Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 136, 137, 138   >>
73 besök idag (1059130 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Håkan Haver skrev:
Ronny Norkvist skrev:
Jag kommer ha min huvudbrytaren (relästyrd) direkt på batteriet så det bryter allt. Endast anslutning till eventuell klocka kommer sitta före.
Efter huvudbrytaren kommer det gå direkt till startmotor och vidare till generator och säkrings central.
Kommer även ha en kraft huvudsäkring vid batteriet eftersom jag har långa sladdar mellan batteri(fram) och startmotor(bak).


Tänkte mest på att vid start kan man ju fasiken komma upp i 2-3-400 Ampere lite kort. Funderar på att dubbelskydda just startkabel och skita i brytare


På båtar bryter man även startströmmen. Går utmärkt. Startströmmen har jag mätt till ~150A som max i min förra båt med 5,7l V8, förvisso startar man ej i minusgrader. Vill du ha snyggare huvudbrytare än de fula i plast med röd nyckel finns det i båtaffärerna.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Håkan Haver skrev:
Ronny Norkvist skrev:
Jag kommer ha min huvudbrytaren (relästyrd) direkt på batteriet så det bryter allt. Endast anslutning till eventuell klocka kommer sitta före.
Efter huvudbrytaren kommer det gå direkt till startmotor och vidare till generator och säkrings central.
Kommer även ha en kraft huvudsäkring vid batteriet eftersom jag har långa sladdar mellan batteri(fram) och startmotor(bak).


Tänkte mest på att vid start kan man ju fasiken komma upp i 2-3-400 Ampere lite kort. Funderar på att dubbelskydda just startkabel och skita i brytare


Ja det borde väl gå bra, finns väl inget krav på att ha huvudbrytare (tror jag...)
Däremot måste man ju ha någon form av stöldskydd med nycklar.
26 § Stöldskydd ska finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



Ronny Norkvist skrev:
26 § Stöldskydd ska finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor.

När jag försäkrade min se7en så fick jag igenom att det blev godkänt med ett snap off
på ratten i stället för en rattkrycka. thumbs up


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Det blir snapoff
Huvudbrut
Tändlås/rattlås
Och troligtvis dold switch till tänd

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Tjabba
Jag har D+ B+ och W på min generator
Bosch

Behöver väl bara fet på B+ och sen via liten lampa till D+ väl via tändnyckel. eller kan jag bara köra lampan via huvudbrytare?

Så då stämmer väl nedastående?

" W+ : rev counter
B+ : Main output - normally connected directly to the positive terminal on starter solenoid. From there there should be a thick gauge cable to the positive terminal on the battery
+ : Not to be used in a normal LR setup
D+ : Charge warning lamp. Actually the charge warning lamp is connected to the positiv terminal on the battery (from a ignition switched supply) and the D+ terminal on the alternator. When the engine is started current flows from the battery through the charge warning lamp through D+ on the alternator and from there through the windings to vehicle earth/ground/negative. This current is needed for the alternator to exide itself (field windings) so it can begin to produce current itself. When the alternator begins producing current the D + is producing current, and therefore sending current to the charge warning lamp. The charge waring lamp will then receive positiv current from both battery and D+ and will therefore not light up. "

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Kör laddlampan via nyckel. Varför hålla på och bryta huvudströmmen hela tiden?

_________________
S Örnberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Håkan Haver skrev:
Vill man att startmotorns fetkabel går via huvudbrytare. Glömt hur jag gjorde sist men det var väl inte så va?
/H


Jag brukar koppla även start via huvudbrytare, endast i ett fall fick jag för högt spänningsfall (v12a) men då va det en enkel sak att flytta den kabeln till andra sidan.
Men det hade att göra med den lite för svaga startmotorn och att jag fick lägre startsignal till styrsystemet från vevaxelgivarn som jag flyttade den.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Fixat en krallig brytare så jag kör start via den med. Och tändning på lås
/H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
I'm mister cable guy.



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



thumbs up

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Bara 260? :P

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
erikjakan skrev:
Bara 260? :P
texten blev så föbannat liten. Får ta det på gos om jag vågar

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



Fint att det rullar på lite igen för dig Håkan
Måste fråga lite ang. motorn jag vet du köpte flera utav. Vart det toppar över i lösdelar?
Har en sallad hemma o fixa :P

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
niczii skrev:
Fint att det rullar på lite igen för dig Håkan
Måste fråga lite ang. motorn jag vet du köpte flera utav. Vart det toppar över i lösdelar?
Har en sallad hemma o fixa :P

Maybe, vad hände?
0707981774 lär väl va ute i garaget vid 9:00 typ

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



Håkan Haver skrev:
niczii skrev:
Fint att det rullar på lite igen för dig Håkan
Måste fråga lite ang. motorn jag vet du köpte flera utav. Vart det toppar över i lösdelar?
Har en sallad hemma o fixa :P

Maybe, vad hände?
0707981774 lär väl va ute i garaget vid 9:00 typ


Drivremmen hoppade och skar in sig in i kamkåpan vid veven. Dessa rester orsakade i sin tur en överkuggning med noll komp på samtliga cylindrar som följd.... Ska riva ner o inspektera spektaklet nogrannare under kommande vecka. Men inspektionskameran skvallrar om snea ventiler vad jag kan se.

Slår dig en pling imorn så kan vi ju kika vad du har till övers iaf 👍

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
niczii skrev:
Håkan Haver skrev:
niczii skrev:
Fint att det rullar på lite igen för dig Håkan
Måste fråga lite ang. motorn jag vet du köpte flera utav. Vart det toppar över i lösdelar?
Har en sallad hemma o fixa :P

Maybe, vad hände?
0707981774 lär väl va ute i garaget vid 9:00 typ


Drivremmen hoppade och skar in sig in i kamkåpan vid veven. Dessa rester orsakade i sin tur en överkuggning med noll komp på samtliga cylindrar som följd.... Ska riva ner o inspektera spektaklet nogrannare under kommande vecka. Men inspektionskameran skvallrar om snea ventiler vad jag kan se.

Slår dig en pling imorn så kan vi ju kika vad du har till övers iaf 👍

Hörs

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Har vi nån duktig därute som är expert på hur man kopplar en torkarmotor.
Lotus elis



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Hej.

Såhär ser min ut.

Vid tändning på:
Grön 12V
Svart Jord





Kan såklart maila kopplingsschemat till dig om du vill, PM:a isåfall din address.

Med vänlig hälsning Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
johanz skrev:
Hej.

Såhär ser min ut.

Vid tändning på:
Grön 12V
Svart Jord





Kan såklart maila kopplingsschemat till dig om du vill, PM:a isåfall din address.

Med vänlig hälsning Johan


Tackar, vilket forum vi har :-)
Ska nog gå bra med det där.
:-) :-)

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Ok. kopplade som du beskrev och dom 2 yttre sladdarna ger med plus tillfört hög och låg fart.
Men jag förstår inte hur jag skall få till park, eller ännu lyxigare ett sveps pet på spak och en rörelse. Måste va klur med kurvorna inuti. Innan jag tänker ihjäl mig så frågar jag.

Polvändarrelä på nått sätt



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Det ska vara 12v på en anslutning konstant när tändningen är på, det är den som gör att torkaren går tillbaks till 0

_________________
S Örnberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 136, 137, 138   >>
73 besök idag (1059130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande