Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nyhet 2011: Absorberingsmatta för gatbilar i depån
1, 2   >>
6488 besök totalt
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Efterlevandet av miljökraven tajtas till under 2011 (SBF Gemensamma Regler/Miljö).

Efter samtal med SBF gällande miljökraven som ställs på SBF och gatbilar nyligen:
En tumregeln är att minsta användande av verktyg kräver absorberingsmatta, eller liknande under gatbilen i depån.
Tumregeln gäller alltså även för hjulbyte, vilket för vissa är en populär aktivitet i depån.
En presenning kan vara ett likvärdigt subsitut till absorberingsmatta.

om någon vill/behöver köpa en absorberingsmatta så säljer BMW Cup-representanten Harald dessa på plats för 100 Kr/meter.
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/13/1/index.php

Här sen Jul 2007

Slettet,
kan inte läsa innantill..

Här sen Apr 2006

Herre gud! Absormatta för att byta hjul, ni jobbar ju på bra för att minska deltagar antalet(läs gallra).
Konstig att man inte ska ha någon tryckutjämnande platta under domkraften för att skona asfalten på sommaren, DET kunde man ju"köpt", då asfalt är sjukt dyrt.

Ni slipper mig i år också

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Narin,

Det är alltså inget som BMWSC eller ACS hittat på utan det är tuffare miljöregler, eller efterlevande av satta miljöregler, på gång inom motorsporten, och till motorsporten räknas även gatbilskörning.
Frågan ställdes av BMWSC/ACS när vi träffade SBF i Linköping tidigare denna månad.

Miljövänner gillar inte motorsport så då gäller det att att se till att vi sköter oss så bra vi kan.
Du har väl redan sett att antal tillgängliga bandagar minskar, att grannar till motorbanor kräver ytterliggare bullerminskning, och den tid vi får när vi hyr motorbanor minskar?

Här sen Jul 2007

Re:

Narin skrev:

Herre gud! Absormatta för att byta hjul, ni jobbar ju på bra för att minska deltagar antalet(läs gallra).
Konstig att man inte ska ha någon tryckutjämnande platta under domkraften för att skona asfalten på sommaren, DET kunde man ju"köpt", då asfalt är sjukt dyrt.

Ni slipper mig i år också

Nu är det väl inte så att det är BMWSC som hittat på detta Narin, kraven kommer från uthyrarna. SBFs miljöplan byggs ut mer och mer och banägarna måste agera utifrån detta. Är nog snarare så att det kommer bli kutym på alla träffar i år oavsett arrangör. Kollar ju bara i vårt kontrakt för Sturup, där står det klart och tydligt att detta är krav och ohörsamhet kostar 1000,- per ekipage som inte har pressening eller absoberande mattan under bil.

Edit: tvåa på bollen

Här sen Jul 2004

Trådstartare
Tvåa eller etta på bollen gör ingenting.
Vi försöker ju båda få i väg bollen åt samma håll

Det går ju också att tex byta till finskor innan banträffen i stället för under banträffen.

Intressant att få veta att det kan kosta 1000 Kr i böter på Sturup.
Det visste jag inte.
Det finns ju oftast en "hustomte" på varje bana som för banägarens räkning även kontrollerar att allt går rätt till.

RATT-Johan har ju också försökt att få folk uppmärksamma:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71400

Flertalet brukar också fokusera på att köra på banan än att skruva i depån så det är inte ju inte uttalat att en presenning eller absorberingamatta är nödvändig för alla - bara om man tänker skruva.

BMWSC har dessutom absorberingsmatta till salu på plats om det kliar i fingrarna eller skruvandet blir ett tvång.
Själv kommer jag att ha en liten absorberingmatta i bilen utifallatt.
Den kan ju också användas som rumpvärmare på kall asfalt
Eller lånas ut.

Här sen Jul 2007

Måns Ulveståhl skrev:
Ådisarna rapporterar att det enligt Sturup-banägare kan bli utdelat böter på 1000 Kr, inget jag visste, men det visar att vissa tar det på allvar.

Får korrigera mig själv lite, böterna gällde nerskräpning. Ingen matta var lika med avisning från området.Läste lite för snabbt, solly. Men krav på matta kvarstår likväl och det är oavsett om du mekar eller ej, för Sturup iaf.

Här sen Apr 2006

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Tvåa eller etta på bollen gör ingenting.
Vi försöker ju båda få i väg bollen åt samma håll

:attention Jag missade båda bollarna Eller nej, jag fattar att det inte är era regler, utan SBF, men blir så trött på att allt ska stramas åt så förb---tt, förra året jagades det motorer som satt i fel bilar osv osv.

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Även gamla frågetecken håller på att rätas ut.
Det kommer mer information innan Mantorp

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
...
Det går ju också att tex byta till finskor innan banträffen i stället för under banträffen.
...

Går det lika bra med norskor, tyskor?

Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Tjohej,finns det några måttkrav,tex hela bilen ska stå inom mattan el räcker det med en begränsad matta där man för stunden pular på med bilen?
Jag va på konbane träff där markägaren (inte sbf) krävde pressänning under hela bilen å de va ett helsike att ha den på plats då det blåste och man va ute å gasade...trots verktyg,hjul mm längs kanterna.så resultatet där blev nedskräpning på grund av flyende pressar längs åkrarna!

Så en kanske 2x1m tyngre gummi/tyg matta skulle lösa många problem och troligen bli mer accepterad..

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Peter,

Från annan tråd om skruvande planeras:
För presenning, eller likartat, gäller det att täcka hela ytan under bilen.
För absorbtionsmatta gäller ytan motor-drivaxel.

Sedan har ni ju Ulrich om det blåser.
Han kan väl sätta sig på presenningen under tiden ni är ute och kör?

Det kan också tyckas att det är viljan att undvika förorening/spill/läckage på marken, och inte antal kvadratmeter, eller material som är mest avgörande.

Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Ytan,motor,drivlina på våra quattrosar innebär hela bilen..hehe..

Tror ulrich blir lite tjurig av att va insvept i ett gäng pressar men jag ska nog testa!

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
fpn
Smålandsstenar
Här sen Apr 2008

Äntligen får man utdelning för sin framhjulsdrift
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Exakt så även för mig
Tvärställd och FWD lär inte kräva mer än att i smyg strategiskt placera nosen över en stor quattropresennings ena hörn.

Stockholm
Här sen Feb 2005

om bilen står på släpkärran när man skruvar behövs väl ingen matta pressening eller????
Har jag tolkat regeln rätt ???????????????

Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Under förutsättning att släpet är reggat som pressenning och har vagnbok från sbf...

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Re:

audimotorsport skrev:
Under förutsättning att släpet är reggat som pressenning och har vagnbok från sbf...

Det betyder att om jag gör reparationen i en transportbuss så skall den också vara reggad som pressening och ha vagnbok. Jag är tveksam och skall kolla upp detta. Använder min släpkärra som reparationsbord , funkar jättebra.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Lennart skrev:
om bilen står på släpkärran när man skruvar behövs väl ingen matta pressening eller????

Ja, men endast udda dagar jämna veckor då luftrycket går under 1013 mbar och/eller det samtidigt finns färre än fyra kineser per kvadratkilometer(*)...

Herregud, köp en presenning på Biltema för 59sek så kanske vi får köra bana i iaf 10 år till innan Maria Wetterstrand skall riva upp alla banor och plantera blommor...

(*I TjingTjong- och KokOBelloprovinserna)

Stockholm
Här sen Feb 2005

Re:

BTG skrev:
Lennart skrev:

Ja, men endast udda dagar jämna veckor då luftrycket går under 1013 mbar och/eller det samtidigt finns färre än fyra kineser per kvadratkilometer(*)...

Herregud, köp en presenning på Biltema för 59sek så kanske vi får köra bana i iaf 10 år till innan Maria Wetterstrand skall riva upp alla banor och plantera blommor...

(*I TjingTjong- och KokOBelloprovinserna)

'Har en pressening som Maria godkännt.

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns en positiv bieffekt med pressening under bilen, man hittar tappade småsaker mycket lättare när/om man mekar.

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
6488 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande