Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur mycket tid kan man tjäna på raksträckorna
1, 2, 3   >>
19 besök senaste veckan (10389 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
Satt och tittade på lite loggar ifrån min bil och ifrån en betydligt snabbare bil ifrån Gotland Ring.

Förutsättningarna
R5 GTE: 162hk, 955kg Vikt/effekt: 5.9kg/hk
Porsche 996 GT3RS 2004 381hk, 1535kg 4,0kg/hk

Porschen är givetvis helt överlägsen på raksträckorna pga betydligt lägre vikt effekt. Men hur mycket ger det övertaget i tid? Jag jämförde de två två loggarna i Performance boxens programvara mha graph measure och jämförde enbart prestanda på raksträckorna. Jämförde tidsdifferansen ifrån början på raksträckan där hastigheterna är snarlika tills vi når samma hastighet in mot kurvan. Har utelämnat skillnader i kurvhastighet.

Porschen drar ifrån mig med totalt 4,4 sekunder enbart på raksträckorna. Slutsatsen är att om man vill åka riktigt snabbt så måste man ha bra acceleration på raksträckorna. Genom att trimma motorn eller lätta bilen borde jag mao kunna kapa 4.4 sekunder men det innebär nästan 240hk i min bil med nuvarande vikt Det håller aldrig med nuvarande motor



Jag har inte en chans att hänga med på rakorna i min bil. Renaulten har nästan 50% mer vikt att släpa på till varje hästkraft. Tycker vikten som jag hittade på transportstyrelsen för Porschen verkar vara lite i överkant men likväl.

P.S. Det är uppenbart att jag bromsar lite väl tidigt in mot de två långsammaste kurvorna vid drygt 600m och vid 2200m men det är en annan sak. Det går säkert att köra betydligt snabbare i bägge bilarna men det är inte syftet med analysen. Givetvis skulle jag hellre köra Porsche 996 RS på bana, går ju inte att jämföra

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



Intressant thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Det absolut intressantaste med denna analys är väl att Porschen i stort sätt "bara" är snabbare på "raksträckorna".

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Effektåtgången på
1: rullmotsåndet är linjärt med hastigheten(i prinsip)
2: att axa bilen är kvadrat på hastigheten
3: luftmotståndet är kubik på hastigheten

Vikten påverkar bara 1 o 2

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

och han måste bromsa hårt på några ställen där du inte rör bromspedalen


Cool vid 950 meter där han får bromsa kraftigt och han prickar exakt samma lägsta kurvhastighet som du har thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
Roxnäs skrev:
Det absolut intressantaste med denna analys är väl att Porschen i stort sätt "bara" är snabbare på "raksträckorna".


Håller med. Visserligen tror jag att Porschen har en del att hämta i kurvorna då det var första gången han körde på banan. Dock är jag sjukt imponerad över hur bra han kör då det har tagit mig lång tid att köra som jag gör nu. Men loggen visar också att jag troligen inte har så mycket att hämta i bromsprestanda och sidogrepp då jag matchar en erkänt bra bil på MPSC.

fuling skrev:
Effektåtgången på
1: rullmotsåndet är linjärt med hastigheten(i prinsip)
2: att axa bilen är kvadrat på hastigheten
3: luftmotståndet är kubik på hastigheten

Vikten påverkar bara 1 o 2


Håller med. Luftmotståndet spelar ganska stor roll och turligt nog har min bil rätt liten frontarea. Dock hade jag trott att den låga effekten skulle göra min bil icke konkurrenskraftig på bana jämfört med tyngre bilar med mer effekt men den hänger på hyffsat. Det börjar gå tungt runt 150 och efter 160 går det sakta.

Magnus Thomé skrev:
och han måste bromsa hårt på några ställen där du inte rör bromspedalen


Cool vid 950 meter där han får bromsa kraftigt och han prickar exakt samma lägsta kurvhastighet som du har thumbs up


Mmm. Såg det också. Blir ju en lite annan bana när man har mer effekt. Snabba vänstern håller jag fullt eller släpper av något beroende på hur bra utgång jag får ur hårnålen. Medans han i Porschen får bromsa ordentligt.

Det intressanta är hur mycket tid det finns att tjäna på raksträckorna även på en svensk, kort och kurvig bana som som Gotland Ring. Då är ändå inte Porschen det snabbaste som finns på raksträckorna och min bil är inte det långsammaste heller.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
och han måste bromsa hårt på några ställen där du inte rör bromspedalen


Cool vid 950 meter där han får bromsa kraftigt och han prickar exakt samma lägsta kurvhastighet som du har thumbs up


Lite OT kanske, men visst upplevs banorna olika med olika bilar... Tror att jag hörde forumägaren fråga Nicke om han verkligen kunde hålla fullt i Crosskurvan på Sviestad. "Är det en kurva" tyckte Nicke...
Har man 100 bakhjulshästar så upplevs den kurvan mer som en raka...


_________________

Rice and shine
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Happ happ happ . Gissar att det är min gamla logg? Eller?

Nåväl. Det var första gången jag var på GR och dessutom var jag relativ nybörjare på bankörning då... Så för mycket bromsning är ju ett klassiskt nybörjarfel.

En original GT3 RS borde väl kunna gå under 1,30 på GR.

Notera att jag bara skyller på mig själv, inte på bilen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
PeterF skrev:
Happ happ happ . Gissar att det är min gamla logg? Eller?

Nåväl. Det var första gången jag var på GR och dessutom var jag relativ nybörjare på bankörning då... Så för mycket bromsning är ju ett klassiskt nybörjarfel.

En original GT3 RS borde väl kunna gå under 1,30 på GR.

Notera att jag bara skyller på mig själv, inte på bilen


Det är din gamla logg som jag har använt. Den hade fördelen att det gick ungefär lika snabbt ut ur många kurvor vilket gjorde att jag lättare kunde jämföra vad jag tappar på raksträckorna. En orginal GT3RS borde nog kunna gå under 1,30 men nog inte mycket under. Få bilar går mycket snabbare än 1.30 på GR. Väger bilen verkligen 1535kg som var tjänstevikten på en jag hittade på blocket, tycker det känns lite tungt för en bil som är ganska lättat ifrån fabrik?

Vill hävda att det är jag som bromsar förtidigt in mot flera kurvor inte du. Men det är ju som sagt möjligt att det finns en del att kapa på din körning också.
ow:
Likväl bra körning för att vara första gången på den banan. Det är få personer som kör låga 1.30 på den banan. Låg och harvade runt på 1.43 som bäst första gången jag var där

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Viist ska den kunna gå under 1,30 men det finns ingen som gjort det ännu

1350kg väger en gt3 RS tom

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Enligt SA VÄGER EN 996 RS 1375KG full tank (voll getankt) Kör lilla Honken på 1.11,8. 0-200km/h på 13,5s, 0-100km/h på 4,2s, toppfart på nür 280km/h. 3,6kg/hk (GPS)


Enligt SA VÄGER CSL 1421KG full tank (voll getankt) Kör lilla Honken på 1.13,5. 0-200km/h 16,7s, 0-100km/h 4,8s, toppfart på nür 255km/h. 3,9kg/hk (GPS)

Skulle vara kul och se hur många sekunder det skiljer mellan CSL vs 996 GT3 RS på rakorna på GR. Orkar du Anders kolla oss på samma sätt du kollade er?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Supramannen skrev:
Viist ska den kunna gå under 1,30 men det finns ingen som gjort det ännu

1350kg väger en gt3 RS tom


Ingen som ens kört en 997 rs under 1.30? originalbil allltså. Ribbe körde väl sin gamla 993 rs på 1.29.x tror jag.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Har för mig att min vägde 1430 vid cornerweight. Det var med typ 75 kg förare och 2/3 tank.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Enligt SA VÄGER EN 996 RS 1375KG full tank (voll getankt) Kör lilla Honken på 1.11,8. 0-200km/h på 13,5s, 0-100km/h på 4,2s, toppfart på nür 280km/h. 3,6kg/hk (GPS)


Enligt SA VÄGER CSL 1421KG full tank (voll getankt) Kör lilla Honken på 1.13,5. 0-200km/h 16,7s, 0-100km/h 4,8s, toppfart på nür 255km/h. 3,9kg/hk (GPS)

Skulle vara kul och se hur många sekunder det skiljer mellan CSL vs 996 GT3 RS på rakorna på GR. Orkar du Anders kolla oss på samma sätt du kollade er?


Hmm. Verkar som att vikten är lite väl tilltagen mao om de inte har en väldigt tung förare

Jag kan göra en liknande jämförelse med CSL men problemet är att splitten ligger på fel ställe i din loggfil. Den ligger i chikanen ut på rakan och jag vet inte hur man förskjuter spår, då jag bara har ett GT3 RS varv och ett CSL varv. Porschen verkar gå något bättre rakt fram vilket också 0-200 bekräftar. Dock är 50-150 mer relevant för bankörning...

Skulle man inte kunna automatisera detta genom att lägga in splittar i början och i slutet på alla rakor? Dock får man lätt med skillnader i utgångshastighet vilket jag till viss mån kan kompensera för genom att välja vilket intervall jag jämför.

En intressant tanke är att iom att prestanda på rakorna spelar stor roll så är en låg varvtid inte nödvändigtvis ett bevis på en bra körteknik, går att kompensera tidiga inbromsningar och låg hastighet in i kurvorna sålänge man får till utgångarna hyfsat. En 1.35 tid i en bil som har potential för under 1.30 med ett proffs är rätt långt ifrån att utnyttja bilens potential. Men 1.35 i en bil med potential för 1.34 i händerna på ett proffs är snabbt för en hobbyförare Visst kan det gå snabbt i absoluta mått men fortfarande långsamt mot vad som är möjligt

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Min tankebana hamnade direkt på hur mycket fortare måste man åka i kurvorna för att hämta in porschen utan att åka fortare rakt fram?

Har man några kmt till genom kurvan behöver man inte bromsa lika tidigt och sen har man högre utgångsfart som måste "köras ikapp" på rakan innan man kör in tid med den snabbare bilen.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Tack Anders, som du säger är våra olika filer sparad med olika splitar.

996 GT3 RS på mål rakan. Våra data är tagna från våra respektives vmin i kurvan innan vi kommer ut på rakan, 996 gr3 rs ligger på 122,450km/h som vmin i denna kurva vs CSL:en på 122,260km/h. Sedan klipper jag respektive data när vi når Vmax i slutet på rakan. 996 gt3 rs 205,180km/ vs CSL 197,460KM/H. Det verkar ta oss ca lika lång tid att köra rakan, 996 rs 10,2 sek vs CSL 10,1 sek. Notera 996 gt3 rs högre snittfart på rakan.



Nedan CSL:EN på mål rakan.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



och då blir analysen att CSLen antingen kommer ut i bättre spår genom kurvan innan och kan ge fullgas tidigare än RSen alternativt att CSLens SMG-låda växlar betydligt fortare än vad föraren i RSen växlade.
Eller?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

GustafB skrev:
och då blir analysen att CSLen antingen kommer ut i bättre spår genom kurvan innan och kan ge fullgas tidigare än RSen alternativt att CSLens SMG-låda växlar betydligt fortare än vad föraren i RSen växlade.
Eller?


Eller helt enkelt så att Gaute i CSLen körde bättre än vad jag gjorde med min RS.

Den bjuder jag på
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



PeterF skrev:
Supramannen skrev:
Viist ska den kunna gå under 1,30 men det finns ingen som gjort det ännu

1350kg väger en gt3 RS tom


Ingen som ens kört en 997 rs under 1.30? originalbil allltså. Ribbe körde väl sin gamla 993 rs på 1.29.x tror jag.


Nej ingen 996 eller 997 rs eller ej.. ja ribbe körde 1,29,8 tror jag med sin 993 rs

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Notera att GT3 RS avverkar 16 meter längre på rakan vs CSL. Tidsmässigt kör vi rakan på nästan exakt samma tid, 10,1s CSL / 10,2 s GT3 RS, dock p g a att GT3 RS körs exakt 7,72 km/h fortare än CSL på rakan hinner GT3 RS avverka 15,86 METER mer av rakan vs CSL.
Alltså Peter kör 16m mer på totala sträckan vi kollar av, p g a högre snittfart på rakan. 163,1 km/h i snitt för 996 GT3 RS samt 158,6 km/h för CSL. Har jag fått det rätt? :-) lite mycket logg koll nu på sista tiden....

@ Peter, tack min vän :-). Ett annat sätt att se på detta kan vara att jag utnyttjar min bils kapacitet lite bättre vid detta tillfälle.
Givetvis är det så att 996 GT3 RS är en mycket vassare bil än CSL, EN 996 RS ska med bra marginal åka snabbare på alla banor oavsett kort eller lång bana.
@ Gustav, jag skulle säga att växlingarna inte har något med det att göra, en så kort sträcka med 1 växling. Inte ens varvet runt på GR spelar SMG någon roll i det hänseendet att en CSL skulle kunna åka snabbare än en 996 RS runt GR. I alla lägen är en 996 RS snabbare bilen över en CSL, gäller alla banor.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



I nästa bild kollar vi samma sak på Supramanens GT2. Vi var för många år sedan på GR "samtidigt", det vart givetvis hårt race över dagen. Vi hade riktigt skoj denna dag, det tror jag supra oxå håller med om. Denna dag, alltså hela denna dag sökte vi köra så snabbt vi kunde, vi båda, det var nämligen tävling då jag blev inbjuden till det av supra.

Dagen slutade med att supramannen i sin GT2 slog mig i CSL med 2st tiondelar. Där och då är det säkert rätt visande att säga att jag utnyttjade min bil lite bättre. Men Supra körde snabbare med 2 tiondelar.

Supras värden nedan, notera 215 km/h i vmax. Återkommer med data senare.



_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur mycket tid kan man tjäna på raksträckorna
1, 2, 3   >>
19 besök senaste veckan (10389 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande