Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 134, 135, 136, 137, 138   >>
137 besök idag (1059326 totalt)
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Dagens datum 20230811
Dags att få lite oljetryck och se om det startar.



:beerchug::beerchug:

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



thumbs up Tack för fredagsnjutningen! Bra jobbat! thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Gustav_H78 skrev:
thumbs up Tack för fredagsnjutningen! Bra jobbat! thumbs up


thumbs up thumbs up

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Nu har hon snurrat 1 timme isch. Växellådan (som också är ombyggd) är genomkörd och verkar fungera.
Så planen är provkörning i närtid....

Ett vackert litet smycke.

Inte helt nöjd med de här skumfiltren. Mest för att jag absolut inte gillar skumfilter.
Men tillsvidare får de rulla, medan jag ritar på en ny lösning




Och så en liten video där gasspjällen synkas med lite tomvarvning.


_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Underbart att lyssna på!
Ser att du blockar ena vevhusventialtionen, vet du varför den finns alls? Senare busso's.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Eldh skrev:
Underbart att lyssna på!
Ser att du blockar ena vevhusventialtionen, vet du varför den finns alls? Senare busso's.


Den är bara temporärt blockerad för att det inte ska ramla ner elefanter i motorn. Jag har även en vänsterkåpa med ventilation i, såg jag igår när jag letade efter något annat, så den ska bytas.

Jag kommer att dra ventilationsslangarna rakt ner till grenrören, så som man gör/gjorde på amerikanska räserbilar. Dels brukar undertrycket som blir kunna hjälp till att evakuera ganska bra och dels så blir jag av eventuell oljedimma på ett smidigt sätt.

Att den sitter där den sitter på nya Bussos tror jag har att göra med att placeringen stämmer med var inslugsslangen är placerad på en tvärställd motor.

Det skiljer som sagt en del smått och gott mellan den gamla och den nya generationen av Bussos. Bara en sån sak att topparna är bredare på den nyare generationen.....men man har behållt motorfästena i blocket för längsmontering.

Italienska prioriteringar....

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Gjutformen för blocket var säkert mkt dyrare.. Men stämmer det verkligen, jag trodde måtten på alla 24V toppar var samma? Enda stora skillnaden jag sett på ventilkåporna var att nyare har 2 vevhusvent och gamla bara 1 (på ena toppen endast). Läste ngt om att den kunde frysa i extrem kyla etc o därför gjorde de en till..?
Jaja, parantes!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Lite offtopic men Alfa 164 hade problem med frysande vevhusventilation. Inte hört om det på 156/166/GT/147. Så det kan vara därför det finns två på de nyare.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Eldh skrev:
Gjutformen för blocket var säkert mkt dyrare.. Men stämmer det verkligen, jag trodde måtten på alla 24V toppar var samma? Enda stora skillnaden jag sett på ventilkåporna var att nyare har 2 vevhusvent och gamla bara 1 (på ena toppen endast). Läste ngt om att den kunde frysa i extrem kyla etc o därför gjorde de en till..?
Jaja, parantes!


Jopp. Avgaskanalerna är 10mm längre. Upptäckte det av en händelse i våras i flödesbänken.
Och nu när jag monterade ihop avgaset så var jag tvungen att montera distansplattor för att få ihop grenrör/avgassystem då måtten inte stämmer.

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hej,
Någon som har tips på bra oljefälla till vevhusventilationen som funkar bra och inte är glödyr? Inkl returledning ner till tråget.
Min gamla tank passar inte riktigt samtidigt som nya motorn verkar ventilera lite mer på höga varv.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Håller på och bygger en oljefälla nu som ventilerar av ventilkåporna och sen har en oljeretur ner i tråget. Det finns ett hål för det i blocket där den gamla elektriska oljenivågivaren satt tidigare. Oljedimman från oljefällan drar jag ut i den ena kollektorn på grenrören. Jag hoppas det ska bli bra.

Under tiden får det bli lite filmtajm.



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



rschneberger skrev:
Håller på och bygger en oljefälla nu som ventilerar av ventilkåporna och sen har en oljeretur ner i tråget. Det finns ett hål för det i blocket där den gamla elektriska oljenivågivaren satt tidigare. Oljedimman från oljefällan drar jag ut i den ena kollektorn på grenrören. Jag hoppas det ska bli bra.

Under tiden får det bli lite filmtajm.



mvh //Ricky


❤️❤️❤️❤️

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Stegningen i nya växellådan vet jag itne vad jag ska tycka om. Jag gillade den gamla stegningen för att den kändes mer oldschool, samtidigt så har jag ju rätt växel i hela tiden nu på ett helt annat sätt.
Ska bli kul och få känna hur den går på Mantorp. Med gamla lådan åkte jag på 2 och 3 och en kort stund på 4an på Mantorp. Nu hoppas jag kunna använda 3,4 och 5 och hamna ovanför vridmomentstoppen hela tiden.

Lite filmtajm.


_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Herrejävlar så mustigt!!!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Eldh skrev:
Herrejävlar så mustigt!!!


Ja, den har en skön känsla i pedalen.

_________________
Ricky Schneberger
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



rschneberger skrev:
Oljedimman från oljefällan drar jag ut i den ena kollektorn på grenrören.


Får man göra så? Blir det inte massa oförbrända kolväten? Vanligtvis drar man det i insuget.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



beepbeep skrev:
rschneberger skrev:
Oljedimman från oljefällan drar jag ut i den ena kollektorn på grenrören.


Får man göra så? Blir det inte massa oförbrända kolväten? Vanligtvis drar man det i insuget.


Tänkte också på det, men de kanske brinner upp i de heta avgaserna?

Och så ser jag en viss risk att få en antändning av dimman i grenröret, som riskerar att sprida sig in i oljefällan. Varm oljedimma brinner bra. Eller är jag överdriven?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



beepbeep skrev:
rschneberger skrev:
Oljedimman från oljefällan drar jag ut i den ena kollektorn på grenrören.


Får man göra så? Blir det inte massa oförbrända kolväten? Vanligtvis drar man det i insuget.


Finns ingen regel om sluten vevhusventilation på bilen. "Varenda" Nascarbil kör på det viset.


mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



rschneberger skrev:
beepbeep skrev:
rschneberger skrev:
Oljedimman från oljefällan drar jag ut i den ena kollektorn på grenrören.


Får man göra så? Blir det inte massa oförbrända kolväten? Vanligtvis drar man det i insuget.


Finns ingen regel om sluten vevhusventilation på bilen. "Varenda" Nascarbil kör på det viset.


mvh //Ricky

"Varenda" Nascarbil:



Höga vevhustryck och därmed flöden är ju associerade med höga förbränningstryck och därmed höga avgastemperaturer så det borde vara varmt nog för att oxidera vevhusgaserna i kollektorn om det finns syre att göra det med. Du har väl låga avgasmottryck? Vevhustrycket blir ju aldrig lägre än vad du ventilerar det mot.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



rschneberger skrev:
beepbeep skrev:
rschneberger skrev:
Oljedimman från oljefällan drar jag ut i den ena kollektorn på grenrören.


Får man göra så? Blir det inte massa oförbrända kolväten? Vanligtvis drar man det i insuget.


Finns ingen regel om sluten vevhusventilation på bilen. "Varenda" Nascarbil kör på det viset.


mvh //Ricky


En snabb googling ger att sluten vevhusventilation är obligatoriskt på bilar av årsmodell 1969 och senare. :-)

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hej,
Är det någon som kan sin Pierburg vattenpump (sitter bla på BMW E60)?
Den här pumpen började strula genom att helt plötsligt gå ner i lågfart och sen gå för fullt igen för att till sist nu bara gå på det här viset som syns i filmen.
Pumpen har max 50timmar drifttid och i det här läget så matar jag den med full spänning och den ska då gå i full fart. Som hörs så pulserar den okontrollerat och går bara på lågfart. Strömförbrukningen ligger på mellan 1.1-2A i det här läget, så det är inte pumpen som går tungt.
Styr jag den med ett pulståg så beter den sig likadant.

Är det bara att kasta den, eller finns det något känt "standardfel" på dom, då jag tror att det ligger i pumpelektroniken?




mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 134, 135, 136, 137, 138   >>
137 besök idag (1059326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande