| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Knak i chassiet
|
1224 besök totalt |
|
Knak i chassiet
Jag har en Corvette 2005 med Pfadt coil over chassie typ http://www.pfadtracing.com/catalog/p Jag har åkt tre dagar på bana samt några månader på gata. Nu knakar det tydligt i chassiet, ungefär som en fjäder gnider mot ett metallplan. Det är inte speciellt när jag svänger, accelererar eller bromsar. Jag tolkar det som att det låter när fjädringen kompenserar för ojämnheter i marken. Jag pratade med Erik på Torq som trodde att det är att jag behöver spänna upp droplinksen till krängarna eftersom det kan börja glappa efter lite användning. Jag gjorde så på framaxeln och bara spände ut ena droplinken några millimeter, typ ett varv lite drygt. Jag inbillar mig att det knakade något lite mindre. Men det knakar fortfarande bra. Har någon haft liknande problem? Hur vet jag att jag spänner upp droplinksen rätt? Eller har jag fel teori och borde leta efter bussningen som gett upp? Peo. Länk till min tråd där bilen fick sitt nya chassie monterat. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Har du bytt några bussningar? Dina coilovers har väl motsvarande material (delrin/poly) i övre fästena och jag vet av egen erfarenhet av Pfadt länkarmsbussningar att de kan knaka ganska rejält och kräver ett visst underhåll för att hållas tysta.
Så jag tror inte det är fjädrarna utan infästningar där delrin/poly bussningar använts. |
||||
|
Lossa
Smart Magnus - jag testar att lossa. Magnus B - Vad gör man för att underhålla? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Re: Lossa
Skulle tro att man fettar in bussningarna pa nytt! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re: Lossa
Japp, men jag kör latmansvarianten och spraysmörjer dem vilket ger bieffekten att man behöver spola av grus och annat vägdamm som fastnar.
I det stora hela så är det inte såå jobbigt, brukar göra det i samband med annat regelbundet fix när hjulen ändå är bortplockade. Rätt eller fel, tyst är det iallafall numera.
Det finns dem som borrat och monterat fettnipplar i länkarmsinfästningarna + fixat kanaler i bussningarna för att kunna smörja regelbundet, plocka isär är nog inte att tänka på mer än vid byte. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Knak i chassiet
|
1224 besök totalt |