Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2981 besök totalt |
bältessträva
Jag har letat men inte funnit något svar på min fråga, så jag frågar i en ny tråd. Bältet skulle komma för högt om jag sätter bältessträvan i snesrävorna kan jag istället sätta strävan som på bilden nedan? Nackdelar? ![]() _________________ Niklas Lövgren |
||
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Kolla efter JP Simpson's svar på slutet av sida 1, han skriver en del tänkvärt om axelremmarnas infästning. Bl.a. en del om att de bör sitta fast max 200mm bakom förarstolen och i vettig höjd, vilket kanske blir problematiskt om man sätter dom i en tvärsträva vid bakre dämpartornen?
Jag samlar bara info, jag funderar själv på hur jag ska lösa axelremmarnas fäste. Troligen ska jag fixa en halvbur med en tvärsträva i huvudbågen bakom förarstolen, men det blir inte i vinter i så fall. Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Citat regelböckerna:
TR 5.8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-16 till 253-30): Tvärgående stag i huvudbågen eller mellan bakåtstagen får användas för montering av säkerhetsbältets infästning. För stag som visas i skisser 253-26 och 253-27 gäller att, vinkeln mellan tvärstaget och stödet ska minst vara 30 grader. Tvärgående stag monterade i främre bågen, får inte inkräkta på utrymmet för besättningen. Staget ska monteras så högt som möjligt, men får inte vara högre upp än högsta delen på instrumentbrädan. För bilar som är homologerade av FIA fr.o.m. 2007-01-01, ska staget vara placerat över rattaxellagringen Dvs du får "lägga till" sträva/strävor för bältesinfästning. Bästa stället för en sådan sträva är naturligtvis i huvudbågen. Som alltid gäller det att få rätt höjd på strävan i förhållande till din stol (nedvinkling bälte 0 till 20 grader), och dessutom skall den inte sitta längre än 200 mm från stolen... |
||
Re:
Bältet töjer sig rätt bra när du smäller ju minder bälte som kan töja sig desto mer sitter du kvar i stolen & slipper göra utflykter i bilens inredning. Dessutom skyddar ett rör så nära stolen dig från att hamna i skuffen om något brister om man åker baklänges in i en barriär. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Re:
Tackar. _________________ Niklas Lövgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2981 besök totalt |