| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
stötdämpare från tung bil till lätt bil ??
|
870 besök totalt |
|
har en uppsättning HKS Hypermaxx bakdämpare från en supra liggandes och undrar om det går att använda dessa på en lättare bil?? i detta fall en golf1 ?? givetvis kommer jag att byta fjäder men undrar om det blir fel att använda dämparen , skall tilllägga dämparen är ställbar i hårdhet,, tacksamm för svar jocke _________________ Joakim Carlsson |
|
Det är mycket mer än en parameter (om det bara är en ratt) som styr hur väl en dämpare fungerar mot vikter (ofjädrad och fjädrad), fjädrar etc.
Tänk också på att längder (kropp, kolvstång) också kan vara rätt annorlunda. Men är justerområdet riktigt stort så kan det funka hjälpligt ändå. Om dämparna går att bygga om så är det ju jättemöjligt att få till dem, men det jobbet kostar en del så nya hylldämpare med "rätt" design kan vara billigare (men kanske inte bättre i slutändan, custom dämparjobb ska inte underskattas). |
|
Jag vet ingenting om HKS, men mina TEIN-dämpare; 'gick knappt att använda till den bil de var tänkta till (jag fick ställa dem på läge 17 av 16).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
870 besök totalt |