Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lite försäkringssnack inför LCCS-träffen 2011-05-15
2972 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Försäkringssnack på begäran splittat från LCCS "inför-tråd"... /Falk


Kan meddela att LCCS-träffen körs med SMA försäkring, så era helårslicenser i SMA gäller såklart. thumbs up

och har ni inte helårs-licens så går det att teckna engångs-licens om ni kontaktar LCCS....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

SMA... Hade jag ingen aning om. Är det ett nytt samarbete för i år?

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lasse H på LCCS forum skrev:
... Beträffande SMA-försäkring så löser vi som arrangörer en sådan.
Vi kräver inte att deltagarna tecknar en personlig SMA-försäkring...

_________________

Rice and shine
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Lars Falk skrev:
SMA... Hade jag ingen aning om. Är det ett nytt samarbete för i år?


näe arrangemanget var försäkrat även förra året.

men det är inte obligatoriskt med förarlicenser, då arrangören valde att betala lite extra och köra på Ej obligatorisk förarlicens när dom valde.

Men det innebär som sagt att dom som har, eller vill ha... att deras SMA förarlicenser gäller.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik - SLC skrev:
Lars Falk skrev:
SMA... Hade jag ingen aning om. Är det ett nytt samarbete för i år?


näe arrangemanget var försäkrat även förra året.

men det är inte obligatoriskt med förarlicenser, då arrangören valde att betala lite extra och köra på Ej obligatorisk förarlicens när dom valde.

Men det innebär som sagt att dom som har, eller vill ha... att deras SMA förarlicenser gäller.


thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



Helt korrekt, ingen behöver lösa licenser då vi valt en sådan variant av motorsportförsäkring via SMA.

Det är även helt korrekt att det brukar vara en uppskattad tillställning, vi har har fått in fler anmälningar än platser. Det går dock att hamna på väntelista om man vill delta med sin sportbil.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Nillet skrev:
Helt korrekt, ingen behöver lösa licenser då vi valt en sådan variant av motorsportförsäkring via SMA.

Det är även helt korrekt att det brukar vara en uppskattad tillställning, vi har har fått in fler anmälningar än platser. Det går dock att hamna på väntelista om man vill delta med sin sportbil.



Nillet...... evenemanget är SMA-försäkrat och följer därigenom svensk lagstiftning enligt lagen om Motortävlingsförsäkring ..... men förarna ingår INTE i den försäkringen.

Arrangörsförsäkringen som är den lagstadgade delen (jämför med bil, så är det trafikförsäkringen-delen som alla måste ha för att skydda andra personers egendom)
dvs den försäkringen gäller tredje man och tredje mans egendom..... Och ingenting för förarna.
och är en säkerhet för arrangören, så han inte behöver riskera sin egen ekonomi ifall nu det värsta skulle hända mot förmodan.

förarförsäkringen gäller för föraren egen person. Och vill föraren vara försäkrad så måste den till MEN det är inget lagkrav utan det är ju frivilligt på samma sätt som på en bilförsäkring så är det ju frivilligt om du vill försäkra din egen bil mot skador eller stöld.


Så det blir upp till varje förare att själv välja om dom vill vara försäkrade på det här evenemanget, eftersom LCCS har valt den varianten, där det inte är obligatoriskt med förarlicens....... Och det kan förarna göra antingen genom att teckna en årslicens på www.svenskamotorsportalliansen.se eller köpa en engångslicens direkt av LCCS på plats (alternativt köpa en på webben direkt av mig, om LCCS inte vill hålla i en sådan försäljning, skillnaden är att om man köper den av LCCS så får dom en liten "provision" som håller i försäljningen.)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



Fredrik - SLC skrev:
Nillet skrev:
Helt korrekt, ingen behöver lösa licenser då vi valt en sådan variant av motorsportförsäkring via SMA.

Det är även helt korrekt att det brukar vara en uppskattad tillställning, vi har har fått in fler anmälningar än platser. Det går dock att hamna på väntelista om man vill delta med sin sportbil.



Nillet...... evenemanget är SMA-försäkrat och följer därigenom svensk lagstiftning enligt lagen om Motortävlingsförsäkring ..... men förarna ingår INTE i den försäkringen.

Arrangörsförsäkringen som är den lagstadgade delen (jämför med bil, så är det trafikförsäkringen-delen som alla måste ha för att skydda andra personers egendom)
dvs den försäkringen gäller tredje man och tredje mans egendom..... Och ingenting för förarna.
och är en säkerhet för arrangören, så han inte behöver riskera sin egen ekonomi ifall nu det värsta skulle hända mot förmodan.

förarförsäkringen gäller för föraren egen person. Och vill föraren vara försäkrad så måste den till MEN det är inget lagkrav utan det är ju frivilligt på samma sätt som på en bilförsäkring så är det ju frivilligt om du vill försäkra din egen bil mot skador eller stöld.


Så det blir upp till varje förare att själv välja om dom vill vara försäkrade på det här evenemanget, eftersom LCCS har valt den varianten, där det inte är obligatoriskt med förarlicens....... Och det kan förarna göra antingen genom att teckna en årslicens på www.svenskamotorsportalliansen.se eller köpa en engångslicens direkt av LCCS på plats (alternativt köpa en på webben direkt av mig, om LCCS inte vill hålla i en sådan försäljning, skillnaden är att om man köper den av LCCS så får dom en liten "provision" som håller i försäljningen.)

Så som vanligt kvittar det hur man gör för det blir alltid fel, men det jag skrev är ju rätt...
Nillet skrev:
...ingen behöver lösa licenser då vi valt en sådan variant av motorsportförsäkring via SMA.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Nillet skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Nillet skrev:
Helt korrekt, ingen behöver lösa licenser då vi valt en sådan variant av motorsportförsäkring via SMA.

Det är även helt korrekt att det brukar vara en uppskattad tillställning, vi har har fått in fler anmälningar än platser. Det går dock att hamna på väntelista om man vill delta med sin sportbil.



Nillet...... evenemanget är SMA-försäkrat och följer därigenom svensk lagstiftning enligt lagen om Motortävlingsförsäkring ..... men förarna ingår INTE i den försäkringen.

Arrangörsförsäkringen som är den lagstadgade delen (jämför med bil, så är det trafikförsäkringen-delen som alla måste ha för att skydda andra personers egendom)
dvs den försäkringen gäller tredje man och tredje mans egendom..... Och ingenting för förarna.
och är en säkerhet för arrangören, så han inte behöver riskera sin egen ekonomi ifall nu det värsta skulle hända mot förmodan.

förarförsäkringen gäller för föraren egen person. Och vill föraren vara försäkrad så måste den till MEN det är inget lagkrav utan det är ju frivilligt på samma sätt som på en bilförsäkring så är det ju frivilligt om du vill försäkra din egen bil mot skador eller stöld.


Så det blir upp till varje förare att själv välja om dom vill vara försäkrade på det här evenemanget, eftersom LCCS har valt den varianten, där det inte är obligatoriskt med förarlicens....... Och det kan förarna göra antingen genom att teckna en årslicens på www.svenskamotorsportalliansen.se eller köpa en engångslicens direkt av LCCS på plats (alternativt köpa en på webben direkt av mig, om LCCS inte vill hålla i en sådan försäljning, skillnaden är att om man köper den av LCCS så får dom en liten "provision" som håller i försäljningen.)

Så som vanligt kvittar det hur man gör för det blir alltid fel, men det jag skrev är ju rätt...
Nillet skrev:
...ingen behöver lösa licenser då vi valt en sådan variant av motorsportförsäkring via SMA.



ah, visste inte om ni missförstod ... eller om det var jag som missförstod vad du skrev.... men nu har vi rätat ut frågetecknen iaf så ingen tror att dom är försäkrade utan att teckna egen förarförsäkring... däremot så är alla vid sidan av banan försäkrade såklart.

Ibland är det bättre att vara övertydlig, eftersom det är lätt att det blir missförstånd med text när man skriver något litet snabbt. Men du hade absolut rätt i ditt påstående men jag misstolkade det, och vill bara att ingen annan gör det med. thumbs up


Kul förresten att ni har så bra gensvar att det redan är fullt thumbs up sånt är ju avdelningen lyxproblem

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



Fredrik - SLC skrev:
Nillet skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Nillet skrev:
blablabla...

blablabla...

blablabla...
Nillet skrev:
blablabla...

Kul förresten att ni har så bra gensvar att det redan är fullt thumbs up sånt är ju avdelningen lyxproblem

Jag tror att vi gjort ett bra jobb för att alla skall känna sig väl omhändertagna och få ut mycket av dagen.
Vi körde i början enkäter till deltagarna för att se vad vi kunde förbättra, från dessa fick vi många goda kommentarer.
Vi hade nog kunnat ha fler bandagar men det är ju en hel del jobb och bryderier som ligger bakom.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tack för hjälpen med att klargöra läget. thumbs up

Ser fram emot den 15/5.


_________________

Rice and shine
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Nu är jag inte anmäld till denna träff men jag antar att en SBF licens/försäkring inte gäller vid ett SMA arrangemang?
Dvs man måste skaffa en SMA licens till SMA arrangemang och tvärtom till SBF arrangemang för att vara försäkrad (menar nu föraren naturligtvis, inte bilen)?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
TPR skrev:
Nu är jag inte anmäld till denna träff men jag antar att en SBF licens/försäkring inte gäller vid ett SMA arrangemang?
Dvs man måste skaffa en SMA licens till SMA arrangemang och tvärtom till SBF arrangemang för att vara försäkrad (menar nu föraren naturligtvis, inte bilen)?


helt rätt uppfattat......

rent teoretiskt iofs så skulle en arrangör kunna ta ut tillstånd både av SMA och SBF och få båda licenssystemen fungera....... SMA har iofs inga problem med det, men tvivlar iofs på att SBF skulle bli så glada på det.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Fredrik - SLC skrev:
men tvivlar iofs på att SBF skulle bli så glada på det.


thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Finns det något mervärde i att teckna en SMA-förarlicens även om jag har en gällande olyckfallsförsäkring? (Ja, jag har lusläst villkoren och det är inga undantag för "motoraktiviteter".)

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Victor. skrev:
Finns det något mervärde i att teckna en SMA-förarlicens även om jag har en gällande olyckfallsförsäkring? (Ja, jag har lusläst villkoren och det är inga undantag för "motoraktiviteter".)


utan att veta dina förutsättningar i din olycksfallsförsäkring...... så om det inte finns några undantag, så nej förmodligen inte......

förrutom att det kan vara kul att hjälpa till att bygga upp något som kommer finnas kvar och ta försäkringar som även i fortsättningen gäller motorsport....... Och som håller på och jobbar på fler produkter inom försäkringar som bil, armco och sjukförsäkring för motorsportsutövaren.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Fredrik - SLC skrev:
Victor. skrev:
Finns det något mervärde i att teckna en SMA-förarlicens även om jag har en gällande olyckfallsförsäkring? (Ja, jag har lusläst villkoren och det är inga undantag för "motoraktiviteter".)


utan att veta dina förutsättningar i din olycksfallsförsäkring...... så om det inte finns några undantag, så nej förmodligen inte......

förrutom att det kan vara kul att hjälpa till att bygga upp något som kommer finnas kvar och ta försäkringar som även i fortsättningen gäller motorsport....... Och som håller på och jobbar på fler produkter inom försäkringar som bil, armco och sjukförsäkring för motorsportsutövaren.

Det är helt klart relevanta anledningar. thumbs up Jag kollade runt bland andra försäkringsbolag och det verkar komma mer och mer undantag, inte bara motorsport utan även annan sport/idrott, inte bara extremsporter.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lars Falk skrev:
Tack för hjälpen med att klargöra läget. thumbs up

Ser fram emot den 15/5.



Kan jag muta till mig en tur i VÄNSTERSÄTET Lars :-)

(För den var väl högerstyrd om jag har rätt för mig)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Allmänt banåkaforum
Lite försäkringssnack inför LCCS-träffen 2011-05-15
2972 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande