Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4130 totalt) |
Liten kontrast mot dagens WRC.
Snacka om att vi kör där vi tror bilarna får plats. Underbart med så många olika tillverkare som finns representerade. Måste bara älska kvaliten på pitstoppen, fyra däck markerar vad du skall stanna! ![]() Mängden åskådare på alla bilder. Avslappningsmusik i bakgrunden så man inte hetsar upp sig i onödan ![]() oh vad jag önskar att man varit gammal nog att varit på plats.... http://www.youtube.com/watch?v=WVN9M _________________ ![]() |
||||
|
||||
Som gammal mossig A-förare i rally på 70-talet vill jag bestämt påstå att mycket av charmen
med rally både för publik och förare försvann med 4-hjulsdrift och körning med noter. Visst går det mycket fortare idag men vi behövde ingen sekreterare som skulle tala om att vägen inte tog slut bakom nästa krön.Glädjande nog så ökar intresset för historiska rallyn mer och mer.Att utvecklingen går framåt är ju naturligt och dagens förares skicklighet vill jag absolut inte ifrågasätta det finns många rena artister i vårt land.Det är nog bäst att passa på och njuta idag i morgon har vi kanske elbilsrally vilket nog inte blir lika tufft. (Häftigare känsla än köra en mörkersträcka i rally finns inte !) MVH _________________ Thomas Johnsson BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91 MB 200E -89 |
||||
Håller helt med Thomas J
Jag var på RAC rallyt 81 när DKW Qvatro dök upp o spöade escortena men man minns endå Borhem Escortena med härliga uppställ på såp hala vägarna. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
+1 ![]() ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Charmen för publiken möjligtvis eftersom det var fler avåkningar. (De var inte så hårda som de vi har idag men det är en annan diskussion). Men! det är oftast förare som inte åkt på noter som tycker det är tråkigt med noter. Jag kör både ock, noter gör det (för mig) mer än fyrdubbelt så roligt att köra. Historiska rallyn blir populärare - men istället för noter så tränas det en massa. Folk kör sträckorna 10 gånger innan tävlingen för att kunna dem utantill. Har man kört 4wd en gång är det hemskt att åka 2 wd ![]() Vi får njuta så länge vi kan hålla på och håller med om att vi skulle haft mer mörkerkörning nuförtiden ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
||||
Förr var träning på sträckorna helt förbjudet och den som ertappades blev av
med licensen. Men OK fuskare har väl alltid funnits. Beträffande avåkningar så visst kördes det väl lite bredvid ibland men några ambulanser minns jag sällan förekom under min tid trots det gamla talesättet att den som inte åker av ibland åker för sakta. På senare år har jag tyvärr sett mer av ambulanser vilket brukar få en dämpande inverkan på lusten att titta. Att lära sig köra efter noter och få det att flyta ger säkert också en härlig känsla men jag har alltid tyckt att utmaningen inför det okända varit spännande.Att sen lyckas klara en "tjyvsväng" och få tänka tanken att här kommer nog många konkurenter daska av ger ju även det en viss tillfredställelse.Men hur som helst noter eller ej må vara en smaksak gemensamt för oss som börjat med rallyåkning är övertygelsen att det är det absolut roligaste man kan ägna sig åt oavsett på vilken nivå man har möjlighet (läs ekonomi) att köra. MVH _________________ Thomas Johnsson BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91 MB 200E -89 |
||||
Träning på vår nivå har inte funnits i den utsträckningen men jag menade lite högre upp. Jag måste säga att även med noter är det okänt efter ett krön ![]() bara vilken radie på svängen och hur långt det är dit. Och överfall har vi idag ändå fast de är på andra "ställen/situationer". Ja ett problem är att det smäller mycket hårdare idag. Det är noterna delvis skuld till men medans utvecklingen på bilar och däck är enorm och så har utvecklingen på stenar och träd helt stått still - de är precis lika hårda idag ![]() I mina ögon enkelt löst med ett däckreglement. Det bästa med både racing och rally förr var mångfalden av bilar/märken. Det ser lika trist ut på alla håll idag. _________________ Daniel Steiner |
||||
Hej igen Svartlock.
Skulle vara roligt och intressant om Du ville utveckla dina tankar kring däckreglemente. Färre hjul per bil - grövre-finare mönster? Blivit nyfiken. MVH _________________ Thomas Johnsson BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91 MB 200E -89 |
||||
![]() |
||||
Färre hjul. Max 3 per vagn ![]() Nej men för finare mönster / hårdare gummi. Mindre fäste helt enkelt ger ju lägre fart, mindre slitage på vägar. Och även mindre intresse i så extrema bilar. Man klarar sig med mindre effekt, mindre bromsar. Härmed följer en stor ekonomisk vinst, dels underhåll på bilarna, byggkostnaderna går ner, laga vägar bör bli billigare vilket ger lägre startavgift (nä men den kanske inte stiger i den grad den gör nu ![]() Då säger vissa att det blir farligare när vi får sämre fäste, men vi anpassar oss alla efter vad vi har för fäste? Med ett sånt resonemang får vi sluta köra grus helt eftersom fästet ändå är bättre på asfalt ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
Tack för ditt svar Svartlock ! Kunde inte sagt det bättre själv. Har ofta framfört
liknande argument i olika sammanhang men oftast blivit utskrattad. Ett annat bra argument är ju också att ju mer man flyttar förutsättningarna från materialet till föraren ju rättvisare blir resultaten. Kul att GUBBAR och GRABBAR kan ha samma uppfattning ibland. Lycka till med ditt tävlande framöver! MVH _________________ Thomas Johnsson BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91 MB 200E -89 |
||||
Nu vill jag inte gå emellan er diskussion, men jag tänkte på publiken som står på murar vid en hårnål, står på en gräsplätt väldigt nära vägen. Var det så stor skillnad på fart i rally då från nu(har tyvärr bara upplevt rally på tv och tv-spel), att det var ok att stå så nära vägarna, eller är det att tävlingsansvariga måste gå ut och tänka åt folk att dom stod på lite fel ställen?
Skillnaden i fart menar jag då att om det går åt helvete nu, så går det ordentligt mer åt helvete än tidigare, pga mer rörelseenergi i bilarna(högre fart=mer energi som flyttas runt)? _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
Man (jag/vi) stog lika nära några år senare är GrpB pangade förbi på Svenska rallyt (men det vara bara fotografer som ställde sig i snösprutsyttern). Jag minns själv reaktionen på hur enormt långsamt den första efter GrpB körde (skillnaden upplevdes nog ännu större eftersom GrpB pangade och levde om så mycket). Idag kör ju Loeb o Co sträckorna snabbare än grpB gjorde då... Däckutvecklingen är bara en del av det men det som påverkar resten väldigt mycket. |
||||
Det här med publiken har nog inte med hur snabba bilarna är att göra. Det är medvetenheten hos just de personerna som är där. Man ser sällan folk stå dumt i Sverige tycker jag, men det händer.
Tittar man på Sydeuropa där säkerheten överlag ligger lägre än i Sverige så går det hand i hand med hur folk står ute på sträckorna med. För man ögonen åt öst så ser det än värre ut. _________________ Daniel Steiner |
||||
_________________ Daniel Steiner |
||||
San Remo året innan (1981)...
http://www.youtube.com/watch?v=HgaXI Några fler roliga bilar här (MB, Pantera, Fiat, Escort 2 osv) ![]() Så även den hotfulla Quattron.. Men 1985 kom så Delta S4: http://www.youtube.com/watch?v=hm8eG ..och ingen hade en chans längre, utom 205 T16 i vissa stunder (när den höll). Patetiskt att höra engelsmännen hylla sin totalflopp Metro (och det gör de fortfarande!!).. ![]() |
||||
härlig blandning på bilar och en del udda fåglar tex bmw m1 och ferrari.
har en god vän som har ett klockrent ordspråk. det var inte bättre förr men det är sämre nu! synd att michelle inte lyckades ta titeln, så nära men det ville sig inte. mvh dennis ace competition _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4130 totalt) |