Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... , 136, 137, 138   >>
441 besök senaste veckan (1059395 totalt)
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



rschneberger skrev:
matfo skrev:
rschneberger skrev:
Eldh skrev:
Min Fiat Coupe hade en del udda finesser, utom synkad back & nivåsticka på växellådan även automatiskt avstängd AC-kompr på fullgas. Vad vet jag, kanske är jättevanligt? Hursom borde det inte vara så svårt att koppla ett relä till gasspjällskontakten..?


Jag tror de flesta AC-kompressorer stänger ner vid fullgas, men mitt primära problem är slangdragningen, allt annat blir bonus.

Med en 150A generator och 10mm kabel mellan batteri och ACkompressor så är man iallafall hemma elektriskt. Har hittat Kompressorer som ligger på ca 1000W (80A), och med ett COP på 2-3 så börjar man nog närma sig det man vill ha. thumbs up

mvh //Ricky

Uppar en gammal fråga som du kanske redan löst men här finns en form av elektrisk AC och smart styrning till denna som ser (dyr och) intressant ut.
https://www.classicretrofit.com/collections/race-car-air-conditioning/products/smart-ac-compressor
Jag funderar en del på hur man kan eftermontera en "nätt" AC i en trackdaybil ifall jag skulle råka köpa en nån dag, och då hittade jag denna lösning som verkar intressant som sagt.
De säljer hela kit men även lösa delar.

Här kan se exempel på installationer

Vid ca 21:40 pratar de om hur mycket ström ACn drar, 52 Ah om jag fattar rätt...



Här är den första av en serie filmer som visar Jeffs installation:



Tack för input!
Jag har inte sett Jeffs installation, menjag har sett många andra.
JAg har väl i princip en plan klar men projektet är framflyttat till nästa vinter då det är annat som tar tid nu.



mvh //Ricky




Ja inte ge han dumma ideer bu . Han ska bygga capri .......😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



rschneberger skrev:
matfo skrev:
rschneberger skrev:
Eldh skrev:
Min Fiat Coupe hade en del udda finesser, utom synkad back & nivåsticka på växellådan även automatiskt avstängd AC-kompr på fullgas. Vad vet jag, kanske är jättevanligt? Hursom borde det inte vara så svårt att koppla ett relä till gasspjällskontakten..?


Jag tror de flesta AC-kompressorer stänger ner vid fullgas, men mitt primära problem är slangdragningen, allt annat blir bonus.

Med en 150A generator och 10mm kabel mellan batteri och ACkompressor så är man iallafall hemma elektriskt. Har hittat Kompressorer som ligger på ca 1000W (80A), och med ett COP på 2-3 så börjar man nog närma sig det man vill ha. thumbs up

mvh //Ricky

Uppar en gammal fråga som du kanske redan löst men här finns en form av elektrisk AC och smart styrning till denna som ser (dyr och) intressant ut.
https://www.classicretrofit.com/collections/race-car-air-conditioning/products/smart-ac-compressor
Jag funderar en del på hur man kan eftermontera en "nätt" AC i en trackdaybil ifall jag skulle råka köpa en nån dag, och då hittade jag denna lösning som verkar intressant som sagt.
De säljer hela kit men även lösa delar.

Här kan se exempel på installationer

Vid ca 21:40 pratar de om hur mycket ström ACn drar, 52 Ah om jag fattar rätt...



Här är den första av en serie filmer som visar Jeffs installation:



Tack för input!
Jag har inte sett Jeffs installation, menjag har sett många andra.
JAg har väl i princip en plan klar men projektet är framflyttat till nästa vinter då det är annat som tar tid nu.



mvh //Ricky




Ja inte ge han dumma ideer bu . Han ska bygga capri .......😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Minnesanteckning:
Vikt uppmätt nu är 1196kg inkl 88kg chaufför och drygt 60kg bränsle.

Mvh Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Till sist blev det min tur i bänken. Effekten kom lite lägre i registret än jag hade hoppats, och vridmomentskurvan är flack från ca 3800-6800 så den är väldigt lättkörd. Det är egentligen bara att trampa på gasen oavsett vilken växel som ligger i.
Spikbenägen på 98 oktan och den gillade inte alls att få tändning. Tony pratade om E85 som lösning. Det jag har upptäckt redan tidigare är ju att motorn har väldigt mycket dynamisk? kompression. Så nu får jag väl se hur motorn beter sig under sommaren och om det kanske måste göras några förändringar....


_________________
Ricky Schneberger
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Du har inte möjlighet att avancera avgaskammarna lite (öka överlapp och putta momentet uppåt i varvtalet)?
Det var längesedan jag joxade så jag kan ha vänt på trippelnegationerna i logiken, men jag har för mig att mer överlapp bör putta upp kurvans topp, och så får du ner cylindertrycket och kanske kan öka tändningen lite
Kommer detta ger "mer"? Förmodligen inte, men det kan ju upplevas bättre att få liv och känsla än en död fisk som är snabbare

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Niklas Falk skrev:
Du har inte möjlighet att avancera avgaskammarna lite (öka överlapp och putta momentet uppåt i varvtalet)?
Det var längesedan jag joxade så jag kan ha vänt på trippelnegationerna i logiken, men jag har för mig att mer överlapp bör putta upp kurvans topp, och så får du ner cylindertrycket och kanske kan öka tändningen lite
Kommer detta ger "mer"? Förmodligen inte, men det kan ju upplevas bättre att få liv och känsla än en död fisk som är snabbare


Exakt. Du tänker som jag, dvs det är livligheten som jag vill komma åt. Jag sitter just nu och rotar i mina anteckningar för att se hur mycket jag kan flytta kammarna, eller om jag ska strunta i det och provköra lite först. Men jag tror som sagt att det är för lite överlapp nu.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Vad blev det för siffror då?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Cassius skrev:
Vad blev det för siffror då?


Som vanligt. Alldeles för låga.
Vi får se på varvtiderna sen om det blev som tänkt.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Jag har för mig jag läst de tidigare i tråden men var förhoppningen i närheten av 100hk/l beräknat på veven eller? Över 300 bör du väl i alla fall ha kommit?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Cassius skrev:
Jag har för mig jag läst de tidigare i tråden men var förhoppningen i närheten av 100hk/l beräknat på veven eller? Över 300 bör du väl i alla fall ha kommit?


100 hk/l är inga större problem i en 24v Alfa 6:a.
Jag har en 3,2 24v med snälla kammar och 6 st 50 mm spjäll i min gamla "sleeper" GTV.
Gav 303,3 hk på hjulen hos PPF. Motsvarande BMW 3,2 ger 250-270 hk på hjulen i samma rullar enligt Ärtan.

Kunde ge betydligt mer men drog den bara till 7300 rpm pga std tryckare.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Kalle_alfaturbo skrev:
Cassius skrev:
Jag har för mig jag läst de tidigare i tråden men var förhoppningen i närheten av 100hk/l beräknat på veven eller? Över 300 bör du väl i alla fall ha kommit?


100 hk/l är inga större problem i en 24v Alfa 6:a.
Jag har en 3,2 24v med snälla kammar och 6 st 50 mm spjäll i min gamla "sleeper" GTV.
Gav 303,3 hk på hjulen hos PPF. Motsvarande BMW 3,2 ger 250-270 hk på hjulen i samma rullar enligt Ärtan.

Kunde ge betydligt mer men drog den bara till 7300 rpm pga std tryckare.


Det lär ha varit utan kattar och med racemap såklart? Låter skumt om en så "simpel" motor skulle slå en S maskin på fingrarna 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



rschneberger skrev:
Till sist blev det min tur i bänken. Effekten kom lite lägre i registret än jag hade hoppats, och vridmomentskurvan är flack från ca 3800-6800 så den är väldigt lättkörd. Det är egentligen bara att trampa på gasen oavsett vilken växel som ligger i.
Spikbenägen på 98 oktan och den gillade inte alls att få tändning. Tony pratade om E85 som lösning. Det jag har upptäckt redan tidigare är ju att motorn har väldigt mycket dynamisk? kompression. Så nu får jag väl se hur motorn beter sig under sommaren och om det kanske måste göras några förändringar....



Den där bilen förtjänar ju 550whp, V6 är ju nice att tvångsmata 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



erikjakan skrev:
rschneberger skrev:
Till sist blev det min tur i bänken. Effekten kom lite lägre i registret än jag hade hoppats, och vridmomentskurvan är flack från ca 3800-6800 så den är väldigt lättkörd. Det är egentligen bara att trampa på gasen oavsett vilken växel som ligger i.
Spikbenägen på 98 oktan och den gillade inte alls att få tändning. Tony pratade om E85 som lösning. Det jag har upptäckt redan tidigare är ju att motorn har väldigt mycket dynamisk? kompression. Så nu får jag väl se hur motorn beter sig under sommaren och om det kanske måste göras några förändringar....



Den där bilen förtjänar ju 550whp, V6 är ju nice att tvångsmata 😁


Hahaha

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Nä behåll sugis-3.0, jag gillar referensmotorer!
Blir alltmer fascinerad av hur "strypta" dessa var från fabrik.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



erikjakan skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Cassius skrev:
Jag har för mig jag läst de tidigare i tråden men var förhoppningen i närheten av 100hk/l beräknat på veven eller? Över 300 bör du väl i alla fall ha kommit?


100 hk/l är inga större problem i en 24v Alfa 6:a.
Jag har en 3,2 24v med snälla kammar och 6 st 50 mm spjäll i min gamla "sleeper" GTV.
Gav 303,3 hk på hjulen hos PPF. Motsvarande BMW 3,2 ger 250-270 hk på hjulen i samma rullar enligt Ärtan.

Kunde ge betydligt mer men drog den bara till 7300 rpm pga std tryckare.


Det lär ha varit utan kattar och med racemap såklart? Låter skumt om en så "simpel" motor skulle slå en S maskin på fingrarna 😁


Jo utan kattar, men någon "racemapp" är det inte. MaxxEcu mappad på 98 med rätt snälla kammar. Vrid som en fiskebåt.
Det var Ärtans ord så jag ska inte uttala mig om det stämmer eller ej.
S50 runt 240-250 whp och s54 runt 270 whp enligt honom.
Men den går fasen så mycket bättre än en standard s54 iaf.
De känns rejält tomma i mellanregistret tycker jag.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag röstar för E85! På en sugis är det väldigt enkelt ingrepp: 50% större spridare, kolla på lambdan vid full last och montera större bränslepump om den går snålt. Tändningnen är generellt inget problem utan turbo. Öka kallstartsanrikning och sen kan du labba med tändningen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Kalle_alfaturbo skrev:
Men den går fasen så mycket bättre än en standard s54 iaf.
De känns rejält tomma i mellanregistret tycker jag.


Då kan du inte ha kört en S54 med frisk Vanos. Min gamla M5:a är helt död i mellanregistret men ingen av S54:orna.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



beepbeep skrev:
Jag röstar för E85! På en sugis är det väldigt enkelt ingrepp: 50% större spridare, kolla på lambdan vid full last och montera större bränslepump om den går snålt. Tändningnen är generellt inget problem utan turbo. Öka kallstartsanrikning och sen kan du labba med tändningen.


Tyvärr innebär det mer ombyggnad än jag har lust med. Det är inte bara att byta spridare på mina ITB då utbudet verkar vara begränsat.


Jag kommer istället att backa insugskammarna 2-4 grader och se vad det ger. Det borde flytta effekten 5-600 varv uppåt iallafall och få ner kompressionstrycket.

Målet är runt 12 bar i kompressionstryck på startmotorn.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Original 4.05mm @ TDC
retard 2 kamgrader 3.50mm @TDC
retard 4 kamgrader 2.90mm @TDC



_________________
Ricky Schneberger
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Westersund skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Men den går fasen så mycket bättre än en standard s54 iaf.
De känns rejält tomma i mellanregistret tycker jag.


Då kan du inte ha kört en S54 med frisk Vanos. Min gamla M5:a är helt död i mellanregistret men ingen av S54:orna.


Du kan ha rätt, men alla BMW har väl strul med Vanos tills motsatsen är bevisad =)
Har bara kört gamla M3:or med S50, M5 S38, en Z3M S50 samt en S54 (E46 M3).
Grymt fina motorer även om jag tycker mellanregistret är måttligt.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



rschneberger skrev:

Tyvärr innebär det mer ombyggnad än jag har lust med. Det är inte bara att byta spridare på mina ITB då utbudet verkar vara begränsat.


Vad är duty-cycle på dina nuvarande spridare som mest? Om det är bara lite som saknas kan man höja bränsletrycket istället...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... , 136, 137, 138   >>
441 besök senaste veckan (1059395 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande