| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvätske tålig slang
|
6687 besök totalt |
|
Bromsvätske tålig slang
Var köpa slang mellan bromsvätskebehållare och cylindrar? Invändig dimension 8-10 mm _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
Näe... De firmor jag ringt runt till har bara bränsleslang. Endast Industriförnödenheter visste vad jag pratade om. Okunskapen att det är speciellt gummi för att tåla bromsvätska är nästan total
Jag har både kopplingscylinder och bromscylinger under bilen och behöver slangarna för att nå servicebehållarna. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
Råkade ut för samma sak förra sommaren när bror o jag letade slang till bromssystemet till vår gemensamma Lada Niva. Ingen visste vad det skulle vara för typ av slang i ett bromssystem!? Jätte märkligt....
Tror tillslut att vi ficktag i en stump hos en firma som jobbar med hydralsystem till traktorer. Men även de fick leta innan de hittade något. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
_________________ Henric månsson SPVM Roadsport A Westfield SEIW 1.9 -98 |
||||
|
Re:
Hittat en slang hos Unimog, men den rackarn är 7mm invändigt och inte lätt att övertala till att krypa över mina kragar som är 10mm på 8mm anslutningarna. Det kan kanske hjälpa ngn annan framöver. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
|
||||
|
Re:
och den är på löpmeter? jag behöver nämligen ca: 1meters längder. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
Andra lösningar som kopparrör eller stålomspunna bromsledningar och banjokopplingar har du funderat över?
Jag vet ju inte om den tunga sidan har grövre slangar på trycksidan men det kanske är värt att se över
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Det är inte på trycksidan, utan från bromsvätske behållaren ner till huvudcylindrarna broms och koppling. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
Re:
Jag vet men det kanske är lättare att hitta slang på trycksidan som passar på påfyllningssidan också, de tål ju bromsvätska i vilket fall som helst. Dyrare slang kanske men lättare att hitta. Alternativt då kopparrör som du kopplar ihop med korta slangbitar mellan behållarna och broms/kopplingscylindrarna. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Rallyshop.se säljer slang till behållarna. Om den är godkänd i dina ögon, vet jag inte.
Vad menar ni ska hända med en vanlig gummislang ? Vi åker med genomskinliga vattenslangar frin Biltemas båtavdelning. Det är säkert inte en jättebra lösning...och dom blir lite mjuka av värme. Men oljan påverkar inte slangen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jo tack! det är ju den jag provat, fast den är för trång
Ska kolla upp den där "folkavang" slangen i morrn. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
Re:
Rallyshopp.. Ja där finns den ju, -bra! Vanlig typ bränsleslang löses upp och gummipartiklar går ner i cylindrarna. Jag har också hört att sådan där genomskinlig slang typ spolarslang ska tåla bromsvätskan, men det känns sådär med kvaliteten och osäkerhet om det blir några veck på den. Iof lösbart med kopparrör på den sträcka som är dåld. Värmetåligt behöver jag dock inte tänka på då motorn sitter i andra änden på A310'n. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
Re:
Vattenslangarna för båt..är betydligt bättre än spolarslang. Jag valde dom av en tillfällighet....och sedan upptäckte jag hur praktiskt det var att se vätskan i slangarna. EDIT: Ja...det är risk för veck. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Håkan hade svaret
Ska byta alla småbehållarna mot en trekammars från Espace också. Perfekt att den hade samma 10mmanslutning som cylindrarna. Tyvärr så salufördes det bara formpressad bilanpassad slangsats till den, men det löste sig ju tack vare kunskapen hos medlemmarna här
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
Re:
Så är det här också! men Merca slangen finns hos Unimog service verkstad kanske hos lantmännen också. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvätske tålig slang
|
6687 besök totalt |