Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Teoretisk fråga - lägre bakaxelutväxling och banåka
5153 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Kombinationen av tätväxlat och SMG-växellåda låter så rätt i mina öron.

Jag vet att lämplig bakaxelutveckling egentligen hänger mycket på vilken bana man ska köra, dvs kommer växlarna "passa" de olika partierna på banan. Men jag vet flera bilar som har bytt bakdiff som går fruktansvärt fint, och då är de manuella, kombon med snabb- och enkelväxlat i alla lägen SMG känns rätt.

Vore intressant att höra åsikter!

och nej, det är inget jag har planer på att göra. Jag är bara sugen. Inte mer

Fixhult
Här sen Apr 2004

Beroende på motor och växlingstid finns det ju en gräns när det blir för mycket växlande (alltså inte bara olämpligt utan teoretiskt för mycket för max acc).
Annars är det ju att varva ur på högsta (eller näst högsta o du vill a en cruseväxel på vägen) på längsta rakan du besöker.

Behlöver du inte kunna göra effektiva stående starter så kan du ju börja med lättelång etta (neddrevning i slutväxeln brukar ju innebära oanvändbar etta, om nu inte motorn är klen).

4.875 istället för 4.1 där bak gör skillnad för min del, och stående start är trivialt trots klen motor (kan vara lite pilligt med startvarvtal med 4.1). Varvar 6500 på Anderstorp på 5an, ca 4000 på väg till/från

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Känns lite som att förstöra bilens i övrigt utmärkta egenskaper om du frågar mig. . Ring ess och be dem ordna lite mer mos istället.

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Alternativt kan du ju göra en "Micke Bäck Edition" Billigt, roligt och winwin överallt på banan. Komfort är för gubbar Magnus

http://www.youtube.com/watch?v=GaQB_tgS7f0&hd=1

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

det viktigaste är väll att slutväxel funkar bra med den motorn (vridkurvan) växelådan och körstil man har.
det lär ju skilja väldans mycket, jag testade en hel del olika förra året i kombination med olika kamalxar å turboagg så pasade olika slutväxklar helt olika bra.
en av få födelar med stel bakaxel å volvo då utväxlingar kostar mer eller mindre inget å är fruktansvärt lätt å byta,
mitt tips är nog bara att testa byta å se vad som händer thumbs up

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag bytte utväxling på min m3 3,2 (e36) till sport clubs höstträff på gotland ring. Nu var det första gången jag körde där så det blir ju lite svårt att jämföra just på den banan. Men skillnaden som jag märkte var att istället för att åka väldigt mycket på treans växel fick jag en till två växlar till, vilket innebar att jag generellt sett kunde köra med ett klart lägre varvtal och fick en lägre oljetemperatur. Valfriheten blev större. Den utväxling jag har nu innebär att sexans växels varvtal motsvarar tidigare femma. Bilen har blivit roligare och mer allert, men till vardags saknar jag dock min gamla sexa när jag kör/cruisar på motorväg.

/Johan B

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Johan Sjöström skrev:
Alternativt kan du ju göra en "Micke Bäck Edition" Billigt, roligt och winwin överallt på banan. Komfort är för gubbar Magnus

http://www.youtube.com/watch?v=GaQB_tgS7f0&hd=1

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Min grundregel säger lägga högsta växen vid max effekt vid max fart.
Lägg lägsta växen så högte det går utan att det blir probem att starta.
Resten av växlrna sprider man på det vättigt sätt mellan högtsa o lägsta växelen.
Så lätta vart det

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Re:

fuling skrev:

Resten av växlrna sprider man på det vättigt sätt mellan högtsa o lägsta växelen.
Så lätta vart det

Sprider man så man prickar in största area under effektkurvan. Då är man hemma

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ludde, typ det du skrev thumbs up eller om man behöver förstjuta någon växel så man slipper en växling på något idiotställe på en bana.

Här sen Feb 2003

Köp spjuvers m3 e46 axel som han har till slau släng i en 4,10 eller nått så har du en extra axel med diffbroms och så har du kvar orginal till bankrånen

Låter som en perfekt combo

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Köp spjuvers m3 e46 axel som han har till slau släng i en 4,10 eller nått så har du en extra axel med diffbroms och så har du kvar orginal till bankrånen

Låter som en perfekt combo

PM'a gärna pris

Magnus Thomé skrev:
och nej, det är inget jag har planer på att göra. Jag är bara sugen. Inte mer

Göteborg
Här sen Aug 2005

Eftersom jag numera har turbomotor så har jag tänkt göra samma sak, fast tvärt om
Har bytt 3.25 diffen mot 2.65
Vet inte hur det kommer att fungera, men jag tror det blir bra.

Har 5-vxl ZF-låda med 1:1 på femman.
Detta ger teoretiskt med mina 205/50-16:

3.25@7000rpm
1an = 59km/t
2an = 99km/t
3an = 149km/t
4an = 200km/t
5an = 248km/t

2.65@7000rpm
1an = 72km/t
2an = 122km/t
3an = 183km/t
4an = 245km/t
5an = 304km/t

Vad tror ni om detta? Bättre med högre etta och lite bättre toppfart på en motorstark bil.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Nisse977 skrev:
Vad tror ni om detta? Bättre med högre etta och lite bättre toppfart på en motorstark bil.
Du har ju lite moment att använda så stora steg mellan växlarna är ju knappast nåt problem, samtidigt är väl antalet växlingar ännu vettigare att hålla nere på en turbomotor (mer tid i momentkurvan och mindre tid att vänta på respons)?

72 på ettan är väl inte så jättehögt, inte så du måste skutta från rödljusen med hjulspinn (hög etta och greppig koppling verkar vara lite svårkört i låga hasigheter, men det är väl mest med avsaknad av moment vid låga varv)?

Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Min första tanke ang detta var att det är som du säger bra att få längre mellan växlarna då motorn har ett kraftigt register. (Börjar med 2,7l grundmotor som i sig inte är så slött)

Har inget lagg mellan växlingarna, tycker problemet är att man får lägga tid på att växla istället för att dra längre på varje växel så att säga

Men det blir väl inte längre mellan växlarna, är inte bara alla växlarna flyttade, men har lika långt emellan?
Kikade på det någon gång och slutsatsen var att det blir lika många rpm mellan växlingarna, men att allt är i högre hastighet.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Nisse977 skrev:
Har inget lagg mellan växlingarna, tycker problemet är att man får lägga tid på att växla istället för att dra längre på varje växel så att säga

Men det blir väl inte längre mellan växlarna, är inte bara alla växlarna flyttade, men har lika långt emellan?
Kikade på det någon gång och slutsatsen var att det blir lika många rpm mellan växlingarna, men att allt är i högre hastighet.
Självklart blir det lika många varv mellan växlingarna, men eftersom utväxlingen är högre så ska det utföras ett större arbete mellan växlingarna. Även med din effekt borde det gå långsammare att gå från 4000 till 7000rpm om du gör det från 120 än från 100km/h ?

Att spendera tid på att växla är ju en form av lagg (mät tiden från att acceleration avtar i loggen tills den är lika stor igen).
om avsaknad av acceleration beror på en tråg låda, trög hand eller trög turbo spelar ju ingen roll för accelerationen.

Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

Nisse977 skrev:

3.25@7000rpm
1an = 59km/t
2an = 99km/t

oj, din nuvarande utväxling på ettan och tvåan är samma som jag har med 1,8 l sugmotor @ 140 hk på 1120 kg bil. Ettan måste ju vara mer eller mindre oanvändbar med 600 hk
Det borde bli en stor förbättring i körbarhet med den bakaxelutväxling du tänker byta till thumbs up

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Självklart blir det lika många varv mellan växlingarna, men eftersom utväxlingen är högre så ska det utföras ett större arbete mellan växlingarna. Även med din effekt borde det gå långsammare att gå från 4000 till 7000rpm om du gör det från 120 än från 100km/h ?

Att spendera tid på att växla är ju en form av lagg (mät tiden från att acceleration avtar i loggen tills den är lika stor igen).
om avsaknad av acceleration beror på en tråg låda, trög hand eller trög turbo spelar ju ingen roll för accelerationen.

Ja du har naturligtvis helt rätt Ska bli kul att se hur den beter sig med nya utväxlingen.
Men säger man inte att det är en "lägre" utväxling när bilen går fortare? Motorn är mindre = lägre utväxlad?
Blir alltid förvirrad av det där.. En högre växel är ju lika med bilen går fortare...

När kan man anmäla sig till SVKG's Vårrus på Falkenberg?
Hade varit himla kul att vara med, för förra gången jag körde bana var just med SVKG på Falkenberg 2006
Då hamnade jag i gruset efter Nyhemskurvan efter att ha fått sladd med kast
Har varit med ett gäng gånger genom åren sen 2006, men då har det varit som flaggvakt. Roligare att köra lite också
Tänkte köra sugmotor på min första banträff, vet inte hur bilen är med nya krängarna osv

Victor. skrev:
Nisse977 skrev:

3.25@7000rpm
1an = 59km/t
2an = 99km/t

oj, din nuvarande utväxling på ettan och tvåan är samma som jag har med 1,8 l sugmotor @ 140 hk på 1120 kg bil. Ettan måste ju vara mer eller mindre oanvändbar med 600 hk
Det borde bli en stor förbättring i körbarhet med den bakaxelutväxling du tänker byta till thumbs up

Ettan var inte mycket att ha om man gasade på fullt, inte tvåan heller egentligen... Men gasar fullt gör man inte i kurvorna, så där har man kanske nytta av tvåan.

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Nisse> Byt omgaende, din turbomaskin kommer ma mycket battre av 2.65!!!

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Med lägre slutväxel blir väl växlarna mer tätstegade? Kanske kan vara en fördel. Framför allt om man har en snabbväxlad låda.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

DJ skrev:
Med lägre slutväxel blir väl växlarna mer tätstegade? Kanske kan vara en fördel. Framför allt om man har en snabbväxlad låda.
Det blir mindre hastighetsskillnad mellan växlarna men samma varvtalshopp (du byter ju inga drev i lådan).

Angående detta med "högre" vs "lägre" utväxling

Utväxlingen i slutväxeln är (väldigt oftast) en neddrevning (lägre varv på utgående än ingående). Utväxlingen kan då beskrivas som 1/4,1 (skrivs ofta som 4,1:1), dvs 0,2439 (ett ingående varv blir 0,2439 varv på drivaxeln).
Byter man då till 1:3,9 så får man en högre utväxling eftersom ett ingående varv ger 0,2564 varv på drivaxeln, man har drevat upp den

Lägre utväxling ger lägre toppfart, precis som en lägre växel ger lägre hastighet för ett givet varvtal (vem kallar ettan för en högre växel än femman?).

Skruva banåkabil
5153 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande