Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 136, 137, 138 >> 126 besök idag (1059183 totalt) |
Du tänker rätt . Det blir inte riktigt bra . Vill man däremot experimentera lite så har jag provat sånn vacuumpåse för å tryck ihop grejjer till förvaring med gott resultat , visst det är inga strukturella grejjer , men ett uppsamlingskärl till minigp-hojen å det var ju även som hijlyften lyfte mot . Sen en lyftfilterkåpa till en sportster . Annars funkar pressmetoden men det är ju bara till platta prylar . Fast slår testet väll ut med latexballong så kan vi ju tillverka en till din form också om du vill sen . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Även handlagt utan vacuum så borde ju kolfiber vara avsevärt starkare i fibrerna, än vad glasfibermatta är?? Det trodde jag iallafall, men jag har absolut ingen kunskap eller erfarenhet i ämnet. Dem delar jag gjort till formelbilen nu är den enda jag har, och jag tycker delarna känns avsevärt mycket lättare och smidigare än vad jag får för mig att det skulle ha vart i glasfiber, dvs styvhet per vikt eller vad man ska säga. Men som sagt det är enbart min mycket amatörmässigt uppfattning.
Det blir nog bra hur du än gör för ändamålet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Den här sidan verkar ta upp lite av ämnet, https://www.thomassondesign.com/bygg Risken är stor att den försvinner när jag nu använder glasfiber. Återkommer med resultatet! mvh //R _________________ Ricky Schneberger |
||||
Nu har bilen fått två nya stolar iallafall. Tanken är att kunna gasa runt lite under sensommaren, mest för att det är roligt, och sen börja med klädseln till vintern. Igen.
Justeringen kommer från en Volvo 900-serie. Lösningen kommer att bli en kopia på den gamla stolen, då jag svårligen suttit i en skönare stol än den. Stolen är gjord av 300+450+300gr matta. //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||
Är inte ljudet bäst utan något utanför trattarna?? Så kör jag på alla mina bilar- Hobbybilar _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Absolut, men jag tror motorn gillar filtrerad luft bättre. //R _________________ Ricky Schneberger |
||||
Någon som upplever att de där pumparna kärvar när de får stå (vinterförvaring)?
Jag har problem med att pumpen vid full sprutt drar ca 20A, och enligt spec ska pumpen aldrig dra mer än 10A. Det gör att säkringen löser och eftersom det är PWM så är det inte bara att hänga dit ett relä. Iofs kan jag hänga dit ett PWM-relä, men det är inte rätt. Jag har varit i kontakt med Craig som säger att pumparna kan börja kärva då bilen står förvarad, även om det varit vatten och smörja i systemet. Nu ska det komma en ersättningspump, men frågan är om någon mer råkat ut för problemet? Allt styrs med en "8020 -EWPr& FAN DIGITAL CONTROLLER". Pumpen är en "Craig EWP115". Så länge pumpen inte går för fullt så håller den sig på ca 5.4-9.7A, men så fort den börjar gå för fullt, inne i stan eller i en bilkö så skjuter säkringen direkt och mäter jag då så ligger pumpen och drar mellan 18-20A. mvh //R _________________ Ricky Schneberger |
||||
Amerikanskt dynga, vet fler som har haft problem med dessa pumpar,
Tror dem drar mer än 10. Jag hade nog öppnat å kollat om det kan kommit in något skit som gör att den går tungt eller om man kan göra rent och smörja upp något lager, eller eventuellt om någon plastdetalj svullnat så den behövs putsas med lite smärgelduk _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Men nu börjar det likna något.
En reservstol sitter på plats så att jag äntligen kan börja sortera ut bilen. Luftintagen håller på att ta form, bilder kommer på hela processen, och 3 stolar är gjutna. En extra så jag kan köra bilen medan de andra får sin klädsel. Motorn börjar gå riktigt riktigt bra efter ett evigt justerande och just nu känns livet rätt så gott. _________________ Ricky Schneberger |
||||
Det är min bestämda uppfattning också. Men nu kommer det en ny inom några dagar. //R _________________ Ricky Schneberger |
||||
Om du inte har det, sät ett utjämningsrör mellan plenumen.
'tre cylindiga' motorer har större växlingar mellan undertryck och övertryck i plenumet än en 4 cyl. Detta pga en 4cyl så stör pulserna varandra lite. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Tack för tipset. Jag trodde inte att det påverkade eftersom plenumet/luftburken sitter före spjällen (ITB). //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||
Det är ju hårda pulser i ljudet
Men jag trodde du körde med singelspjäll till vardera plenumet, pulserna är dock lika hårda ändå. Men kommer nog kanske inte hjälpa med utjämningsrör, utan då istället en stor luftburk där alla 6 trattarna går i. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Haha, nu är jag nyfiken på om du hört ljudet från Youtube eller i verkligheten de senaste dagarna, för jag har själv suttit och klurat på att jag nästan kan räkna pulserna vid vissa varvtal, främst innan vridmomentet börjar närma sig peak. //R _________________ Ricky Schneberger |
||||
Ni får mg att börja fundera....
Kan min bil gå bättre och jag sätter på ett utjämningsrör tro?? https://www.youtube.com/watch?v=RqtX Fast jag är tveksam på om min motor gillar" filtrerad luft "bättre _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Behövs inte. Jag kör själv 3.2 24V med ITB's. Hade varit en annan femma om du hade ett spjäll per cylinderbank. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Du ska ju ha cred för att ha en bil som går rakt iallafall. Chassiet glöms bort alldeles för ofta. mvh //R _________________ Ricky Schneberger |
||||
Hej,
Har lite problem med att under full acceleration på främst 1-3ans växel så pumpar hela chassiet upp och ner. Bakvagnen komprimerar och släpper, komprimerar och släpper. Jag har provat att ändra hårdheten i dämparna, men det blir marginella skillnader. Gasspjällen är ju vajermanövrerade och foten är stadig på gasen under accelerationen, så jag tror inte att det handlar om ofrivilligt "gasfotsfladder". Beteendet kommer med motoreffekten, sänker jag tändningen på motorn 4 grader i mellanregistret så minskar pumpningen avsevärt. Tips på var jag ska pilla för att få bort beteendet? mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 136, 137, 138 >> 126 besök idag (1059183 totalt) |