Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 131, 132, 133 ... 136, 137, 138 >> 240 besök senaste veckan (1059189 totalt) |
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
|
||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Har varit och jämfört mina strypflänsar, eller orifice som det ofta heter, i en Quickflowbänk som i sin tur ska flöda korrekt.
Och skillnaden på mina plattor och det den bänken angav var 0-3cfm i skillnad beroende på vilken platta som mättes. Så nu anser jag att min bänk visar jämförbara siffror. Nu till nästa problem. Finns det någon som har flödesdiagram på Alfas V6toppar till 3.0 och 3.2, dvs med 35.5mm insugsventiler? Jag känner mig nöjd med mitt arbete, men som vanligt så tänker man...."det kanske finns lite mer".... Ventiljobbet som är gjort är: insugsventil 30+45grader säte 75+45+15 grader På låglyftet har jag ökat flödet med 13.3% och på maxlyftet har det ökat 8.9%. Med tanke på att originaltoppen anses kunna prestera upp till 350hkr ifall resten är rätt trimmat så känns det som att jag är hemma. Men jag vill ju kunna jämföra. Någon som sitter på vettig data? :beerchug: mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
Snyggt att öka flödet så mycket ändå! Snöade in på portning förra helgen och kan rekommendera David Vizards kanal på Youtube, 60+ års erfarenhet av att bygga racemotorer och det delar han med sig av helt gratis.
https://www.youtube.com/playlist?list=PL8D-IgVUjWzoRV5vVrYMm7-kPLTTHonde _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Den mannen har nog kunskaperna, men det är som att se målarfärg torka när man ska försöka ta sig genom hans filmer... mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
|
||||||
Japp. Det mesta i den gällde dock turbofyran. Men det fanns ett diagram i den som han gjort på 10" VP, och omräknat så ligger jag i hans område, men stannade han där för att han var nöjd eller för att det inte gick att få det bättre eller för att flödet över registret passade de egenskaper han sökte..... Frågorna blir inte färre bara för att man hittar svar. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
|
||||||
Ju mindre man vet om nåt, desto enklare är det _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Han är ju 80+ så inget går snabbt längre. Men om du har tålamod kan du lära dig mycket. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
det hade gått att klippa det till nära halva tiden. |
||||||
Det är nyproducerad nostalgi! Vad gamla ni är som inte har upptäckt att man kan hoppa framåt i klippet. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Idag har jag testat att flöda en avgasport med bänken.
Fungerar glimrande. Bara att vrida röret 180 grader samt styra utblåsporten istället för insugsporten i fläktboxen. Har även testat att flöda en nästan original avgasport. Det som är gjort är att öppningen mot grenröret öppnats något. Men jag orkade inte ta en helt orörd port att mäta på. Men det kommer att göras. Någon sa att man bör ha 85% av insugets flöde på avgasporten. Om jag tar det som en riktig siffra så flödar avgasportarna i dessa toppar riktigt riktigt uselt....De ligger på typ 58-60% i flöde, dvs förhållandet är ganska uselt. Och redan vid väldigt låga lyft så storknar flödet. Har även letat ett tjutande ljud i insuget runt 6mm och upptäckte efter lite letande att jag inte filat symmetriskt på de båda insugskanalerna ner mot ventilen. Det gav inga nämnvärda förbättringar av flödet när tjutet försvann, men det visar hur ytterst lite som krävs för att det ska bli turbulens i kanalen. Bra erfarenhet. Testade även själva kilen och faktum är att jag fick nog lite mer flöde vid 2-4mm i lyft med modellera runt kilen, men det påverkade inte maxflödet i kanalen, så som den ser ut just nu. Så det gick till minnesanteckningarna, "ge faaan i kilen". mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
_________________ Ricky Schneberger |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 131, 132, 133 ... 136, 137, 138 >> 240 besök senaste veckan (1059189 totalt) |