| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips om ställbart stolsunderrede för Racestol. M3 E36
|
1 besök senaste veckan (3890 totalt) |
|
Hejsan Håller på att banpreppa en M3 E36 '97 och kommit dit då man vill byta ut originalstolarna. Bilen är inköpt för diverse banträffar och delas på av 3 st goda vänner. Problemet är då att Racestolar verkar oftast monteras med *fasta* sidofästen och detta skapar då problem för oss då vi skiljer oss ganska mycket i längd, bredd och höjd.
Vi måste då ha fram och bakåt inställningen och funderat på att köpa ett gammalt Volvo 240 stolsunderrede vilket har endast den leden och har ett lättillgängligt reglage för detta mellan benen
Jag har spanat ut en populär stol som heter Sparco Sprint V som är prisvärd och om jag förstått det rätt så har den även möjlighet för montering under stolen. Tänkte dock att innan man springer och handlar en massa, kapar och svetsar så kanske någon har bra tips om olika underreden, stolar, byggtips osv. Bästa hade varit ifall någon har stolar och underreden som passar direkt in i bilen..
// Peter _________________ Peter Nilsson |
||
|
http://xerius-racing.se/ säljer cobra underreden.
Dom har ett bolt on stolsunderede som är skjutbart samt har fäste för både bältessträckare och bälteshållare. Har du lucka i bilen och är över en och en halv meter (nåja) hög så är det ingen höjdare då underredet bygger 80mm jag kör utan lucka och är 181 och det funkar bra. så har du en referens. Bilder och mer info hittar du i min tråd. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Tack för tipset Johan..!
Dock så verkar underredena endast passa Cobra stolar, eller..? om så är fallet så är det tyvärr ointressant då jag ställt in mig på Sparco's stolar.. Även så lät det ju inte så bra det där med höjden då vi är 2 st som är ca 185 cm och även så har vi takluckan tyvärr...
_________________ Peter Nilsson |
||
|
Man KAN demontera den skjutbara biten och få ner underredet 40mm enligt xerius racing, jag har inte provat än men är lite småsugen. Dock är jag osäker på om det går, där sitter en kardantunnel på E36:orna som har en förmåga att alltid vara i vägen.
Jag har lite mer info om Cobras underrede. Jag har precis beställt ett sådant, men inte fått hem det ännu, så det är "teoretisk" information än så länge... Som Johan skriver så har Cobras underrede fäste för original bälteslås och bältessträckare, vilket är viktigt att använda om man har airbag i ratten.
Underredet passar bara Cobras bottenmonterade stolar (och kanske även Corbeaus bottenmonterade stolar, då de verkar ha samma mått på monteringen). Sparco Sprint passar inte. Men...om man tittar på bilderna i Johans tråd (och det gör vi ju alla ) så är det monterat "adapterplattor" och på dessa är det monterat fästen för sidomonterade stolar. Dessa adapterplattor finns inte från Cobra utan jag tror de är "hemgjorda". Stämmer det Johan?
Jag har inte hittat något annat underrede som har montering för original bälteslås till E36. Det är möjligt att t ex Sparcos underrede går att modifiera. Om jag inte minns fel så passar Sparcos bottenmonterade stolar direkt på deras underreden. Som sagt, teoretisk information, men jag har lagt mycket tid på detta och försökt få fram information från olika tillverkare/leverantörer. Det slutade till sist med att jag beställde Cobras modellanpassade underrede och en Cobra Monaco. _________________ Nicklas Andersson |
||
|
Re:
Det enda jag använt mig av är fästen för sidmonterade stolar och det är inget specifikt för vare sig sparco eller Cobra utan helt vanliga sidofästen. Sådana här fästen köper man "överallt" Något annat hemmasnickrat har jag inte tillfört. Nu köpte jag inte underredet nytt men jag tror inte det är modifierat överhuvudtaget av den tidigare innehavaren då det var ett impulsköp som inte funkade i den tilltänkta bilen. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Alternativt borde man väl kunna ta ett original underrede och modifiera och svetsa dit fästen för sidomonterad stol. Så har iaf jag gjort på min e30. Tog även bort spaken för längdjusteringen och ersatte den med en wire för att få stolen så lågt monterat som möjligt.
_________________ Jonas Edling |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (3890 totalt) |