitter det tvärt om så kan de ju rotera hur fort som helst, då det bara beror på hur fort man kör? edit: Det blir väll ingen skillnad? då motorn fortfarande bara kan varva till ett visst varvtal ![]() _________________ peter johansson |
Var symkroniseringen är placerad har mest betydelse för hur tungt det går att växla.
Helst vill man ha synkarna placerade så nära kopplingen som möjligt dvs i det här fallet skall man helst ha dom på bottenstocken. Detta beror på att att när man synkar så ändrar man varvtalet på alla saker som är i direkt kontakt med lamellen. (I exemplet så är alla drven direkt kopplade med lamellen) och ju närmare synkarna sitter, ju färre drev är det som är direkt drivna och desto mindre blir tröghetsmomentet som man behöver synkronisera. Att synkarna inte alltid sitter på bottenstocken beror främst på två saker. Dels så är det jobbigare att få till gafflarna till nedre axeln och på låga växlar (1-2:an) så brukar drevet vara så litet att det är svårt att få plats rullagret och därför har man synken på hjulet istället (drevet driver hjulet) _________________ Mikael Mohlin |
![]() |
Racetech
![]() |
1960 besök totalt |