Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Rally a la 1982
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4130 totalt)
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Liten kontrast mot dagens WRC.
Snacka om att vi kör där vi tror bilarna får plats. Underbart med så många olika tillverkare som finns representerade. Måste bara älska kvaliten på pitstoppen, fyra däck markerar vad du skall stanna!
Mängden åskådare på alla bilder. Avslappningsmusik i bakgrunden så man inte hetsar upp sig i onödan
oh vad jag önskar att man varit gammal nog att varit på plats....

http://www.youtube.com/watch?v=WVN9MmEHH5s&feature=player_embedded . . . .

_________________
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Här passar ordspråket, det var bättre förr riktigt bra thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Ascona 400!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Thomas J
Nyköping
Här sen Feb 2008
Inlägg: 67



Som gammal mossig A-förare i rally på 70-talet vill jag bestämt påstå att mycket av charmen
med rally både för publik och förare försvann med 4-hjulsdrift och körning med noter.
Visst går det mycket fortare idag men vi behövde ingen sekreterare som skulle tala om att
vägen inte tog slut bakom nästa krön.Glädjande nog så ökar intresset för historiska rallyn
mer och mer.Att utvecklingen går framåt är ju naturligt och dagens förares skicklighet vill
jag absolut inte ifrågasätta det finns många rena artister i vårt land.Det är nog bäst att passa
på och njuta idag i morgon har vi kanske elbilsrally vilket nog inte blir lika tufft.
(Häftigare känsla än köra en mörkersträcka i rally finns inte !)

MVH

_________________
Thomas Johnsson


BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91
MB 200E -89
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Håller helt med Thomas J
Jag var på RAC rallyt 81 när DKW Qvatro dök upp o spöade escortena men man minns endå Borhem Escortena med härliga uppställ på såp hala vägarna.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Onka
Moheda
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



Det var helt klart BÄTTRE FÖRR!! Eller är det sämre nu.

_________________
Mvh
Per-Anders Eklund
Skoda Octavio RS 03
Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93
Opel Ascona 75 Projektbil
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Thomas J skrev:
Som gammal mossig A-förare i rally på 70-talet vill jag bestämt påstå att mycket av charmen
med rally både för publik och förare försvann med 4-hjulsdrift och körning med noter.
Visst går det mycket fortare idag men vi behövde ingen sekreterare som skulle tala om att
vägen inte tog slut bakom nästa krön.Glädjande nog så ökar intresset för historiska rallyn
mer och mer.Att utvecklingen går framåt är ju naturligt och dagens förares skicklighet vill
jag absolut inte ifrågasätta det finns många rena artister i vårt land.Det är nog bäst att passa
på och njuta idag i morgon har vi kanske elbilsrally vilket nog inte blir lika tufft.
(Häftigare känsla än köra en mörkersträcka i rally finns inte !)

MVH



+1 thumbs up thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Thomas J skrev:
Som gammal mossig A-förare i rally på 70-talet vill jag bestämt påstå att mycket av charmen
med rally både för publik och förare försvann med 4-hjulsdrift och körning med noter.
Visst går det mycket fortare idag men vi behövde ingen sekreterare som skulle tala om att
vägen inte tog slut bakom nästa krön.Glädjande nog så ökar intresset för historiska rallyn
mer och mer.Att utvecklingen går framåt är ju naturligt och dagens förares skicklighet vill
jag absolut inte ifrågasätta det finns många rena artister i vårt land.Det är nog bäst att passa
på och njuta idag i morgon har vi kanske elbilsrally vilket nog inte blir lika tufft.
(Häftigare känsla än köra en mörkersträcka i rally finns inte !)

MVH


Charmen för publiken möjligtvis eftersom det var fler avåkningar. (De var inte så hårda som de vi har idag men det är en annan diskussion). Men! det är oftast förare som inte åkt på noter som tycker det är tråkigt med noter. Jag kör både ock, noter gör det (för mig) mer än fyrdubbelt så roligt att köra.

Historiska rallyn blir populärare - men istället för noter så tränas det en massa. Folk kör sträckorna 10 gånger innan tävlingen för att kunna dem utantill.
Har man kört 4wd en gång är det hemskt att åka 2 wd men det är helt klart en tråkigare körstil.

Vi får njuta så länge vi kan hålla på och håller med om att vi skulle haft mer mörkerkörning nuförtiden

_________________
Daniel Steiner
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Svartlock skrev:
Thomas J skrev:
Som gammal mossig A-förare i rally på 70-talet vill jag bestämt påstå att mycket av charmen
med rally både för publik och förare försvann med 4-hjulsdrift och körning med noter.
Visst går det mycket fortare idag men vi behövde ingen sekreterare som skulle tala om att
vägen inte tog slut bakom nästa krön.Glädjande nog så ökar intresset för historiska rallyn
mer och mer.Att utvecklingen går framåt är ju naturligt och dagens förares skicklighet vill
jag absolut inte ifrågasätta det finns många rena artister i vårt land.Det är nog bäst att passa
på och njuta idag i morgon har vi kanske elbilsrally vilket nog inte blir lika tufft.
(Häftigare känsla än köra en mörkersträcka i rally finns inte !)

MVH


Charmen för publiken möjligtvis eftersom det var fler avåkningar. (De var inte så hårda som de vi har idag men det är en annan diskussion). Men! det är oftast förare som inte åkt på noter som tycker det är tråkigt med noter. Jag kör både ock, noter gör det (för mig) mer än fyrdubbelt så roligt att köra.

Historiska rallyn blir populärare - men istället för noter så tränas det en massa. Folk kör sträckorna 10 gånger innan tävlingen för att kunna dem utantill.
Har man kört 4wd en gång är det hemskt att åka 2 wd men det är helt klart en tråkigare körstil.

Vi får njuta så länge vi kan hålla på och håller med om att vi skulle haft mer mörkerkörning nuförtiden

thumbs up

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Thomas J
Nyköping
Här sen Feb 2008
Inlägg: 67



Förr var träning på sträckorna helt förbjudet och den som ertappades blev av
med licensen. Men OK fuskare har väl alltid funnits. Beträffande avåkningar så visst
kördes det väl lite bredvid ibland men några ambulanser minns jag sällan förekom under
min tid trots det gamla talesättet att den som inte åker av ibland åker för sakta.
På senare år har jag tyvärr sett mer av ambulanser vilket brukar få en dämpande inverkan på
lusten att titta.
Att lära sig köra efter noter och få det att flyta ger säkert också en härlig känsla men jag
har alltid tyckt att utmaningen inför det okända varit spännande.Att sen lyckas klara en
"tjyvsväng" och få tänka tanken att här kommer nog många konkurenter daska av ger
ju även det en viss tillfredställelse.Men hur som helst noter eller ej må vara en smaksak
gemensamt för oss som börjat med rallyåkning är övertygelsen att det är det absolut
roligaste man kan ägna sig åt oavsett på vilken nivå man har möjlighet (läs ekonomi) att köra.

MVH

_________________
Thomas Johnsson


BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91
MB 200E -89
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Thomas J skrev:
Förr var träning på sträckorna helt förbjudet och den som ertappades blev av
med licensen. Men OK fuskare har väl alltid funnits. Beträffande avåkningar så visst
kördes det väl lite bredvid ibland men några ambulanser minns jag sällan förekom under
min tid trots det gamla talesättet att den som inte åker av ibland åker för sakta.
På senare år har jag tyvärr sett mer av ambulanser vilket brukar få en dämpande inverkan på
lusten att titta.
Att lära sig köra efter noter och få det att flyta ger säkert också en härlig känsla men jag
har alltid tyckt att utmaningen inför det okända varit spännande.Att sen lyckas klara en
"tjyvsväng" och få tänka tanken att här kommer nog många konkurenter daska av ger
ju även det en viss tillfredställelse.Men hur som helst noter eller ej må vara en smaksak
gemensamt för oss som börjat med rallyåkning är övertygelsen att det är det absolut
roligaste man kan ägna sig åt oavsett på vilken nivå man har möjlighet (läs ekonomi) att köra.

MVH


Träning på vår nivå har inte funnits i den utsträckningen men jag menade lite högre upp.
Jag måste säga att även med noter är det okänt efter ett krön Du vet ju inte alls hur det ser ut,
bara vilken radie på svängen och hur långt det är dit. Och överfall har vi idag ändå fast de är på andra "ställen/situationer".

Ja ett problem är att det smäller mycket hårdare idag. Det är noterna delvis skuld till men medans utvecklingen på bilar och däck är enorm och så har utvecklingen på stenar och träd helt stått still - de är precis lika hårda idag .

I mina ögon enkelt löst med ett däckreglement.


Det bästa med både racing och rally förr var mångfalden av bilar/märken. Det ser lika trist ut på alla håll idag.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Thomas J
Nyköping
Här sen Feb 2008
Inlägg: 67



Hej igen Svartlock.
Skulle vara roligt och intressant om Du ville utveckla dina tankar kring däckreglemente.
Färre hjul per bil - grövre-finare mönster? Blivit nyfiken.





MVH

_________________
Thomas Johnsson


BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91
MB 200E -89
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20107



Thomas J skrev:
Hej igen Svartlock.
Skulle vara roligt och intressant om Du ville utveckla dina tankar kring däckreglemente.
Färre hjul per bil - grövre-finare mönster? Blivit nyfiken.
Trehjulingar brukar gå lite långsammare (sorry)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Thomas J skrev:
Hej igen Svartlock.
Skulle vara roligt och intressant om Du ville utveckla dina tankar kring däckreglemente.
Färre hjul per bil - grövre-finare mönster? Blivit nyfiken.





MVH



Färre hjul. Max 3 per vagn

Nej men för finare mönster / hårdare gummi.

Mindre fäste helt enkelt ger ju lägre fart, mindre slitage på vägar. Och även mindre intresse i så extrema bilar. Man klarar sig med mindre effekt, mindre bromsar. Härmed följer en stor ekonomisk vinst, dels underhåll på bilarna, byggkostnaderna går ner, laga vägar bör bli billigare vilket ger lägre startavgift (nä men den kanske inte stiger i den grad den gör nu ). Vi har redan ett väldigt hårt styrt reglement på däcken så det ska väl inte vara några större problem, mer än övergången kanske, trist att slänga alla däck man har köpt på sig.

Då säger vissa att det blir farligare när vi får sämre fäste, men vi anpassar oss alla efter vad vi har för fäste? Med ett sånt resonemang får vi sluta köra grus helt eftersom fästet ändå är bättre på asfalt

_________________
Daniel Steiner
Citera
Thomas J
Nyköping
Här sen Feb 2008
Inlägg: 67



Tack för ditt svar Svartlock ! Kunde inte sagt det bättre själv. Har ofta framfört
liknande argument i olika sammanhang men oftast blivit utskrattad. Ett annat bra
argument är ju också att ju mer man flyttar förutsättningarna från materialet till
föraren ju rättvisare blir resultaten.
Kul att GUBBAR och GRABBAR kan ha samma uppfattning ibland.
Lycka till med ditt tävlande framöver!



MVH

_________________
Thomas Johnsson


BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91
MB 200E -89
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Nu vill jag inte gå emellan er diskussion, men jag tänkte på publiken som står på murar vid en hårnål, står på en gräsplätt väldigt nära vägen. Var det så stor skillnad på fart i rally då från nu(har tyvärr bara upplevt rally på tv och tv-spel), att det var ok att stå så nära vägarna, eller är det att tävlingsansvariga måste gå ut och tänka åt folk att dom stod på lite fel ställen?
Skillnaden i fart menar jag då att om det går åt helvete nu, så går det ordentligt mer åt helvete än tidigare, pga mer rörelseenergi i bilarna(högre fart=mer energi som flyttas runt)?

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20107



Fnatte skrev:
Nu vill jag inte gå emellan er diskussion, men jag tänkte på publiken som står på murar vid en hårnål, står på en gräsplätt väldigt nära vägen. Var det så stor skillnad på fart i rally då från nu(har tyvärr bara upplevt rally på tv och tv-spel), att det var ok att stå så nära vägarna, eller är det att tävlingsansvariga måste gå ut och tänka åt folk att dom stod på lite fel ställen?
Skillnaden i fart menar jag då att om det går åt helvete nu, så går det ordentligt mer åt helvete än tidigare, pga mer rörelseenergi i bilarna(högre fart=mer energi som flyttas runt)?
Säkerhetstänkade ändras ett dödsfall i taget för att säga det lite rått.

Man (jag/vi) stog lika nära några år senare är GrpB pangade förbi på Svenska rallyt (men det vara bara fotografer som ställde sig i snösprutsyttern). Jag minns själv reaktionen på hur enormt långsamt den första efter GrpB körde (skillnaden upplevdes nog ännu större eftersom GrpB pangade och levde om så mycket). Idag kör ju Loeb o Co sträckorna snabbare än grpB gjorde då...
Däckutvecklingen är bara en del av det men det som påverkar resten väldigt mycket.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Det här med publiken har nog inte med hur snabba bilarna är att göra. Det är medvetenheten hos just de personerna som är där. Man ser sällan folk stå dumt i Sverige tycker jag, men det händer.

Tittar man på Sydeuropa där säkerheten överlag ligger lägre än i Sverige så går det hand i hand med hur folk står ute på sträckorna med. För man ögonen åt öst så ser det än värre ut.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator


_________________
Daniel Steiner
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2403



San Remo året innan (1981)...

http://www.youtube.com/watch?v=HgaXIkonlVQ&NR=1

Några fler roliga bilar här (MB, Pantera, Fiat, Escort 2 osv)
Så även den hotfulla Quattron..

Men 1985 kom så Delta S4:
http://www.youtube.com/watch?v=hm8eGHZeHtk&feature=fvw
..och ingen hade en chans längre, utom 205 T16 i vissa stunder (när den höll).

Patetiskt att höra engelsmännen hylla sin totalflopp Metro (och det gör de fortfarande!!)..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



härlig blandning på bilar och en del udda fåglar tex bmw m1 och ferrari.
har en god vän som har ett klockrent ordspråk.
det var inte bättre förr men det är sämre nu!
synd att michelle inte lyckades ta titeln, så nära men det ville sig inte.
mvh dennis
ace competition

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Bilder o videos
Rally a la 1982
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande