Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: SaabSeven Ny bygge 20xx
1, 2   >>
9696 besök totalt
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
Har blivit mer o mer sugen på att bygga en helt egen bil från grunden. Så hade tänkt mig att bygga en lotus super seven. Har inte börjat bygga än men hoppas på att kunna börja såga ut delarna till karossen i slutet på veckan.

Har även funderat på vad de ska sitta för saker i den så som motor, låda, bakaxel och länkarmar
de lutar åt att de blir något av följande:

SAAB 2.0 ltt från 9-3 / BMW 2.0 sexa
Opel låda / BMW låda
Volvo axel / BMW axel
egenbyggda länkarmar / SAAB 900og länkarmar

sen har ja inte tänkt så mycket mer på vad de ska va för spec på den. Om de finns någon här som byggt en lotus super seven innan så kom gärna med tips.

//Mathias

_________________
Mathias Magnusson
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Trevligt thumbs up , lycka till.

BMW-sexan kan vara lite väl lång för att få plats i en standardram, men lyckas du flytta bak den en bit så kan det gå..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
Svante skrev:
Trevligt thumbs up , lycka till.

BMW-sexan kan vara lite väl lång för att få plats i en standardram, men lyckas du flytta bak den en bit så kan det gå..



Tja. Tack så mycket. Det lutar mer åt att det blir en SAAB motor istället. Har du byggt din bil själv?


//Mathias

_________________
Mathias Magnusson
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Japp, från minsta lilla rörstump..
Plåtbitar fick jag laserskuret.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
Svante skrev:
Japp, från minsta lilla rörstump..
Plåtbitar fick jag laserskuret.



Va kul, måste kännas jätte skönt att veta att man gjort allt själv. hur svårt tyckte du att de va? något man behöver tänka på?

_________________
Mathias Magnusson
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



oj, vart ska man börja...

För att göra en lång historia lite kortare
Det började med att jag såg en Tamiya byggsats av en caterham i en leksaksaffär, tänkte att det där kan man ju bygga. Tyvärr var byggsatsen lite i dyraste laget för en fattig student, så jag la det på is. Flera år senare såg jag boken som alla pratar om här på forumet, då tänkte jag att nu har jag ju ritningar till min modellbil. Mina kollegor mobbade mig lite om att bygga en modellbil när jag hade ritningar till en riktig..
Så.... Med hjälp av ritningarna började jag modifiera, ritade väl i ca 6mån innan jag köpte mig en sierra att slakta.

Så här i efterhand hade jag inte behövt nån donatorbil då det enda som kom ifrån den var:
växellådan, motorn, rattstången med tändningslås och drivaxlarna

Det som är kvar i bilen idag av det är bara rattstången och den ena drivaxeln (vilken ska bytas ut inom kort).

Lärdomar:
- Det kostar närmre dubbelt av vad du kalkylerat, man har glömt massor med dyra saker i sin kalkyl.
- Det tar längre tid än man tänkt
- Många tröttnar (oftast innan det börjar kosta)
- Det är vansinnigt kul att köra
- Bilen blir ALDRIG färdig..

Lycka till, fråga om det är något du undrar.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
Svante skrev:
oj, vart ska man börja...

För att göra en lång historia lite kortare
Det började med att jag såg en Tamiya byggsats av en caterham i en leksaksaffär, tänkte att det där kan man ju bygga. Tyvärr var byggsatsen lite i dyraste laget för en fattig student, så jag la det på is. Flera år senare såg jag boken som alla pratar om här på forumet, då tänkte jag att nu har jag ju ritningar till min modellbil. Mina kollegor mobbade mig lite om att bygga en modellbil när jag hade ritningar till en riktig..
Så.... Med hjälp av ritningarna började jag modifiera, ritade väl i ca 6mån innan jag köpte mig en sierra att slakta.

Så här i efterhand hade jag inte behövt nån donatorbil då det enda som kom ifrån den var:
växellådan, motorn, rattstången med tändningslås och drivaxlarna

Det som är kvar i bilen idag av det är bara rattstången och den ena drivaxeln (vilken ska bytas ut inom kort).

Lärdomar:
- Det kostar närmre dubbelt av vad du kalkylerat, man har glömt massor med dyra saker i sin kalkyl.
- Det tar längre tid än man tänkt
- Många tröttnar (oftast innan det börjar kosta)
- Det är vansinnigt kul att köra
- Bilen blir ALDRIG färdig..

Lycka till, fråga om det är något du undrar.


vart får man tag i tex noskorn o motorhuv osv? eller får man bygga allt själv?

_________________
Mathias Magnusson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Kolla på Ebay, seven heaven he he.....

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



vart får man tag i tex noskorn o motorhuv osv? eller får man bygga allt själv?

###################################################


Även om du redan hittat det får din fråga får mig att ändå tipsa om http://www.locostsweden.se/

de mesta frågor i den riktningen finns redan i överflöd om man söker i forumet

och saab motor i en 7:a låter bra ( jag vet )

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
supersonett skrev:
vart får man tag i tex noskorn o motorhuv osv? eller får man bygga allt själv?

###################################################


Även om du redan hittat det får din fråga får mig att ändå tipsa om http://www.locostsweden.se/

de mesta frågor i den riktningen finns redan i överflöd om man söker i forumet

och saab motor i en 7:a låter bra ( jag vet )



tackar tackar

_________________
Mathias Magnusson
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
NU är bygget igång:)! började kapa fyrkantsprofiler idag. jädrar va kul det är när man har riktiga grejjer att jobba med. lånade en kap på jobbet, och tror att sammanlagda diffen på alla bitar blev 1 mm riktigt skönt. är dock inte klar , får se om ja hinner göra lite i morgon


//Mathias

_________________
Mathias Magnusson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Stopp och belägg!
Innan du börjar svetsa ihop bitarna så ska du fundera på vad du ska ha för motor, växellåda, bakaxel etc så du kan planera för hur det ska sitta i ramen. Gör man inte detta hamnar lätt motorn för långt fram och man får problem med att få plats med grejorna. Vilekn ram bygger du? Bokram? McSorley? McSorley +4?
Annat som ska planeras för är var dina trianguleringar ska sitta, var du ska ha infästningarna för hjulupphängningarna osv.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
ezroller skrev:
Stopp och belägg!
Innan du börjar svetsa ihop bitarna så ska du fundera på vad du ska ha för motor, växellåda, bakaxel etc så du kan planera för hur det ska sitta i ramen. Gör man inte detta hamnar lätt motorn för långt fram och man får problem med att få plats med grejorna. Vilekn ram bygger du? Bokram? McSorley? McSorley +4?
Annat som ska planeras för är var dina trianguleringar ska sitta, var du ska ha infästningarna för hjulupphängningarna osv.


ska ha den som heter book chassis.
http://www.sevenesque.com/plans/

har inte börjat svetsa än. bara kapat.
ska ha delad bakaxel hade ja tänk, saab motor och Opel låda. passar det i den ramen tror du?

//Mathias

_________________
Mathias Magnusson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Du lär få göra främre delen av kardantunneln större. Och kika oxå på hur lång motorn är. Tror du vill få bak växellådan så långt att hela sprängkåpan är i kardantunneln.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
ezroller skrev:
Du lär få göra främre delen av kardantunneln större. Och kika oxå på hur lång motorn är. Tror du vill få bak växellådan så långt att hela sprängkåpan är i kardantunneln.



okej. jag har tänkt att göra ramen förutom stagen för torpeden och kardantunneln. sen monterar ja motorn så långt bak de går o gör torpeden o kardanen efter det. har börjat skissa på bakvagnen i och med att ja ska ha delad axel så blir de lite ändringar där.

låter det som en bra ide?


//Mathias

_________________
Mathias Magnusson
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
va o köppte lite mätverktyg idag. lika bra att köpa på sig mycket så man kan mäta allt. ska kapa vidare på ramen på torsdag hoppas att jag kan kapa så pass mycket så ja kan börja svetsa. förresten ingen som har en bra trefas MIG till salu? behöver byta ut den gamla.




///Mathias

_________________
Mathias Magnusson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



mange87 skrev:
ezroller skrev:
Du lär få göra främre delen av kardantunneln större. Och kika oxå på hur lång motorn är. Tror du vill få bak växellådan så långt att hela sprängkåpan är i kardantunneln.



okej. jag har tänkt att göra ramen förutom stagen för torpeden och kardantunneln. sen monterar ja motorn så långt bak de går o gör torpeden o kardanen efter det. har börjat skissa på bakvagnen i och med att ja ska ha delad axel så blir de lite ändringar där.

låter det som en bra ide?


//Mathias


En bra början. Fundera även lite på hur krafterna från bakvagnen tas genom ramen. Bra om man kan koppla ihop trianguleringarna med diffästen, anslutning för ramen för bakrebärarmar, kardantunnelns bakkant etc.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
ezroller skrev:
mange87 skrev:
ezroller skrev:
Du lär få göra främre delen av kardantunneln större. Och kika oxå på hur lång motorn är. Tror du vill få bak växellådan så långt att hela sprängkåpan är i kardantunneln.



okej. jag har tänkt att göra ramen förutom stagen för torpeden och kardantunneln. sen monterar ja motorn så långt bak de går o gör torpeden o kardanen efter det. har börjat skissa på bakvagnen i och med att ja ska ha delad axel så blir de lite ändringar där.

låter det som en bra ide?


//Mathias


En bra början. Fundera även lite på hur krafterna från bakvagnen tas genom ramen. Bra om man kan koppla ihop trianguleringarna med diffästen, anslutning för ramen för bakrebärarmar, kardantunnelns bakkant etc.



hu? du tappade mig vid trianguleringarna men ja antar att dumenar att ja ska förstärka ihop så mycket som möjligt?

_________________
Mathias Magnusson
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234



detta kanske skulle passa dig

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70994

jocke

_________________
Joakim Carlsson
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
Har vart och köpt ny svets, svetsskärm och fått båda böckerna jag beställt: "SFRo:s ny bygghandbok" och "Build your own spors Car". så nu e det bara att kapa klart rören till chassit och börja svetsa.


//Mathias

_________________
Mathias Magnusson
Citera
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
Dags för lite update. Alla bitarna är upp kapade och har börjat svetsa chassit

bitarna upplagda, verkar som om alla grader stämmer bra


fick bygga ett bord för att kunna vara på i rätt höjd.

_________________
Mathias Magnusson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: SaabSeven Ny bygge 20xx
1, 2   >>
9696 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande