| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bigblock Corvette i Roadsport?
|
5 besök senaste veckan (5436 totalt) |
|
Har försökt att lista ut om det skulle funka att köra min Corvette i Roadsport men lyckas inte få full klarhet i exakt vad som gäller.. Bilen har en 454 (7,4 liter) motor och har ett något modifierat chassi med tex rörbärarmar, kraftigare krängningshæmmare osv. Bilen är från 1972 och motorns effekt motsvarar en 1971 LS6, dvs 425-440hk. Inget extremt eller direkt unikt så långt. Bilen är en cab (har i dagslæget ingen hardtop till den) och saknar störtbåge, förarstolen är orginal. Kort och gott är bilen i stort sett orginal. Vikten ligger på dryga 1500kg tom. Vad behöver jag? Störtbåge? -måste den vara godkänd av någon instans? Vagnbok? Annat? Tack på förhand. Ricky Berg _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
|
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Hej Ricky
Som jag uppfattar det helt OK för Roadsport A
Så går den bara igenom SBP är det grönt Du fixar + Båge/bur/säkerheten + Vagnsbok och rejsa med oss i Roadsport A/B
Välkommen ! /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
|
|
||||||
|
Re: Bigblock Corvette i Roadsport?
om inte så så blir det att räkna fram en jämföresleeffekt för att beräkna minimivikten. http://www.spvm.se/index.php/vagndek 7400cc, 2V, fyrports, max 6000rpm ger 1571Kg som minimivikt (jämförelseeffekt 491hk) Kontakta närmaste Vagnboksbesiktare för råd om Båge, Stol, Bälten etc, glasfiber är ju lite speciellt att sätta fast saker i
|
||||||
|
Re:
Roadsport...inte Modsport.
|
||||||
|
Tack for all input.
Jag har tidigare endast provat bilen på bana och då med ett inte allt for fast orginalchassie, dærav modifieringarna. Glomde jag sæja att jag har bytt till kuggstångsstyrning också..? Har tidigare endast sett Roadsport från publikplats och det vore ju jækligt kul att prova att kora sjælv också.
//Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
|
Jag får nog borja i den ændan att ta kontakt med en vagnboksbesiktigare som du sæjer, så man gor rætt saker på rætt sætt på en gång.
Motorspec på LS6:an finns ju lite hær och var, men ær det homologiseringshandlingar du menar så kan det bli knepigare. Men sånt kan de væl ændå inte efterfråga for en "standardbil"? Motorn sitter i bromsbænken nu så effekten kommer det inte vara något tvivel om. om nu ett bromspapper funkar som guideline for besiktningsmannen? Maxeffekt ligger efter de pull vi hittils gjort på 5600rpm och maxvarvet ska inte overstiga 6000rpm. Kan ju regleras med varvtalsstoppet. 1571kg kommer jag lætt upp i med forare och brænsle.
Tack æn en gång for visat intresse och jag ber om ursækt for det Norska tangentbordet jag skriver på.
_________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
|
)) helt enligt GMs spec (rätt insug, orörda toppar, original kam etc etc), så räkna med den speceffekten och lägg på 5% för datorsprut (fritt mappbart/utbytbart). Men en modern LS6 är väl 5700cc??
För är det trimmat insprutat 2ventilers på 7400cc och 6000rpm så blir det 1843kg (dvs det får du inte eftersom det är över 1700kg vilket är maxvikt). Mend omoddad LS6 blir 1294 alt 1361kg, beroende på vilken av specarna du har (nu minns jag inte vad i hårdvaran som skiljer mellan varianterna för 385hk och 405hk). Grunden för omodifierat är att det skall finnas en trovärdig specifikation att kunna kolla motorn mot (om nån skulle vilja riva den och mäta upp den). Det är därför som dynoeffekt eller internetgissningar inte fungerar att använda. Mycket svammel, men kör du fyrportförgasare på toppen av en 454a så blir det 1571kg oavsett
|
||||||
|
Ricky syftar på en en 425hästars 454 LS6 från 70-talet, alltså inte den "nya" insprutade 350 LS6 motorn som du tänker på.
Hehe, men fullsize
Inte det minsta förvirrande med motorbeteckningarna
|
||||||
|
Precis!
Det ror sig alltså om den gamla gjutjærns 454:an med stotstænger och forgasare.
_________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
|
Motorn ær ingen ækta LS6 utan vad man kan kalla for en "clone" med modernare kamtider och lite bættre material i ventiler osv. Kammen har inte mekaniska lyftare som org LS6 utan hydrauliska. LS6 kunde fås med aluminiumtoppar men min motor har jærntoppar. Toppar och insug/avgas ær "matchportade" och kanalerna ær putsade, ingen portning. Kompet blir inte hogre æn att motorn utan problem kan koras på 98 oktan blyfritt. Elektroniskt tændsystem och hedders mm som andra sk "standardmodifieringar". Insug ær ett org LS6 med en (1) 4ports Holley på toppen. Målsættningen har vart att hålla en orginal performance spec och look på motorn, alltså ingen monstermotor. Dock kommer kammen jag valt att ha ett bredare mallanregister och betydligt bættre vacum æn org LS6. Lænk till LS6 motorns spec: http://www.corvetteactioncenter.com/ //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
|
OK, en trimmad 454 med fyrport.
Max 6000rpm och 1571kg låter som en plan
(eller 1578kg om man räknar med 7440cc) |
||||||
|
Re:
Vi satsar på det!
Jag får starta med att kontakta en besiktningsman.
Tack for all input och hjælp. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
5 besök senaste veckan (5436 totalt) |