Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 136, 137, 138   >>
126 besök idag (1059183 totalt)
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



rschneberger skrev:
knotan skrev:
Om 1.8mm aluminium spricker, så har du troligen Ganska elaka vibrationer i kombination med pulser.
Glasfiber måste då vara rejält tjockt och därmed tungt /klumpigt. I kolfiber kan du göra det avsevärt tunnare /nättare Men ändå då det starkare /tåligare.

Sedan är det ju bara spackla /slipa /lacka i vilken färg du vill, menade inte kolfiber blankt å fint. Mer för att få det starkare.

Arbetsmetoden är ju i övrigt liksom Samma mellan kolfiber och glasfiber, bortsett från att du slipper att det kliar satan överallt som det för med glas. thumbs up


Jag är inte alls säker på att jag här hemma i verkstan utan vaccum kan få fram den viktfördel som kolfibern kan ge. Det som väger är ju epoxin/polyestern. Och det jag sett av handgjutna saker i kolfiber utan vaccum har inte imponerat på mig. Det har mest känts väldigt sprött. Så jag håller mig till planen. thumbs up

mvh //R


Du tänker rätt .
Det blir inte riktigt bra .
Vill man däremot experimentera lite så har jag provat sånn vacuumpåse för å tryck ihop grejjer till förvaring med gott resultat , visst det är inga strukturella grejjer , men ett uppsamlingskärl till minigp-hojen å det var ju även som hijlyften lyfte mot . Sen en lyftfilterkåpa till en sportster .

Annars funkar pressmetoden men det är ju bara till platta prylar .
Fast slår testet väll ut med latexballong så kan vi ju tillverka en till din form också om du vill sen .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
clarohr
Lyngby, Danmark
Här sen Sep 2009
Inlägg: 28



Här er en lille historie:











Backfire och startbutton och kulboks v. motorrum er farligt! ;-)

_________________
Claus Rohr
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Även handlagt utan vacuum så borde ju kolfiber vara avsevärt starkare i fibrerna, än vad glasfibermatta är?? Det trodde jag iallafall, men jag har absolut ingen kunskap eller erfarenhet i ämnet. Dem delar jag gjort till formelbilen nu är den enda jag har, och jag tycker delarna känns avsevärt mycket lättare och smidigare än vad jag får för mig att det skulle ha vart i glasfiber, dvs styvhet per vikt eller vad man ska säga. Men som sagt det är enbart min mycket amatörmässigt uppfattning.

Det blir nog bra hur du än gör för ändamålet thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



clarohr skrev:
Här er en lille historie:


Backfire och startbutton och kulboks v. motorrum er farligt! ;-)


Ouch!

//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Även handlagt utan vacuum så borde ju kolfiber vara avsevärt starkare i fibrerna, än vad glasfibermatta är?? Det trodde jag iallafall, men jag har absolut ingen kunskap eller erfarenhet i ämnet. Dem delar jag gjort till formelbilen nu är den enda jag har, och jag tycker delarna känns avsevärt mycket lättare och smidigare än vad jag får för mig att det skulle ha vart i glasfiber, dvs styvhet per vikt eller vad man ska säga. Men som sagt det är enbart min mycket amatörmässigt uppfattning.

Det blir nog bra hur du än gör för ändamålet thumbs up


Den här sidan verkar ta upp lite av ämnet, https://www.thomassondesign.com/bygga/materialfakta/armeringsmaterial . Jag är alldeles för dåligt insatt för att ha en bergfast åsikt. Fördelen med tunn aluminium är ju den där råa krispiga tonarten som blir på högvarv. Icke att förglömma.

Risken är stor att den försvinner när jag nu använder glasfiber. Återkommer med resultatet!

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Nu har bilen fått två nya stolar iallafall. Tanken är att kunna gasa runt lite under sensommaren, mest för att det är roligt, och sen börja med klädseln till vintern. Igen.

Justeringen kommer från en Volvo 900-serie.
Lösningen kommer att bli en kopia på den gamla stolen, då jag svårligen suttit i en skönare stol än den.

Stolen är gjord av 300+450+300gr matta.




//Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



rschneberger skrev:
. Fördelen med tunn aluminium är ju den där råa krispiga tonarten som blir på högvarv. Icke att förglömma.

Risken är stor att den försvinner när jag nu använder glasfiber. Återkommer med resultatet!

mvh //R


Är inte ljudet bäst utan något utanför trattarna?? Så kör jag på alla mina bilar- Hobbybilar

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



2QIK4U skrev:
rschneberger skrev:
. Fördelen med tunn aluminium är ju den där råa krispiga tonarten som blir på högvarv. Icke att förglömma.

Risken är stor att den försvinner när jag nu använder glasfiber. Återkommer med resultatet!

mvh //R


Är inte ljudet bäst utan något utanför trattarna?? Så kör jag på alla mina bilar- Hobbybilar


Absolut, men jag tror motorn gillar filtrerad luft bättre. thumbs up

//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Någon som upplever att de där pumparna kärvar när de får stå (vinterförvaring)?

Jag har problem med att pumpen vid full sprutt drar ca 20A, och enligt spec ska pumpen aldrig dra mer än 10A. Det gör att säkringen löser och eftersom det är PWM så är det inte bara att hänga dit ett relä. Iofs kan jag hänga dit ett PWM-relä, men det är inte rätt.
Jag har varit i kontakt med Craig som säger att pumparna kan börja kärva då bilen står förvarad, även om det varit vatten och smörja i systemet. Nu ska det komma en ersättningspump, men frågan är om någon mer råkat ut för problemet?

Allt styrs med en "8020 -EWPr& FAN DIGITAL CONTROLLER". Pumpen är en "Craig EWP115".

Så länge pumpen inte går för fullt så håller den sig på ca 5.4-9.7A, men så fort den börjar gå för fullt, inne i stan eller i en bilkö så skjuter säkringen direkt och mäter jag då så ligger pumpen och drar mellan 18-20A.

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Nu ska det bli slut med 120gradig motorolja så fort man gasar lite.
Dags att kitta oljekylaren med en fläkt.

thumbs up



_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Amerikanskt dynga, vet fler som har haft problem med dessa pumpar,
Tror dem drar mer än 10. Jag hade nog öppnat å kollat om det kan kommit in något skit som gör att den går tungt eller om man kan göra rent och smörja upp något lager, eller eventuellt om någon plastdetalj svullnat så den behövs putsas med lite smärgelduk

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Men nu börjar det likna något.

En reservstol sitter på plats så att jag äntligen kan börja sortera ut bilen. Luftintagen håller på att ta form, bilder kommer på hela processen, och 3 stolar är gjutna. En extra så jag kan köra bilen medan de andra får sin klädsel.

Motorn börjar gå riktigt riktigt bra efter ett evigt justerande och just nu känns livet rätt så gott.





_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Amerikanskt dynga, vet fler som har haft problem med dessa pumpar,
Tror dem drar mer än 10. Jag hade nog öppnat å kollat om det kan kommit in något skit som gör att den går tungt eller om man kan göra rent och smörja upp något lager, eller eventuellt om någon plastdetalj svullnat så den behövs putsas med lite smärgelduk


Det är min bestämda uppfattning också. Men nu kommer det en ny inom några dagar.

//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Om du inte har det, sät ett utjämningsrör mellan plenumen.
'tre cylindiga' motorer har större växlingar mellan undertryck och övertryck i plenumet än en 4 cyl.
Detta pga en 4cyl så stör pulserna varandra lite.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Kadett4wd skrev:
Om du inte har det, sät ett utjämningsrör mellan plenumen.
'tre cylindiga' motorer har större växlingar mellan undertryck och övertryck i plenumet än en 4 cyl.
Detta pga en 4cyl så stör pulserna varandra lite.


Tack för tipset.
Jag trodde inte att det påverkade eftersom plenumet/luftburken sitter före spjällen (ITB).



//Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Det är ju hårda pulser i ljudet

Men jag trodde du körde med singelspjäll till vardera plenumet, pulserna är dock lika hårda ändå.
Men kommer nog kanske inte hjälpa med utjämningsrör, utan då istället en stor luftburk där alla 6 trattarna går i.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Kadett4wd skrev:
Det är ju hårda pulser i ljudet

Men jag trodde du körde med singelspjäll till vardera plenumet, pulserna är dock lika hårda ändå.
Men kommer nog kanske inte hjälpa med utjämningsrör, utan då istället en stor luftburk där alla 6 trattarna går i.


Haha, nu är jag nyfiken på om du hört ljudet från Youtube eller i verkligheten de senaste dagarna, för jag har själv suttit och klurat på att jag nästan kan räkna pulserna vid vissa varvtal, främst innan vridmomentet börjar närma sig peak.

//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Ni får mg att börja fundera....
Kan min bil gå bättre och jag sätter på ett utjämningsrör tro??

https://www.youtube.com/watch?v=RqtX1e128EU

Fast jag är tveksam på om min motor gillar" filtrerad luft "bättre

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



rschneberger skrev:
Kadett4wd skrev:
Om du inte har det, sät ett utjämningsrör mellan plenumen.
'tre cylindiga' motorer har större växlingar mellan undertryck och övertryck i plenumet än en 4 cyl.
Detta pga en 4cyl så stör pulserna varandra lite.


Tack för tipset.
Jag trodde inte att det påverkade eftersom plenumet/luftburken sitter före spjällen (ITB).



//Ricky


Behövs inte.
Jag kör själv 3.2 24V med ITB's.
Hade varit en annan femma om du hade ett spjäll per cylinderbank.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



2QIK4U skrev:
Ni får mg att börja fundera....
Kan min bil gå bättre och jag sätter på ett utjämningsrör tro??

https://www.youtube.com/watch?v=RqtX1e128EU

Fast jag är tveksam på om min motor gillar" filtrerad luft "bättre


Du ska ju ha cred för att ha en bil som går rakt iallafall. Chassiet glöms bort alldeles för ofta. thumbs up

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hej,

Har lite problem med att under full acceleration på främst 1-3ans växel så pumpar hela chassiet upp och ner. Bakvagnen komprimerar och släpper, komprimerar och släpper.
Jag har provat att ändra hårdheten i dämparna, men det blir marginella skillnader.

Gasspjällen är ju vajermanövrerade och foten är stadig på gasen under accelerationen, så jag tror inte att det handlar om ofrivilligt "gasfotsfladder".

Beteendet kommer med motoreffekten, sänker jag tändningen på motorn 4 grader i mellanregistret så minskar pumpningen avsevärt.

Tips på var jag ska pilla för att få bort beteendet?

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 136, 137, 138   >>
126 besök idag (1059183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande