Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Har ni släckare i verkstan?
1, 2   >>
6331 besök totalt
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

Som 23 årig grabb är man ju odödlig =) vet ju alla

Själv har man inte funderat så mycket på det men pappa gav mig en brandsläckare som jag sen alltid har haft i verkstan, och det är jag jävligt tacksam för idag.

Meckar i en hall ovanför en gammal smörjgrop som har tjänat som tvätthall i några år så det är fullt med vatten i själva gropen. Vi har lagt plankor så man kan gå ovan på den och har fått dit en liten marklyft.

Nu är bilen vält mot ena väggen och jag höll på att svetsa på underredet. En liten bit papper fattar eld så jag tryckte ner den mellan plankorna bara, WOFF sa det och det stod lågor nästan ända upp i taket och jag stod mitt i det... Sprang ut ur hallen och tog släckaren som står vid dörren och fick släckt det hela på under 10 sek. Inte så lite chockad står man där med pulver i luften så Lütsen var töntigt. Jävlar är det ända man kan tänka på en rätt lång stund. Bilen som är halvt färdiglackad undertill och allt. Skulle på lack av resten av karossen nästa vecka men det ligger nog lite på is nu

De som träffat mig vet att jag har rätt långt hår och hästsvans. Svansen är en bra bit kortare, håret är tunnare mitt på huvet, ögonbrynen och ögonfransarna är nästan helt borta. Huden i ansiktet är inte så vacker, på högra armen har håret ersatts med eksem och ser lite suddigt på högra ögat.

Misstänker att det har runnit ut bensin från bilen nu när den har stått på sidan några dagar, själv är jag jätteförkyld och helt täppt men en av mina meckare kom ut idag och han sa det luktade lite bensin.

Så se till att ni har släckare i verkstan!

Halmstad
Här sen Jun 2003

Hua
Det där kunde ju gått riktigt illa...
...och jo, jag har faktiskt släckare i garaget thumbs up
...och, jag har en galvad tunna med lock där jag slänger trasor m m som har olja eller lösningsmedel på sig
...och jag låter inget brännbart ligga på golvet
...etc.

Det var inte så länge sedan jag läste om garagebränder; även om man klarar sig själv så är det ju mindre kul om ögonstenen/ögonstenarna och alla prylar brinner upp

Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Re: Har ni släckare i verkstan?

Daniel5xQ skrev:
Så se till att ni har släckare i verkstan!

Fy fansiken! Tur ska man ha ibland! Fick faktiskt med mig en idag till verkstaden.

Här sen Nov 2002

Merde!

Nu vet du vad du går för i en stressituation iaf.

Tror vi har ungefär tio slängare i garaget av blandade sorter och storlekar, sen sitter det ju en i vissa bilar också.

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Visst står det släckare i garaget, men de gånger nåt har börjat brinna är det oftast en trasa som åker fram för att "slå ut" elden. Då är det förstås mindre historier som förgasarbränder och liknande. Jag har dock lärt mig att försöka ta en annan trasa än den man just torkat bensin med...

Jag har släckt en brinnande tank (lågor utanpå och ur påfyllningshålet) med snö och klapprande handskar på min hobbybil en gång. Dagen efter det försågs bilen med lättåtkomlig släckare.

Vressel
Här sen Apr 2003

Re: Har ni släckare i verkstan?

Huha!

Jag funderade faktiskt på dedär med brandsläckare för nån vecka sen när jag svetsade på batterifästena, jobbar i en mkt trångt garage och all fluffig nyrensand inredning låg och skräpade tillsammans allt möjligt annat skräp. Ska nog skaffa en snarast ..

Tur det inte gick värre för dej än det gick! thumbs up

Daniel5xQ skrev:

Det finns en anledning till att man rekryterar soldater från dom åldrarna ..
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Fick en av mamma och pappa vill jag minnas för många år sedan då jag började bygga egen bil.

Då tyckte man kanske att det var ett fasligt tjat om släckare osv...

Men då det tog eld i bagaget då bilen låg på sidan för skrapande av underede så var det precis att jag lyckades släcka med en filt... (OT: Det är bra kvalitet på ryska armens överblivna filtar kan jag säga )

Efter det inser man att det är en billig försäkring att ha en släckare tillhands.

denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003

hehe, känner igen detta

Började svetsa rost på en gammal kadett GSI jag hade. Hade den bara uppallad på domkraft som tur är med alla hjul på.

Skulle ju bara byta skärmakanter o trösklar pä den

Mitt i yran när man höll på som bäst o svetsa ett litet litet störande hål i golvet så tar det eld i en soppaledning... Mycket mycket klumpigt, (hatar mig själv)

Börjar brinna rätt skapligt innan jag fattar vad som hänt, sliter då av mig tröjan jag har på mig o ska försöka kväva elden vilken redan tagit sig i typ allt känns det som, slår o bankar me denna tröja helt förjäves känns det som, nähä tänker jag detta funkar inte... Får då fram en tunna vatten som jag tänkte skulle släcka med skiten, men att hälla vatten uppåt ur en tunna märkte jag att det var rätt svårt då det redan då brann rätt bra i gammal tectyl o skit så jag la ner det ganska snabbt. Sprang då efter våran garagesläckare som vi hade som trygghet .... "ffjjuuuttt" sa det bara om den i ca 5 sek, totalt tom efter o ha hängt på denna vägg sen garaget byggdes antagligen (1800tal lr nått)

Börjar då fått smått panik då lågorna slår ca en meter över bilen, tänkte "shit, måste få ut bilen" släppte ner den från domkraften kröp in i lågorna o släppte handbromsen, (hett kan jag lova) bilen rullar bakåt, fan så fint tänkte jag, räddar garaget iaf då jag insett att o rädda bilen är redan kört. Precis när bilen rullar bakåt så fastnar skiten i garageporten då jag i yran glömt stänga dörrarna på bilen, den blev helt enkelt för bred för garageporten med dörrarna öppna (det har ni nog alla sett, folk som backat ur garaget med dörren öppen på bilen o fastnat i garageporten) så såg det ut ungefär
Jaha vad göra?? Fick hoppa över bilen på taket imellan lågorna o putta in bilen igen o stänga dörrarna.
Konstigt det där, för annars orkar man inte skjuta in en bil i vårat garage då det är en höjdskillnad man ska över men i sådana här lägen blir man rätt stark tydligen så jag orkade o putta in bilen igen helt själv o stänga dörrarna

Fick till slut iaf ut bilen o kunde ringa SOS så dom fick komma o släcka skiten åt mig, värsta brasan jag vart med om kan jag lova, fasen vad billack brinner bra

detta var som den såg ut innan:

http://hem.passagen.se/ascona400r/10.JPG

Detta var efter :

http://hem.passagen.se/ascona400r/Kadett8v%20003.jpg
(klipp o klistra lr nått då jag inte fick det o funka)

NU FINNS DET SLÄCKARE KAN JAG LOVA!!!!!!!!!!!!!!!

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Japp en 6kg pulver står låttåtkomligt alltid.

Jobbar på ett ställe där vi har stora mängder av otäckta och lättantändliga kemikalier, nyser någon hos oss så gör nästan brandförsvaret i byxorna... Så jag har nog rätt mkt säkerhetstänkande gratis från jobbet så att säga.

Jönköping
Här sen Jan 2004

D.Sävström skrev:

NU FINNS DET SLÄCKARE KAN JAG LOVA!!!!!!!!!!!!!!!

Åå fy fan, Bra berättelse! ska defenitivt se upp med att svetsa nära soppa ledningen.

Här sen Dec 2002

Bränder är fruktansvärda........jag har klarat mej hitils........pepper pepper.......

Men ni som skruvar och svetsar i garage med smörjgrop.......bör titta över brandsäkerheten ordentligt.

En rallyåkare i Karlstad, svetsade på sin bil i verkstaden på macken där han jobbar.
En svetsloppa letade sig ner i en av trattarna för spillolja.....och det blåste ut hela macken.....och höll på att kosta honom livet.....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Jodå, pulversläckare finns. Nu iaf, inte alltid vi har haft det...
Har som tur är klarat mig från bränder i garaget..
Iof, papperstussar på golvet brinner ju nu och då, men dom är lätta att stampa på =)
Sen har jag fått ett antal tröjor att börja brinna efter intensiv rondell-användning..
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003

Underhåll

Hej!

Det är bra med släckare. Men tänk på underhållet av dem. Speciellt när det är pulversläckare, pulver är mångsidigt, effektivt & billigt men har sina nackdelar då det skitar ner & packar sig. Pulvret packar ihop sig med tiden i nederdelen av kärlet. Det blir då som en "cementklump" och när man skall använda släckaren så blir det bara en fjutt som Sävström skrev. Det här fenomenet går snabbt om släckaren är placerad i ett fordon, båt eller annat som vibrerar. Så det man skall göra med jämna mellanrum är att skaka sin pulversläckare. Tag upp den och vänd den upp och ner, sätt örat emot kärlet och lyssna om det "rinner" innut i släckaren. Stöt kärlet gärna mot något hårt, golv, vägg tak, (var försiktig med utlösaren så inte den skadas) så pulvret lossnar om det fastnat.
En släckare bör lämnas in för kontroll med jämna mellanrum. Den kan annars vara en falsk säkerhet. Tänk på att köpa kvalitetssläckare och inte "billigskit". Det lönar sig i längden om man skulle behöva ladda om eller behöva serva. Att tänka på är att man ibland kan köpa släckare till rabbaterade priser via sitt försäkringsbolag.
Vi inköp så tänk på att 12Kg släckare kan vara overkill. Det är inte alla som orkar bära en sådan & då gör den ju ingen nytta vid en brand. Det kan vara bättre med 2st 6Kg placerade på olika ställen.
En 2Kg pulver tar ca 8-10sek att tömma, 6Kg pulver tar ca 15-20sek att tömma, 12Kg pulver tar ca 25-30sek att tömma. Kort tid i en brandsituation.

Att tänka på: Har en släckare använts så skall den laddas om även om man inte tagit slut på innehållet. Försäkringsbolagen brukar kunna stå för omladdningskostnaden. Är släckaren för gammal eller av dåligt fabrikat så brukar de byta ut den utan kostnad.

Här sen Okt 2003

jag kollade lite på brandsläckare o hittade en gammal halon-släckare!.
Sa till ägaren att halon är väl förbjudet numera, men han verkade inte bry sig.

förstör ozonskicktet o äter väl även upp syre om jag inte minns fel?

Tobias Jonasson
Värnamo
Här sen Dec 2003

Andreas Lidström skrev:
(OT: Det är bra kvalitet på ryska armens överblivna filtar kan jag säga

Jag fyllde hela skuffen på 155:an med rysk brandsläckningsutrutning när jag flyttade ur garaget....så om du behöver några stycken är det bara att slå en pling.

Alfa Giulia TI -64 (Finbilen)
Alfa 75 TURBO (Vinterbilen)
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003

AndreasNystrom skrev:

Ja det stämmer att halon-släckare är förbjudet, det påverkade ozonskiktet negativt. Tillverkning, import & återfyllning av Halon förbjöds fr.o.m. 1991-07-01. Användning skall ha upphört senast 1998-01-01. Till vissa applikationer (militära) kan det finnas dispaser, vet dock ej om de gäller längre.

Här sen Feb 2003

frav skrev:
AndreasNystrom skrev:

Ja det stämmer att halon-släckare är förbjudet, det påverkade ozonskiktet negativt. Tillverkning, import & återfyllning av Halon förbjöds fr.o.m. 1991-07-01. Användning skall ha upphört senast 1998-01-01. Till vissa applikationer (militära) kan det finnas dispaser, vet dock ej om de gäller längre.

Japp. Halon äter ozonsiktet ... tyvärr är pulvret starkt frätande, så om din motor fattar eld och du släcker den med pulver så kan du i princip slänga motorn sen (ifall du inte plockar isär den och tvättar allt omedelbums) då pulvret kommer att leta sig in i den och fräta upp cylinderväggar och dylikt.

Dessutom kan man stummontera Halonsläckare i kupén och leda rör in i motorrummet, så att man kan släcka motoreld utan att hoppa ut...bara att trycka på avtryckaren så fylls motorrummet med gas.

Men som sagt, dom är förbjudna numera...vet någon om det finns miljövänligae alternativ som inte är pulver?

Halmstad
Här sen Mar 2003

beepbeep skrev:
Men som sagt, dom är förbjudna numera...vet någon om det finns miljövänligae alternativ som inte är pulver?

Det finns ju bl.a. kolsyra för fastmontage men även system som finfördelar vatten och på så sätt kväver eld.

Här sen Okt 2003

kolsyresläckare kanske inte är så bra ifall man behöver släcka en människa :/

tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

I klubbgaraget där jag håller till har vi två stycken 6-kilos pulversläckare och en brandslang i väggen.
Pulversläckaren kom till bra användning när en olycklig stackare satte fyr på hela motorrummet när hans fina Holleyförgasare behagade att pissa ohämmat i motorrummet. Bilen var till salu och den tilltänkte köparen stod bredvid.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag har ingen i garaget.. eftersom jag inte har något garage thumbs down Men jag har en släckare och en brandfilt i bilen. Ska nog ta och investera i en rejäl släckare som jag kan ha med mig när jag snyltar på andras garage

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
6331 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande