Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 136, 137, 138 >> 107 besök idag (1059164 totalt) |
Den här våren startade väl inte som någon av oss hade tänkt.
Planerade resor är osäkert om de blri av, planerade bandagar är skjutna på framtiden och eventuella bilträffar och frukostklubbar...de blir också allt som oftast inställda. Och det är då man behöver det där glaset med vin, lite soft musik eller bara lite fågelkvitter....och möjligheten att kunna sätta sig och njuta av det man håller på med, det som man lägger all sin vakna fritid på. _________________ Ricky Schneberger |
||||
|
||||
Otroligt vad fin den är! _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
En gammal 2takts trimmare (han har nog renoverat fler båtmotorer än här är inlägg i tråden) sa till mig när jag jobbade för honom: Alltid öppningen på clipset nedåt.
Som konstruktör idag, har lite svårt att tro att clipset kan egensvänga eller röra sig så pass vid fullvarv att det skulle spela någon roll dock. Men bilen är riktigt snygg! Proportionerna och linjerna är helrätt! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
verkligen! |
||||
|
||||
Hej,
Nu är motorn på väg ihop, imorgon kommer det lite packningar och sen ska det sättas ihop. Nu till något helt annat. Är det någon som har bilder eller koll på hur topparna ser ut med igensvetsade vattenkanaler, ventilstorlekar etc på de 3.8-literskonverteringar som finns? Någon som vet vilken diameter spigoten (cylinderfoten) "måste" ha för att kunna göra sitt jobb? De foder som finns, är de raka på utsidan eller är de svarvade med avsmalnad midja? Tänker främst på hur man kan maximera vattenflödet runt cylindrarna då det blir trångt i huset. Jag tror väl att de har avsmalnad midja, men jag kan ha fel. Alltså...jag söker så mycket uppgifter som möjligt om dessa 3.8-literskonverteringar som gjorts, men jag är inte intresserad av att köpa ett nytt färdiggjort kit. Begagnat kan dock vara av intresse. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||
Nuså!
Tog lite tid. Bara denna kamremspännare...och att hitta info om hur den skulle ställas.... Och alla if and then and WHAT! Men nu är eländet ihop iallafall. JAg hoppas att den kommer att hålla hela den här säsongen. Cylinderloppen var som speglar när jag öppnade motorn och jag vet inte varför. Kolvringarna hade bra gap och alla lager i motorn var bra, men vevstakslagren byttes trots allt. Alla vevstakar hade därefter mellan 0.045-0.051mm i spel. Fullt rimligt på en motor som ska varvas. Kammarna var lite stökiga men efter att ha snurrat motorn 50 varv och mätt i 8 timmar så begrep jag vad som påverkade vad och allt hamnade exakt på spec. Ska bli kul att se om motorn går annorlunda eller inte. Passade även på att slå in ett "noll-märke" på svänghjulet så jag slipper stroba med lampan genom brandväggsluckan. Jag har aldrig satt ihop en motor med Permatex Blue tidigare, men jag hoppas det är lika bra som Reinz. Reinz brukar man få skära bort från alla ytor så... Slänger med lite bilder, för det är ju det vi alla vill se. I övrigt så har jag påbörjat en helt ny motor, så det är väl den som kommer att landa här i tråden vartefter.... 13 remhjul! _________________ Ricky Schneberger |
||||
Vackert!
Vet du vad för startmotor du har? (Silikon var det som satte igen de trånga kanalerna i min gamla motor, är det inte ganska mkt sånt där?) |
||||
[quote="Eldh"]Vackert!
Vet du vad för startmotor du har? (Silikon var det som satte igen de trånga kanalerna i min gamla motor, är det inte ganska mkt sånt där?)[/quote Strängarna är 2mm på var sida om packningarna. Jag har nog alltid limmat på det viset och aldrig haft silikon i silen. Tror det beror på fabrikat. Startmotor är en bosch. 001108048.... Ser det ut att stå på lappen. Mvh Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||
Starten ser väl original ut? Brukar också vara ett fäste där på änden som förbinder startmotorn med motorfästet, åtminstone på 12v.
Det borde närma sig uppstart nu? |
||||
Startar den imorgon efter morgonfikat skulle jag tro. En annan fråga, som jag ställt på ett annat forum.... Vad är original cylinderfotstätning gjord i för gummi? Jag såg att de nitriltätningar som bla Momentum säljer (OR105x1.5) har en maxtemp på 100grader. Det kanske iofs räcker där nere i motorblocket även om 120grader hade känts bättre. Någon som vet? _________________ Ricky Schneberger |
||||
Det är nog inget med exklusivt än helt vanliga std oringar.
De 100 c du läst är antagligen över en kontinuerlig tid ihop med de värsta kemikalier oljor de är specar att klara. ,år efter år. Dvs värsta omständigheter. Tänk på att man specar sådant för tex industrin, där en maskin kan stå å tuffa dygnet runt år efter år efter år. På Max vad sakerna är specade tilll. Och en o-ring börjar väldigt sällan läcka ens när de blivit överbelastade, utan går oftast sönder och byts i samband med att något annat går sönder eller demonteras. Antagligen ligger tempen i ditt fall under drift långt lägre än 100, och även om det stiger över 100 korta stunder så klarar de det med. Du har nästan inget tryck på någon sida om oringen som kan "trycka ut" den om den börjar mjukna för mycket, (som de riskerar göra i tex ett hydraulsystem,) tex där en pumpkontaktor svetsat fast, det händer ofta att en pump står å går mot överlastventil över en helg. Oljan ligger en braaaaa bit över 100 grader och trycket på systemet på kanske 160-180 bar. Och trots detta så har jag aldrig vart med om att det är läckage från o-ringar. Det är vanligare att lindningarna i elmotorn smälter och säkringarna löser. Eller att oljetank i plast smälter och oljan rinner ut den vägen. När man tar isär en sådan pump/ventiler, så brukar o-ringarna ha "flutit ut" och måste såklart bytas, men oftast är det ändå tätt. Har kommit ut på anläggning flera ggr där någon klagat på lukt. Och det visar sig att pumpen står konstant på, och en oljetank i plåt på många hundra liter är så skollhet att man knappt vill gå nära den Bara stänga av å vänta något dygn för det ska svalna å sen börja göra haveriutvärdering. Oftast byter man allt kring pump och cylindrar, oringar och slang osv där mellan är sällan några problem med _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag gillar ditt svar. Men det verkar även som att man använder viton (svarta/gröna) inom industrin, och att det är svårt att avgöra vad en standard O-ring är gjord av. Så jag försöker se vad en "normal cylinderfots-ring" är gjord av för att sen kunna ta ställning. Det sprejas ju ganska friskt med motorolja direkt/indirekt på cylinderfoten så även om vattnet håller 85grader så... och de ringar jag hittat verkar specade till 120grader, men inte vilket material. Nu har jag skickat iväg kravspec till Momentum iallafall så får vi se var det landar. mvh //R _________________ Ricky Schneberger |
||||
I min värld, eller som jag fått lära mig,
vanliga svarta enklare/standard oringar= nitril. Används till det mesta. Nylon eller viton = lite ovanligare, men tuffare/tåligare, Jag har endast i väldigt få fall behövt forska eller krångla mer än så, eftersom "vanliga"( nitril) klarar sig i 95%av de fallen jag stött på. Och de övriga har vart väldigt specifika fall. Tex att det ska täta för syra, lösningsmedel, osv. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Har inte momentum samma ringar fast i viton ?
Används ju med gott resultat bl.a som avgaspackningar i 2-taktsapplikationer . Borde ju kunna funka _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Var bara jag som undrade ang. min egen motor, har 1 original 12V start som du säger är även fäst i motorfästet, samt en som är slående lik den (mindre) 75QV-varianten som Ricky tydligen har. Men den är inte samma, hoppas lite lätt att jag kan använda den ändå (bygger en restomod Alfa 75 3.0 24v). |
||||
Jag kör vanliga svarta (nitril) o-ringar från momentum som fodertätningar på min Volvo 340 sedan 2009; den har gått ett par tusen mil gata och ca. 15 banträffar med turbo utan intercooler eller oljekylare... Varmt har det varit på många ställen (en startmotor har t.ex. smält...), men fodertätningarna håller än...
Jag har ingen oljetemperaturmätare, men vattentemperaturen har varit uppe och vänt strax över 100 grader vid ett flertal tillfällen och oljan lär knappast vara kallare... _________________ Kurre Källkvist |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 136, 137, 138 >> 107 besök idag (1059164 totalt) |