Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 E36 Coupé -92 | 5617 besök totalt |
I höstas sålde jag CanAm'en och köpte mig en körbar bil istället.
Måste säga att de trevliga 6orna och bakhjulsdriften lockade så det blev en E36 325a! Den köptes via en annons här på rejsa och tidigare ägare hade rivit ut det mesta för att lätta den för konbanekörning. Det som satt på bilen när jag köpte den: H&R krängningshämmare H&R Cup kit(fjädrar och dämpare) Millway justerbara topplagringar fram Nya Sachs topplagringar bak Nya länkarmar fram. powerflex Länkarmsbussningar bak powerflex i bakvagnsbrygga powerflex i främrelänkarm Millway mässingsbussningar till bromsoken fram/bak Ferodo DS2500 bromsbelägg fram/bak Nya bromsskivor fram(hålborrade Zimmermann), bak brembo Sparco evo 2L stol Snappoffnav med moccaratt. Bromsad diff Planen är att få köra lite bana och annat skoj, vilket också är lite vitsen med denna tråd. Tips/råd på vad jag bör ändra och framför allt får köra mottages gärna! _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
Ett par saker har jag i alla fall hunnit fixa, jag började med att installera ett ordentligt larm så man vågar ha den parkerad utomhus om det krävs.
Ett väldigt lätt Wiechers fjäderbensstag införskaffades och monterades fram. En shortshift ville jag ha men jag var riktigt sugen på en lång spak så den kommer nära ratten. Så därför började jag räkna lite på det och resultatet blev en bra mycket längre spak med 44% av slaglängden hos originalspaken. Istället för ett plastlager blev det stumt ledlager. cad av foten och spaken. Lagerläget svarvades/frästes först En gammal pushrod från en formula studentbil blev den undre armen. Lite annat svarvades till Själva spaken är alltså bara ett tunt aluminiumrör Tanken var slippa svetsa eller borra vid montering så denna konstruktion kläms fast med karossplåten mellan de två undre "brickorna". Eftersom den ena är svarvad lite koniskt centreras spaken vid åtdragning. Den undre "armen" svetsades och såhär blev det, ska ordna nått skönt handtag eller liknande Ni som testat vet hur tajt växlarna ligger nu, nästan lite för tajt Nästa steg var någon typ av panel framför växelspaken, såg rätt tråkigt ut när inredningen bara var utsliten. Sen tror jag den går lättare igenom besiktning om det ser någorlunda fint ut. Så jag gjorde en plugg och form på det. Jag ville ha kolfiberlooken men det blir lätt dyrt så blev två lager kolfiber och sen lite glasfibertwill. Det ville inte lägga sig riktigt som jag ville så fick bli en vacuumbagning Direkt ur formen, behövdes lite klippning av kanter och slipning. passade rätt bra! Typ så tänkte jag sätta originalknapparna Pensla på epoxi efter allt borrande Imorgon lägger jag på klarlack så är den klar, får väll återkomma med bilder då! _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
Snyggt jobbat!
Hur mycket förlängde du spaken undertill? Köra bana kan du göra med BMW Sport Club, som har en egen tråd (med mer info) på rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=57 En av fördelarna med BMW Sport Club är att man kan ha gällande vagnskadeförsäkring vid bankörning om du försäkrar bilen med BMW originalförsäkring. Själv har jag också kört med TPC (Turbo Performance Club, Volvo) en gång. En kvällsträff med oerhört mycket ban-tid. |
||||
Snygg panel det där!
Den hade jag gärna haft form på Tänk på att epoxi är kraftigt cancerogent både vid laminering och slipning så använd bra skyddsutrustning! mvh |
||||
Fan va snyggt. Mycket "race" kan man ju säga
Jag håller på med lite kolfiber detaljer i min BMW E36 med. Har du väl börjat med kolfiber så kommer du leta efter fler original delar som han bytas ut mot kolfiber, det lovar jag. Keep up the good work! MVH _________________ Mikael Melander |
||||
Va roligt med lite kommentarer
Spakens led ligger 2.6 cm över karossens hål för spaken, och spaken är 7.6 cm under leden. Har för mig att spaken blev 33 cm från led till toppen. Just nu är den försäkrad via länsförsäkringar då alla försäkringar är samlade där, då har jag ingen gällande vagnskadeförsäkring på en träff via bmwsc alltså? Panelen väger 300 g, vet dock inte om det ska anses som mycket eller lite Planen var att lägga mycket tid på en fin yta men eftersom jag inte kommer helt överens med epoxi, får jättesmå blåsor som kliar som tusan på händerna så orkar jag inte slipa mer. Trotts dubbla handskar (en mjuk tyghandske med plasthandske över) och andningsskydd får jag sånt skit Det kommer inte synas men känner man på panelen kommer den inte vara helt jämn, men det är väll lite racing _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
om du skickar ner panelen så jag får gjuta av en form på den så fixar jag till porrfinish på den till dig
|
||||
|
||||
Tack! Får kika upp försäkring innan det är dags för banträffarna
oj tack så mycket! om det är okej tar jag det i så fall om ett tag, då jag vill få ihop så mycket som möjligt just nu Jag PMar dig om det senare! Såhär blev det i alla fall: Lite sur över att den andra vippbrytaren med lock från vänster kom en millimeter för långt ner :/ men det kanske bara är jag som tänker på det :P Edvin det får bli en bild på utsidan när sommardäcken åker på _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
Tackar! Jo är det nått som jag skulle vilja göra om är det spakstället. Tanken först var att svetsa fast foten i bilen därför gjordes den i stål men egentligen kan den vara i alu och lättas ytterliggare. Är dock ett par delar som är alu nu men det mesta är stål, men totalt så väger hela konstruktionen ungefär samma som spaken och den gjutna lagerhållaren som sitter original. Men man får se de som en prototyp som kan förbättras! Blir kanske en version 2 efter sommarn eller om jag får mycket fritid innan Har redan ett par grejer som jag skulle vilja ändra. Kanske kan göra ett par extra då _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
Hela hållaren i alu hade ju vart fint, men om den inte väger mer än du säger är det ju inte farligt, det smidigaste är ju att ha så man bultar i det eller klämmer som det är nu, förenklar ju borttagning och konstruktion en hel del _________________ Viktor Starkman |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 E36 Coupé -92 | 5617 besök totalt |