Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromskylning vs Bilprovning
2 besök senaste veckan (5050 totalt)
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Bromskylning vs Bilprovning

Är på gång att montera bromskylning med slangar och div. prylar...
Någon som har koll på vad bilprovningen godtar?
Dimljusen ljusen fram kommer att ryka, samt att bromssköldarna ersätts ( se bild )



_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



kan inte säga mer än jag att passerat utan anmärkning med utbytta bromsköldar och slangar till fronten.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



DImljusen spelar ingen roll, sitter dom där måste dom funka men dom struntar i om dom inte finns, jag tog bort mina slangar senaste besiktningen så dom inte skulle gnälla på om det tog i, vilket det gör när man svänger mycket.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Inte om man monterar styrutslagsbegränsare för några tior plast På köpet får man en vändradie i stil med Finlandsfärjan helt gratis

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4191



Sitter dimljusen på på bilen måste de fungera.

På bilar som är helbilsgodkända gissar jag på att man inte ens får ta bort dimljuset, men de har inte klagat på bilprovningen.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Tack för input.

Låter som man har ganska bra odds att klara bes. med bromskylning

Tror bilen är helbilsgodkänd med dimljus, men det ska väl mkt till att dom ska uppmärksamma en sån sak..

Trodde dom var mer kinkiga med att original bromssköld var ersatt med en plåtbit som inte täcker hela bromsskivan.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11809

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Rka skrev:
Tack för input.

Låter som man har ganska bra odds att klara bes. med bromskylning

Tror bilen är helbilsgodkänd med dimljus, men det ska väl mkt till att dom ska uppmärksamma en sån sak..

Trodde dom var mer kinkiga med att original bromssköld var ersatt med en plåtbit som inte täcker hela bromsskivan.


Bromssköld är inget krav går lika bra utan

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Re:

Johan Sjöström skrev:
Inte om man monterar styrutslagsbegränsare för några tior plast På köpet får man en vändradie i stil med Finlandsfärjan helt gratis


Det är en lösning, men distanserna ligger på skrivbordet, så dom gör inte så mycket nytta , lite ot, men den bjuder jag på

_________________
Viktor Starkman
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Mer OT, är det verkligen krav på att dimljusen skall fungera? räcker det inte att dom står rätt OM dom fungerar. Jag har alltid dragit säkringen och ingen har opponerat sig. Ja det är inte lätt med alla dessa paragrafer

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Re:

Johan Sjöström skrev:
Mer OT, är det verkligen krav på att dimljusen skall fungera? räcker det inte att dom står rätt OM dom fungerar. Jag har alltid dragit säkringen och ingen har opponerat sig. Ja det är inte lätt med alla dessa paragrafer
Afaik finns inga krav på att dessa skall fungera. Men om de fungerar skall de vara rätt inställda samt de får inte gå att ha på samtidigt som halvljusen. Vilket är ganska lustigt med tanke på att just detta går på många nyare bilar. Själv har jag ryckt kablarna till dimljusen mitt under besiktningen och klarat mig från återbesök tack vare denna manöver (snabbare än att leta rätt på säkringen).

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Har demonterat dimljusen och bromssköldarna på min bil. Fungerar utmärkt och har inte fått några klagomål på besiktningen. Det har funnits andra saker för dem att klaga på

Dvs du får utforma bromssköldarna som du vill och dimljusen kan du ersätta med luftintag. Det enda jag kan tänka mig att de har åsikter om är isf om slangarna ligger förnära framhjulen

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Hade inte tänkt på att de skulle kunna klaga på det här. Jag tänker ju ha dit slangar med sköldar på min nu i vinter. Finns inga dimljus på min så slangarna får sitta i det stora luftintagsgapet nere i fronten. Så dimljus kan de inte klaga på Men slangarna? Är ju helbilsgodkänd...


_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Magnus Thomé skrev:
Är ju helbilsgodkänd...
Neongrönt och taffligt dithängt kombinerat med en dålig dag och inget morgonkaffe kanske kan få en kommentar.
OEM-liknande och snyggt monterat, inte en chans att nån kommenterar det (så länge som de kan göra sina kontroller, helslät undersida i plyfa tycker de nog är ivägen).

Vilken inspektör har full koll på hur en CSL skiljer sig från en annan M3a?

Min blå är också helbilsgodkänd...
Men jag har begränsat styrutslag för att inte ta i slangarna (som inte har hittat på plats på fem år...)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Är ju helbilsgodkänd...
Neongrönt och taffligt dithängt kombinerat med en dålig dag och inget morgonkaffe kanske kan få en kommentar.
OEM-liknande och snyggt monterat, inte en chans att nån kommenterar det (så länge som de kan göra sina kontroller, helslät undersida i plyfa tycker de nog är ivägen).

Vilken inspektör har full koll på hur en CSL skiljer sig från en annan M3a?

Min blå är också helbilsgodkänd...


Visstja, det är ju original på en specialmodell av CSL'en Glömde det

_________________
Magnus Thomé
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Är väll inget krav att dilmjusen ska fungera? Men OM de lyser så måste de ha rätt ljusbild. Jag rycker alltid säkringen till dem för att slippa få nerslag. (dock har de rätt ljusbild)

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Någonstans är det ju så att de som besiktigar också är människor. När jag ringde till SBPs tekniska avdelning angående dispens för placeringen av DRL (daytime running lights) som inte går att montera på ett snyggt, eller för den delen fotgängarvänligt, sätt på en 968, så fick jag svaret att jag inte skulle fundera så mycket utan bara åka in på kontrollbesiktning och om det var några problem så kunde jag hänvisa till honom (Micke?).

Anledningen till ovanstående var att jag demonterat dimljus till förmån för bromskylning (och eftersom jag vägrar poppa upp fullyktorna följaktligen behövde DRL) och då även tagit bort bromssköldarna. Om någon brydde sig? Nej.

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromskylning vs Bilprovning
2 besök senaste veckan (5050 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande