Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa B -98 Rallycross
2 besök senaste veckan (14088 totalt)
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
Hej alla Motorfantaster!

Ska bygga en Rallycross bil (super nationell klass 4 2150cc)

Ämnet är en Opel Corsa B som det ska tryckas ner en C20NE motor i med F20 låda, det ska byggas bur mm. mm.

Häng med här och kolla gärna in www.janssonracing.com där ni kan läsa lite mer om mig och tidigare bilar och kommande tävlingar ...





En org. Opel Corsa B -98 Eco med Skuren motor har hämtats i Göteborg. Den har inte rullat så många mil och ser väldigt fräch ut, känns lovande!

En Beg. Rallymotor (C20NE) Har inhandlats av Lars-ove "Biffen" olsson och enl. fd. ägare så levererade den körbara 179dhk med sprut, vi får väl se vad den ger efter montering av de tänka MC-förgasarna

Receptet för tillfället är iallafall överdim.borrad botten med JE-kolvar, Verdi H-profil stakar, lättad/balanserad och Halvarssontopp med mekaniska tryckare, Enem-kam mm. Sen ska det troligen matas med MC-förgasare och skickas ut genom extraktorröret

org. renoverad F20 Låda med svetsad diff

Ett Kitcar-plastskärmarpaket är uppgjutat och står och väntar på montering, huv, baklucka och högerdörr gjuts av Jonas Ökvist. www.okvistrallycross.com

Gussbur, Snap-off mm mm.





Nyinhandlat ratt med Snap off fäste som suttit i en Div 1 bil (Magnus Eriksson)
Borde ju göra att även Corsan kommer axa 0-100km/h på under 3sek.







Så här såg det ut mitt i arbetet med asfaltmatteskrapningen.
Har fortfarande inte hittat någon rost! peppar, peppar...






2st Compomotive fälgar har inhandlats av www.teamsoderholm.se





Karossen är nyinkommen i garaget och uppslängd på pallbockar.




Ämnet innan förvandlingen till tävlingsbil




och så här är det tänkt att det ska se ut när det är klart

_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Ska bli kul att följa detta.

e det 8v motor?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



940, är du medlem i Opelsportclub.com ? nog en och annan som hade velat se förvandlingen/förädlingen..

_________________
peter johansson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Babbe skrev:
Ska bli kul att följa detta.

e det 8v motor?


Det är det. I grunden samma motor som C20XE och C20LET men med annan topp. Väldigt vanlig motor, satt i princip i alla oplar från 87 fram till 93-94 då det blev 16v motorer istället. Den fanns dock kvar under annat namn ett par år till under Ecotec flagga

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
p. johansson skrev:
940, är du medlem i Opelsportclub.com ? nog en och annan som hade velat se förvandlingen/förädlingen..


Jo då tanken är att få igång en tråd där med, men är nått strul med mitt användarkonto på OCS...


Citat:
Det är det. I grunden samma motor som C20XE och C20LET men med annan topp. Väldigt vanlig motor, satt i princip i alla oplar från 87 fram till 93-94 då det blev 16v motorer istället. Den fanns dock kvar under annat namn ett par år till under Ecotec flagga



exakt så thumbs up

Super nationell klass 4 har vissa begränsningar förutom att man måste hålla sig till 2wd så är det maxvolym på 2150cc, tvåventilsteknik och utan överladdning

_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
Har snickrat ihop en rörnotch som används tillsammans med
svarven och de nyinköpta hålsågarna från
www.wurth.se i Karlstad (som även de fick ett egentillverkat fäste)
så nu borde störtbågetillverkningen gå smidigare än när man måttar med
tummen och kapar på chans med rondellen.





Lånade en tryckluftdriven kniv från bilglasfirman www.rydsglas.se i Karlstad,
och jäklar va smidigt det var att plocka ur rutorna.
Så nu blir det till att använda de gamla glasrutorna som mall för polycarbonatrutorna.




Ställde in stolen och hängde tillbaka rattstången + ratt för att kunna måtta in vart
huvudbågen ska placeras. Kom inte så mycket längre med burbygget den kvällen
men fick iallafall reda på att ratten måste sänkas.


_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
Jag och Corsan har tagit oss en sväng till tvätthallen på macken. Kanske lite mer än 70kg kultryck, men inte mycket... känns bra att man utgår från en lätt bil



Lite avfettning och högtryckstvättande senare. Fick bort hyffsat mycket av asfaltmattsresterna.



Karossen är vält på högkant för lite underredsmasseskrapning och senare inlämning på blästring (ifall någon rost hittas vill säga)
Här ser ni även plasten som Jonas Ökvist fixat. www.okvistrallycross.com




Urkapad reservhjulsbalj, diverse onödiga plåtar och all urskrapad asfaltmatta samlad på ett ställe.
Ställde det på vågen innan jag körde iväg det till tippen = -20kg



Jonas Ökvist hade även en komplett styrservo som följde med plastköpet, tackar för det
Nu blir det till att mixtra lite med styrdonet så det blir mer anpassat för att tävling med och inte finåka inne i stan.


_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
Går lite trögt på Corsa fronten. Dels pga att dotterns rum behöver en ordentlig renovering och det läggs även en del krut på kommande utbygge av huset, och när man väl tar sig ut i garaget så är det ett steg fram och två tillbaka...

Men jag har iallafall pratat med den lokala blästerfirman och han har lovat att ta sig ann Corsan, men jag behöver skrapa bort underredsmassan för bästa resultat.


Men hjälp av dessa verktyg och lite svett så arbetar jag mig sakta men säkert närmare ett frächare underrede.



Ytterligare en fördel med liten bil... inte så stora ytor att skrapa
Övre delen bara skrapad och den nedre skrapad och puttsad med vinkelslipen (med borsten på)
Resten försvinner med blästringen.




Corsa-projektet kommer få stå åt sidan lite över sommaren då huset ska få växa lite.

Så det blir till att byta ut rondell och slägga mot Hammare och spik.



Ett steg fram och två steg bak var det... När buren skulle monteras så visade det sig att det inte riktigt passade, så jag ritade nya mallar för A-stolpebenen och huvudbåge med bättre passform.

Har fått nya ben och båge skickade till mig men väntar med att svetsa in dem tills karossen blivit blästrad.



Har fixat en servostyrningskontroll. Liten smidig sak som kopplas in i befintligt uttag på ECU:n (servo enheten) och ersätter givarna för hjulhastighet och motorvarv. Och med hjälp av vridpotentiometern så kan jag reglera styrkan på servon.



// Henrik

_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Är det vanligt söderut att ni/dom kör med helelektrisk servo?
Öqvist vet jag provat för flera år sen men var långt ifrån imponerad, så det blev hydrauliskt istället.
(Nu har ju dock Jonas en brutal körstil med mycket rattutslag som kräver mer av bilen)
Ta och hör med han iaf!

Själv hade jag original hydraulisk styrväxel och elpump från astra G under brädan, funka kanon thumbs up

_________________
Mattias Holmgren
Citera
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
Citat:
Är det vanligt söderut att ni/dom kör med helelektrisk servo?
Öqvist vet jag provat för flera år sen men var långt ifrån imponerad, så det blev hydrauliskt istället.
(Nu har ju dock Jonas en brutal körstil med mycket rattutslag som kräver mer av bilen)
Ta och hör med han iaf!


Har gjort lite deals med Herr Öqvist och har faktiskt numera just den elservon han inte va nöjd med i mitt garage, och han sa även till mig att det inte hade funkat så bra för honom. Men jag tänkte ändå prova iom den bilen varit körd i sm förut med framgång och i England kör typ alla med ombyggd elservo så kan det va värt ett försök, kan ju va beroende på vad man har för körstil som du säger.

Bara å hoppas på att det passar min körtstil

Jag får helt enkelt aggera försökskanin och komma med testrapport

// Henrik

_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
Hepp

Varit AAAAAlderles för långt tid från förra uppdateringen, men efter utbyggen och folkracebilsrenoveringar (och sanering av garaget efter det) så är nu Rallycross Corsan åter på plats och redo för lite kärlek.

_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
Håller på att svetsa skarvar och förstärka lite infästningar.
Någon som byggt på en Corsa som har några tips på vad/vart det kan vara extra bra att förstärka karossen etc!?

_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



kika på opelsportclub.com är ett antal modiferade där,
alt kolla mattias lite längre upp.

_________________
peter johansson
Citera
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
Svetsning pågår... hela undersidan och alla hjulhus är klara så nu är det dax för lite förstärkningsplåtar vid dvs bärarmsinfästningar och efter det lite mer skarvsvetsning i kupén.



_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
lite mer update:

Hålsågen har fått jobba lite... 16st brickor har sågats ut och ska svetsas i div hål i karossen... och fler kommer det bli... phuu






Har uppdaterat garaget med en "att göra" whiteboard-tavla för att kunna hålla koll på bygget.

Men den rätta "nu jä..ar är jag på rätt spår"- känslan infann sig inte riktigt... kanske blir bättre när det går över från gjort till kvar att göra...



_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
940RS
Karlstad
Här sen Okt 2008
Inlägg: 26


Trådstartare
Har det inte hänt jättemycket i garaget på lång tid men tog ett stort steg framåt i processen nu i sommar genom att köpa en komplett motor... spar säkert minst ett halvår i byggtid


C20NE men Enem topp, Weber 48 etc etc. ca 190hk





Har svetsat igen hål i karossen, gjort förstärkningar i fronten, påbörjat ena bakre hjulhuset och passat in plast för att se vart frontförstärkningarna ska hamna










_________________
Henrik Jansson
www.janssonracing.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa B -98 Rallycross
2 besök senaste veckan (14088 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande