Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Lite loggar från Kinnekulle i nya Circuit Tools
2845 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Några varv på Kinnekulle 2007 i den blåa M3'an:


(klicka för stor bild)

- Lattjo att väldigt olika utgångsfart i depåkurvan ut på rakan gör så lite skillnad i fart på rakan

- Man ser missar här o där

- Det går inte så fort under bron...

- Det syns tydligt i traction circlegrafen att det är vänster framdäck som tar mest stryk på kinnekulle

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19556



Magnus Thomé skrev:
- Lattjo att väldigt olika utgångsfart i depåkurvan ut på rakan gör så lite skillnad i fart på rakan
Har du en luftbroms hängande bakom?
Skillnaderna ut på rakan konvergerar ju istället för att vara konstanta som man skulle kunna tro (2 km/h mer ut borde vara 2 km/h mer hela vägen, utan luftmotstånd, som kanske är del av orsaken till konvergens).

Kan man få tid spenderad i sektorer listade mot denna grafbild (om man nu är ute efter tiden och inte bara vill maximera Vmim/Vmax). Men utan tid så kanske denna typ av loggning är ok på en del klubbträffar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vi kan be Racelogic ta fram en variant av mjukvaran som visar alla grafer osv men INTE visar den totala varvtiden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag önskar traction cirle kunde binda ihop punkterna med streck och att man kunde välja en del av ett varv och bara se den plottad. Me wish....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Intressant missvisning som drar iväg till lite drygt 2g i sidogrepp samtidigt som du accelererar med över 1g

Den ser lite trevligare ut den nya programvaran. Framförallt är det lättare att jämföra olika varv med varandra. Kinnekulle är mycket långa högersvängar vilket syns på loggen.

Intressant att du gör ett misstag på det blåa varvet runt 420 sekunder vilket ger en rätt dålig utgång men du lyckas kompensera det delvis ut på den korta rakan.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Intressant missvisning som drar iväg till lite drygt 2g i sidogrepp samtidigt som du accelererar med över 1g

.


Vänstern tebax under bron upp mot Mohlins är det ofta dålig mottagning, ger lite spikar på de flesta varven.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Intressant att du gör ett misstag på det blåa varvet runt 420 sekunder vilket ger en rätt dålig utgång men du lyckas kompensera det delvis ut på den korta rakan.

Ja, blir helt klart nåt tossigt fel i högernerförsbacken efter tv-krönet, en gissning är att jag missar apex totalt. Kan kanske iof vara en omkörning? Ska kolla om man kan se nåt om man zoomar in på "spårvalet" thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Magnus Thomé skrev:
Andreas Millbro skrev:
Intressant att du gör ett misstag på det blåa varvet runt 420 sekunder vilket ger en rätt dålig utgång men du lyckas kompensera det delvis ut på den korta rakan.

Ja, blir helt klart nåt tossigt fel i högernerförsbacken efter tv-krönet, en gissning är att jag missar apex totalt. Kan kanske iof vara en omkörning? Ska kolla om man kan se nåt om man zoomar in på "spårvalet" thumbs up


Det jag hänger upp mig på att du ökar hastigheten mycket snabbare än på de andra varven.

Enda förklaringen jag kommer på är att du tappar apex men får ett rakare spår att accelerera på. Vilket gör att du kan gå på med mer gas. Tittar man på den accelerationen jämfört med andra så är den accelerationen långsammare.

Eller har du valt en annan växel efter att du har gjort en miss med spårvalet?

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Magnus Thomé skrev:
Andreas Millbro skrev:
Intressant att du gör ett misstag på det blåa varvet runt 420 sekunder vilket ger en rätt dålig utgång men du lyckas kompensera det delvis ut på den korta rakan.

Ja, blir helt klart nåt tossigt fel i högernerförsbacken efter tv-krönet, en gissning är att jag missar apex totalt. Kan kanske iof vara en omkörning? Ska kolla om man kan se nåt om man zoomar in på "spårvalet" thumbs up


Det jag hänger upp mig på att du ökar hastigheten mycket snabbare än på de andra varven.

Enda förklaringen jag kommer på är att du tappar apex men får ett rakare spår att accelerera på. Vilket gör att du kan gå på med mer gas. Tittar man på den accelerationen jämfört med andra så är den accelerationen långsammare.

Eller har du valt en annan växel efter att du har gjort en miss med spårvalet?


Jag uppfattar det lite åt samma håll men funderar på att jag har ju pellen i botten hela den rakan normalt så... För det ser ju helsjukt ut, som om jag hade en lustgasknapp med lite extra pållar Men min vilda gissning var att jag har ett rakare spår och därmed inte bromsar genom att framhjulen mer vridna... (jag vill inte använda ordet "ploga mer" för det gör verkligen inte bilen men som tankehjälp då....) Men när jag tänker efter så kan det knappast påverka så här mycket... ska kolla om man ser en växling till...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Magnus Thomé skrev:
Andreas Millbro skrev:
Magnus Thomé skrev:
Andreas Millbro skrev:
Intressant att du gör ett misstag på det blåa varvet runt 420 sekunder vilket ger en rätt dålig utgång men du lyckas kompensera det delvis ut på den korta rakan.

Ja, blir helt klart nåt tossigt fel i högernerförsbacken efter tv-krönet, en gissning är att jag missar apex totalt. Kan kanske iof vara en omkörning? Ska kolla om man kan se nåt om man zoomar in på "spårvalet" thumbs up


Det jag hänger upp mig på att du ökar hastigheten mycket snabbare än på de andra varven.

Enda förklaringen jag kommer på är att du tappar apex men får ett rakare spår att accelerera på. Vilket gör att du kan gå på med mer gas. Tittar man på den accelerationen jämfört med andra så är den accelerationen långsammare.

Eller har du valt en annan växel efter att du har gjort en miss med spårvalet?


Jag uppfattar det lite åt samma håll men funderar på att jag har ju pellen i botten hela den rakan normalt så... För det ser ju helsjukt ut, som om jag hade en lustgasknapp med lite extra pållar Men min vilda gissning var att jag har ett rakare spår och därmed inte bromsar genom att framhjulen mer vridna... (jag vill inte använda ordet "ploga mer" för det gör verkligen inte bilen men som tankehjälp då....) Men när jag tänker efter så kan det knappast påverka så här mycket... ska kolla om man ser en växling till...


Eller så är det bara en missvisning på GPS:en det varvet. Lite det som är problemet och svårigheten, man ser bara resultatet på hastighetsspåret och inte vad som orsakade det.

Sjukt bra med loggfil men det är svårt att få den omedelbara återkopplingen på vad man gör fel. Utan man ser mest vilka partier man behöver jobba mer med.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Lite loggar från Kinnekulle i nya Circuit Tools
2845 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande