Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 10th Anniversary Edition -99 | SÄLJES :)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17988 totalt)
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Hej allesammans!
Det här är min "brukis" så mitt mål med denna är att hitta att lagom balans mellan kunna
leva med den till vardags, och samtidigt kunna piska runt den på bana utan att göra bort sig.

Även om det redan nu, inte helt oväntat, börjar kompromissas en del på punkt ett.



Chassi:
T.R. Lane GPV Rollbar
XYZ Super Sport Coilovers
Polyuretan-bussningar till krängningshämmaren

Fälg, däck och bromsar:
Toyo Proxes R1-R 195/50 R15
MX-5 15" original-fälgar
EBC Redstuff-belägg
Stålomspunna bromsslangar

Drivlina:
K&N Typhoon Insug/filter
K&N oljefilter
NGK Iridium-stift
IL Motorsport 4,7kg svänghjul
ACL Race Bearings
Castrol Edge Sport olja

Interiör
2x Sparco Sprint-stolar
2x Sparco 6-punkts-bälten

To-do:
Byta baklucka (inväntar lack/montering)
Montera brandsläckare

Önskelista:
Grövre krängingshämmare
Extraktorgrenrör
Grövre avgassystem
Kompressor(?)
Med mera, med mera...


och så lite bakgrundshistoria för den som orkar:
Har alltid haft ett stort bilintresse och innan jag flyttade upp till Sthlm vid 21 års ålder hade jag haft 6 bilar:
Toyota Celica Supra -86
Toyota Corolla 4WD -89
Toyota Starlet -79 (fortfarande i ägo, men den är ett annat projekt, minst sagt)
Toyota Corolla 4WD -89 (igen)
Toyota Starlet -81
Toyota Cressida -78

Ett genomgående tema är alltså Toyota, och drivning på det bakre hjulparet, om än inte exlusivt. Och efter att ha jobbat/sparat ett par månader i London kom jag till den underliga insikten att jag kanske skulle ha råd med bil i Sthlm trots allt.

Så i mitt nästa bilköp siktade jag på något roligt (dvs RWD), "modernt" och förhållandevis billigt att köpa, och inte minst äga för en ung man i Sthlm.

Valet föll då på Miatan som jag lät en bekant hämta hem ifrån Tyskland. Tredje ägare är jag efter 2 äldre damer vilket känns i chassit som fortfarande är som en dröm.

Till det tråkiga hör dock en koppling med Miatorna från den årsmodellens inte helt ovanliga "clutch judder" när man smyger iväg på ettan, samt en ganska så rostig baklucka pga en felbockad plåt som låtit vatten rinna in och lägga sig i ett veck. Detta och mycket mer är tänkt att åtgärdas/förbättras och förfinas under min ägo.

Så här såg bilen ut när jag först fått den i min ägo.


Första banåkningen blev i Gröndal, Eskilstuna vilket helt klart gav ordentligt med mersmak.


Trots konkurrensen tycker jag Miatan stod sig ganska bra,
det blev lite omkörningar trots min "relativt tunga" bil jämfört med övriga ekipage.


Inte helt oväntat så bestämde sig dock däcken för att 2-3 varv var maximalt vad de stod ut med.
Efter det såg det mest ut såhär, vilket iofs är rätt kul det med.


Till nästa bankörning införskaffade jag mig ett sätt Toyo R1-R, och även om det kanske inte är de vassaste R-däcken var det brutal skillnad mot original-däcken.


Med nya däck, luftfilter, stift och tändkablar så såg prestandasiffrorna ut så här.
Uppmätt med accelerometer så bör tas med en nypa salt.


Väl tillbaka i Sthlm igen började det smidas ordentliga planer.
Först beställdes en båge från T.R. Lane i UK. £25 i frakt känns som en lagom slant.


Strax därefter inhandlades det också ett par stolar. Löjlig som jag är så kunde jag inte nöja mig med race-stol/bälte på ena sidan.
Det blir dubbelt så mycket pengar och arbete, men även dubbelt så säkert, och snyggt. Så det får det vara värt.
Dessutom, ska jag släppa loss tjejen på banan nån gång vill jag sitta ordentligt fastspänd.


och som en liten bonus så slänger jag in en bild som visar hur fantastiskt praktisk Miatan i undantagsfall kan vara.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Idag kom det lite godis levererat till jobbet. Ursäkta för taskiga mobilbilder men förhoppningsvis ska det gå att se vad det är iaf.




Hoppas på att aldrig behöva använda denna (inte minst pga kostnaden på bältena) , men vore surt att vara utan om man prompt måste.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Kul att du lagt upp bilen här thumbs up

Jag blir lite stressad bara, du förbättrar så mycket så jag kommer bli rejält ifrånåkt. Måste ta tag in min Alfa snarast

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
pastaracing skrev:
Kul att du lagt upp bilen här thumbs up

Jag blir lite stressad bara, du förbättrar så mycket så jag kommer bli rejält ifrånåkt. Måste ta tag in min Alfa snarast

/Fredrik


Haha. Se det som motiverad, inte stressad. Allt det här är ju enbart för att kanske ha en chans mot dig nästa gång.

Hittade den bil här med nu ju. Det blir en prenumeration på den tråden, check!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Bra dag idag. När jag kom till jobbet i morse så möttes jag av ett paket innehållande nya glödlampor, och så den här lilla babyn som väger in på 4,7kg.



och nu ringde brorsan och berättade att han hämtat upp mina coilovers som förhoppningsvis ska styva upp bilen en aning.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



En hel del godsaker! Kommer nog bli en hel del skillnad när du får tillfälle att åka ut och smiska lite på banan! thumbs up

zoom zoom!

_________________
Anton Kindblad
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Har nu skickat in en anmälan till racinglicenskurs i Sviestad 17:e April. Kan visa sig vara bra att ha.

cocoanton skrev:
En hel del godsaker! Kommer nog bli en hel del skillnad när du får tillfälle att åka ut och smiska lite på banan! thumbs up

zoom zoom!


Ja det hoppas jag verkligen. Synd bara att man inte kommer hinna köra bilen något vidare nu innan man monterar allt så att man kan få en vettig jämförelse.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Nu fick jag anmälningsbekräftelse på racinglicenskursen med. Vår-abstinensen är totalt.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Idag kom ytterligare ett paket med lite godis:
#EBC Redstuff-belägg (Har hört både bra och mindre bra om dessa, men för det priset så känns de värda att testa iaf)
#Stålomspunna bromsslangar
#K&N oljefilter
#Mätarhållare för instrumentpanelen
#Packbox som behövs för kopplingsbytet
#Extra oljeplugg för eventuell montering av oljetemp där

Samt lite pimp som röd färg till bromsoken ooch lite touch up-färg för stenskotten. Främre stötfångaren pryds nu av en "motivlackering" jag kallar night sky.

Sen la jag även en beställning på oljetryck/temp- och vattentemp-mätare och givare/kopplingar till dessa nu.
och en liten växelspaksknopp med mest för skojs skull.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Nu börjar det äntligen hända lite grejer. Var nere i garaget i helgen och trots höga ambitioner så lyckades vi väl inte direkt nå ändå fram. Haha. Men vi hann åtminstone få i bågen, en nära på klar montering av förarstolen, och ett halvt bälte.

Utgångs-läget:


Ungefär det skicket inredningen fortfarande är i dessvärre:


OMP och jag hade delade meningar om vad ett "low profile" stolsfäste är. Känns halvkul att behöva gå loss med tigersåg, vinkelslip, borrmaskin och svets på stolsfästen man betalat ~450kr/st för. Att bara köpt material istället hade "kanske" varit ett mer ekonomiskt alternativ.

Mallen för nya stolsfästena. Nedre hålet baktill blev 1mm för lågt för nuvarande bultskalle men när jag ordnat en lägre profilerad skruv så kommer stolen ner en hyfsad bit till:


och så resultatet hittills. Stolen ska som sagt ner ungefär 2,5cm till när det är klart men annars verkar det ganska lovande.
[/b]

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Då var min första riktiga trackday avklarad. I torsdags begav jag mig ner till Mantorp för att köra med MK5100 (www.5100.se).

Allt gick enligt planerna och bilen betedde sig så vansinnigt trevligt att jag knappt ens vet om jag vill byta dämpare från original. Dock kränger den ju betydligt mer än önskvärt.

Här finns iaf ett varv uppladdat om någon skulle vara intresserad. Ber om ursäkt om mina linjer svider i ögonen på vissa av er men hade inga ambitioner att sätta snabba varv, utan främst att försöka ha så roligt jag kunde och lämna åtminstone lite marginal för fuck-ups.

http://www.youtube.com/watch?v=iCxqvgGoscI

och så en liten bild på den krängande lortgrisen:


Foto: www.patrikpettersson.se

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Prydlig körning thumbs up
Är det helt original fjädrar/stötdämpare/krängningshämmare på filmen?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Victor. skrev:
Prydlig körning thumbs up
Är det helt original fjädrar/stötdämpare/krängningshämmare på filmen?


Tack så mycket. Jajamensan, den rullar på original Bilstein-dämpare/fjädrar och original-krängare.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Ser ruskigt kul ut! Lite halkigt men o så skoj . Lite svårt att se spåret med vidvinkel, allt ser lite skumt ut, men vad jag ser inte alls så illa. Det enda som du ser ut att träna på är rattgreppandet, slår du i knäna eller går det inte hålla kvart i tre hela tiden ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Cédric skrev:
Ser ruskigt kul ut! Lite halkigt men o så skoj . Lite svårt att se spåret med vidvinkel, allt ser lite skumt ut, men vad jag ser inte alls så illa. Det enda som du ser ut att träna på är rattgreppandet, slår du i knäna eller går det inte hålla kvart i tre hela tiden ?


Haha ja det här med rattgreppet måste jag verkligen jobba på. Åker runt och glassåker med handen på växelspaken alldeles för mycket när jag mysåker och det hänger dessvärre med ut på banan också som synes. :P

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Var ute en sväng idag och kollade så allt var ok inför morgondagens licenskurs. Kunde inte låta bli att knäppa lite bilder.






Man sitter lite bättre nu.


Bling-bling! Måste bättra på oken dock nån dag.


Inte så jävla pjåkigt ändå.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Fint! Ska bli kul att titta närmare på din bil på Knutstorp i maj. Jag har ju en likadan båge men är i valet och kvalet om jag ska köra 4p-bälten (Schroth med ASM för att motverka underglidning) ihop med originalstolarna eller ta steget till skalstolar och 6p-bälten.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Victor. skrev:
Fint! Ska bli kul att titta närmare på din bil på Knutstorp i maj. Jag har ju en likadan båge men är i valet och kvalet om jag ska köra 4p-bälten (Schroth med ASM för att motverka underglidning) ihop med originalstolarna eller ta steget till skalstolar och 6p-bälten.


Ja du kan få en liten visning då. Såhär i efterhand måste jag säga att jag är väldigt glad över att jag gick hela vägen med skalstolar och 6p-bälte. Visst, det tar ju en stund varje gång man drar på sig bältet (kör med 6p även till vardags).

Men väl på banan så sitter jag så enormt mycket stabilare i dessa och tycker mig känna mycket bättre vad bilen pysslar med när jag inte glider omkringt fram och tillbaka i stolarna. Sen ser det ju rätt badass ut också.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Här är en video från licenskursen här om veckan när jag jagar en SLK55 AMG.

http://www.youtube.com/watch?v=KJ6MomgG8II

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Har inte hänt så mycket varken med bilen eller tråden. För jag har haft fullt upp med att köra istället.

Här är iaf en liten recap av vad jag pysslat med senaste tiden om någon skulle vara intresserad:

1:23.44 @ Gelleråsen 2011-05-07:
http://www.youtube.com/watch?v=b9r52orWat8

1:14.04 @ Knutstorp 2011-05-15:
http://www.youtube.com/watch?v=8WzAV7QpxAc

och som bonus så försökte jag mig på lite larv de sista 4-5 varven. Gick oväntat bra ändå måste jag säga.
http://www.youtube.com/watch?v=02hZmot4Sms

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Snabbaste varvet från Autolife-träffen, olyckligtvis var det en himla massa stekarbilar ivägen större delen av dagen så det lär finnas en hel del tid att hämta.
http://www.youtube.com/watch?v=CqNnFnvfGZ4

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 10th Anniversary Edition -99 | SÄLJES :)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17988 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande